Volkswagen Motorsport zakończył 2017 rok rekordowym wynikiem. Nigdy dotąd marka z Wolfsburga nie zdobyła tylu międzynarodowych i krajowych tytułów mistrzowskich. Jako jedynemu producentowi samochodów Volkswagenowi udało się zdobyć tytuły w tak wielu różnych dyscyplinach. W rajdach, rallycrossie, wyścigach samochodów turystycznych, formule single-seaterów oraz w wyścigach długodystansowych kierowcy korzystający z samochodów Volkswagena z sukcesem pokonali mocnych rywali startując w łącznie 15 renomowanych seriach mistrzowskich na całym świecie.
„Zamknięcie sezonu sportowego 2017 rekordowym wynikiem to dla marki Volkswagen wspaniały sukces” – podsumował Członek Zarządu Volkswagena ds. Rozwoju, dr Frank Welsch. „Volkswagen Motorsport to ważna wizytówka naszych sportowych samochodów takich, jak rodzina GTI. Dlatego wielkie znaczenie ma zmiana naszej aktywności w sporcie i położenie głównego nacisku na starty prywatnych zespołów. Dziękuję wszystkim, którzy umożliwili odniesienie naszym klientom tak wielu sukcesów”.
„Nie spodziewaliśmy się tak dużego sukcesu” – stwierdził dyrektor Volkswagen Motorsport, Sven Smeets. „Ale to nie przypadek, lecz wynik żmudnej pracy wykonywanej z wielkim oddaniem. To dzięki niej Volkswagen mógł zaoferować wspaniałe sportowe samochody. Te zwycięstwa nie my jednak odnieśliśmy, lecz nasi klienci na całym świecie, którym bardzo dziękujemy za ich wielkie zaangażowanie i cenną współpracę. Osiągnięty rezultat świadczy o tym, że praca zespołowa w wypadku aut startujących w barwach prywatnych zespołów to ważny element sukcesu”.
W rekordowym stylu po koronę mistrza: startując 570-konnym Polo GTI opracowanym na bazie modelu, który zdobył tytuł rajdowego mistrza świata, Johan Kristoffersson sięgnął w tym roku po zwycięstwo w Mistrzostwach Świata w Rallycrossie FIA (WRX). 29-letni Szwed wygrał siedem spośród 12 rund i razem z kolegą ze swojego zespołu, Petterem Solbergiem, jeszcze przed końcem sezonu zapewnił PSRX Volkswagen Sweden tytuł mistrza w klasyfikacji zespołów.
W światowej serii zawodów rallycrossowych napięcie trwało aż do końca sezonu: dopiero podczas finałowych zmagań Scott Speed za kierownicą Beetle’a GRC z silnikiem o mocy 570 KM zdobył trzeci z rzędu tytuł najlepszego kierowcy. Jego kolega z zespołu, Tanner Foust, nie tylko został wicemistrzem, lecz wspólnie ze Speedem sprawił, że Volkswagen po raz drugi rok po roku został mistrzem w klasyfikacji producentów w rozgrywanych w USA Mistrzostwach w Rallycrossie.
Mistrzostwa Samochodów Turystycznych: Golf GTI ponownie championem w TCR International
Golf GTI, w wersji zbliżonej do seryjnej, zmierzał od sukcesu do sukcesu – po zdobyciu tytułu w 2016 roku Golf GTI TCR okazał się zwycięskim autem również w sezonie 2017. Podczas niezwykle emocjonującego finału TCR International francuski kierowca Jean-Karl Vernay wykazał się silnymi nerwami i jadąc 350-konnym Golfem GTI TCR zdobył tytuł mistrza. Wprawdzie w ciągu całego sezonu ten 30-letni zawodnik wygrał tylko jeden wyścig, jednak wykazał się dużym sprytem i wytrwałością tak potrzebnymi w zawodach, w których konkurencja jest niezwykle silna.
W TCR Azja rozgrywanych w Chinach, Malezji i Tajlandii zespołowi Liqui Moly Team Engstler udało się powtórzyć zwycięstwo w klasyfikacjach kierowców i zespołów. Mistrzem został tu Kantadhee Kusiri zasiadający za kierownicą Golfa GTI. W TCR Iberico Portugalczyk Francesco Abreu (zespół Novadriver) zdobył tytuł w klasyfikacji kierowców, z kolei w klasyfikacji zespołów sukcesy odniosły WRT w TCR Beneluksu, Liqui Moly Team Engstler w TCR Bliskiego Wschodu oraz Volkswagen Dealerteam Sweden w STCC w Szwecji. W TCR Niemcy klasyfikację młodych kierowców wygrał Luca Engstler. To, że Golf GTI potrafi wygrywać również w wyścigach długodystansowych udowodnił zespół Mathilda Racing. Benjamin Leuchter i Andreas Gülden odnieśli na Nürburgringu zwycięstwo w kategorii TCR Długodystansowych Mistrzostw VLN i pokazali wspaniałą jazdę na tym samym torze podczas 24-godzinnego wyścigu, w którym wraz z kolegami z zespołu, Constantinem Kletzerem i Dennisem Wüsthoffem, wygrali klasę TCR, a w klasyfikacji łącznej zajęli 29. miejsce plasując się wyżej niż niektórzy kierowcy w mocniejszych samochodach.
Nie tylko zespoły i kierowcy, także sam Golf GTI TCR zasłużył na miano zwycięzcy – w TCR International oraz w TCR Benelux wyścigowa wersja kompaktowego sportowego auta z Wolfsburga zwyciężyła w kategorii „Model of the Year” jako najlepszy w tym roku samochód startujący w TCR.
Formuła 3: Norris nowym mistrzem Europy, Ticktum wygrywa Puchar Świata FIA w Macau
Mistrzostwa Europy FIA Formuły 3 zalicza się do najważniejszych serii wyścigowych dla młodych kierowców. Volkswagen może się w nich pochwalić długą i obfitującą w sukcesy tradycją. Wielokrotny mistrz świata Formuły 1 Michael Schumacher, rekordowy zwycięzca z Le Mans Tom Kristensen oraz także wielokrotny mistrz serii DTM Bernd Schneider rozpoczynali swoje kariery w Formule 3 i wszyscy zasiadali wtedy za kierownicami samochodów Volkswagena. W bieżącym roku tempo narzucał przede wszystkim młody Brytyjczyk, 18-letni Lando Norris z prywatnego zespołu Volkswagena Carlin. Norris wygrał dziewięć wyścigów i zapewnił sobie tytuł zajmując miejsce przed Szwedem Joelem Erikssonem, który jako kierowca zespołu Motopark również startował autem Volkswagena i odniósł zwycięstwo w siedmiu wyścigach. Także w prestiżowych wyścigach Formuły 3 w Macau dwa czołowe miejsca zajęli kierowcy startujący w Volkswagenach: Daniel Ticktum (GB/Motopark) wygrał ten słynny i trudny wyścig rozgrywany na ulicznym torze przed Lando Norrisem (Carlin).
Rajdy: Baumschlager w Polo WRC ustanawia światowy rekord
W austriackich mistrzostwach rajdowych niezwykły sukces odniósł Raimund Baumschlager: ten doświadczony kierowca, z Pirminem Winklhoferem jako pilotem, zdobył po raz 14 tytuł mistrza swojego kraju. To światowy rekord. Jednocześnie dzięki Baumschlagerowi Polo R WRC, które wcześniej cztery razy z rzędu wygrało Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), odniosło dwa zwycięstwa i zdobyło pierwszy tytuł w krajowych mistrzostwach rajdowych.
Źródło: www.mototarget.pl