Półmetek obowiązywania tzw. okienka derogacyjnego już za nami, a na rejestrację samochodu z kratką zostało jeszcze 26 dni. Sprawdzamy, które marki radzą sobie najlepiej na rynku kratek i czy Volkswagen nadal jest liderem rynku.
Luty nie przyniósł rewolucyjnych przetasowań w rynku kratek i Volkswagen nadal jest liderem po 20-tu dniach. W ciągu pierwszych 14 dni roboczych, w Polsce zarejestrowano 4 493 samochody osobowe z homologacją ciężarową.
Poniżej ranking TOP10 marek po 20-tu dniach lutego.
1. Volkswagen – 1 224 sztuki,
2. Toyota – 773 sztuki,
3. Skoda – 541 sztuk,
4. Volvo – 421 sztuk,
5. Ford – 379 sztuk,
6. Audi – 367 sztuk,
7. BMW – 290 sztuk,
8. Peugeot – 117 sztuk,
9. Hyundai – 94 sztuk,
10. Infiniti – 71 sztuk.
Dominacja Volkswagena nie podlega dyskusji. Po słabym styczniu (104 sztuki), na rynku coraz śmielej poczyna sobie Ford. Imponujące przyrosty odnotowują także marki premium: Volvo ze 149 sztuk w styczniu, do 421 szt. w lutym, a Audi z 54 szt. do 367 szt.
Poniżej ranking TOP10 modeli po 20-tu dniach lutego.
1. Volkswagen Tiguan – 556 sztuk,
2. Volkswagen Passat – 489 sztuk,
3. Toyota Auris – 423 sztuki,
4. Volvo XC60 – 308 sztuk,
5. Ford Focus – 293 sztuki,
6. Skoda Superb – 201 sztuk,
7. Toyota Avensis – 169 sztuk,
8. Toyota RAV4 – 124 sztuki,
9. Audi Q5 – 122 sztuki,
10. BMW X3 – 111 sztuki.
Tiguan wyprzedził Passata w zestawieniu miesięcznym. Volvo, które jako pierwsze rozpoczęło kampanię sprzedaży kratek, zaczyna realizować główną partię zamówień na model XC60. W dalszym ciągu zaskakuje brak Skody Octavii w czołówce. Liderem czeskiej marki w dalszym ciągu jest Superb.
Łącznie od początku roku Polacy zarejestrowali 6 510 samochodów z kratką.
Poniżej ranking TOP10 marek narastająco od początku roku:
1. Volkswagen – 1 914 sztuki,
2. Toyota – 1 306 sztuk,
3. Skoda – 644 sztuki,
4. Volvo – 570 sztuk,
5. BMW – 526 sztuk,
6. Ford – 483 sztuki,
7. Audi – 421 sztuk,
8. Peugeot – 128 sztuk,
9. Hyundai – 115 sztuk,
10. Infiniti – 101 sztuk.
Udział Volkswagena w „kratkach” wynosi 30% i prawdopodobnie to niemiecka marka sprzeda najwięcej samochodów z homologacją ciężarową w 2014 roku. Toyota, choć zajmuje drugą pozycję, być może pod koniec kwartału ustąpi pola Skodzie, która dość powoli realizuje zebrane zamówienia.
Zaciętą rywalizację w segmencie premium toczy Volvo (570 sztuk) z BMW (526 sztuk) i Audi (421 sztuk). Producent z Ingolstadt sprzedał w lutym o 77 sztuk więcej kratek niż BMW. Biorąc pod uwagę, że BMW rozszerzyło niedawno gamę „kratko wozów” o modele osobowe (seria 3 i 5), można spodziewać się ciekawej rywalizacji do końca kwartału.
Poniżej ranking TOP10 modeli narastająco od początku roku:
1. Volkswagen Passat – 889 sztuk,
2. Volkswagen Tiguan – 756 sztuk,
3. Toyota Auris – 650 sztuk,
4. Volvo XC60 – 434 sztuk,
5. Toyota Avensis – 396 sztuk,
6. Ford Focus – 367 sztuk,
7. Skoda Superb – 284 sztuki,
8. BMW X3 – 215 sztuk,
9. BMW X5 – 212 sztuk,
10. Audi Q5 – 149 sztuk.
Jest niemal pewne, że zwycięzcą zestawienia kratek na koniec roku zostanie jeden z dwóch modeli: Passat lub Tiguan. Blisko podium może znaleźć się także Octavia, która dotychczas znalazła 95 nabywców. Auris i Focus to najchętniej wybierane kompakty z kratką do tej pory. W segmencie premium Volvo XC60 w obecnej chwili nie ma godnego konkurenta. Jego sprzedaż jest większa niż sprzedaż BMW X3 i BMW X5 razem wziętych.
IBRM Samar, Autor Michał Hadyś