Narodowe Centrum Badań i Rozwoju i konsorcjum ŁUKASIEWICZ – PIMOT oraz Autosan sp. z o.o. podpisały umowę o dofinansowanie kwotą ponad 5 mln PLN projektu p.n.: „Autobus z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym”.
Projekt zakłada budowę autobusu elektrycznego klasy I ze źródłem energii wydzielonym poza przestrzeń jego zabudowy. Takie rozwiązanie pozwoli na szybką wymianę magazynu energii i wyeliminuje problem długotrwałego ładowania. Budżet przedsięwzięcia to ponad 6 mln PLN. – Obecny stan technologii znacznie ogranicza efektywne wykonywanie zadań transportu dalekobieżnego, a nawet transportu miejskiego ze względu na konieczność długotrwałego ładowania magazynów energii.
Dlatego konieczne jest poszukiwanie nowych rozwiązań technicznych zapewniających skrócenie czasu przestoju pojazdów. Mamy nadzieję, że wyniki projektu przyniosą nie tylko odpowiedzi na pytania natury technicznej, ale również stworzą podstawy rozwoju nowych modeli biznesowych w zakresie elektrycznego transportu publicznego, gdzie możliwa będzie współpraca przedsiębiorstw transportowych z operatorami-dostawcami magazynów energii – mówi Witold Luty, dyrektor Łuksiewicz- PIMOT.
– Poprzez budowę autobusu elektrycznego z zewnętrznym magazynem energii chcemy osiągnąć dwa cele, czyli zdecydowane zwiększenie zasięgu autobusu oraz obniżenie kosztów jego eksploatacji poprzez ładowanie magazynu energii w takich godzinach, kiedy sieci energetyczne dysponują nadmiarem energii elektrycznej. Jednocześnie zwiększony zasięg autobusu i możliwość wymiany magazynu energii pozwolą na wykorzystanie autobusów elektrycznych nie tylko w przewozach miejskich, ale także lokalnych, regionalnych i krajowych. Dodatkowo powstanie również techniczna i organizacyjna możliwość oddzielenia w firmach przewozowych funkcji transportu pasażerów od funkcji zapewnienia energii dla autobusów elektrycznych.
Liczymy, że nasz produkt przełamie dotychczasowe bariery rozwoju elektromobilności – mówi Eugeniusz Szymonik, prezes zarządu AUTOSAN sp. z o.o. Sieć Badawcza ŁUKASIEWICZ – Przemysłowy Instytut Motoryzacji prowadzi badania naukowe i prace rozwojowe w zakresie motoryzacji. Obejmują one wszelkie działania zmierzające do doskonalenia pojazdów oraz ich części, zespołów i wyposażenia. W zakres działalności Instytutu wpisują się zarówno zagadnienia bezpieczeństwa pojazdów jak i zagadnienia ekomobilności i zastępczych źródeł energii. Instytut rozwija również kompetencje w zakresie pojazdów autonomicznych. Kompetencje techniczne Instytutu pozwalają również na prowadzenie badań pojazdów przeznaczonych dla służb mundurowych.
Łukasiewicz – PIMOT zapewnia merytoryczne wsparcie dla organów administracji państwowej realizujących strategiczne cele związane z bezpieczeństwem transportu, ochroną środowiska i bezpieczeństwem kraju.
Dofinansowanie projektu budowy autobusu pochodzi ze środków Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój na lata 2014-2020, z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Źródło: www.evrtiq.pl