Polski rynek może wchłonąć milion samochodów ale …. nie teraz

Wg danych za cały rok 2012, liczba rejestracji nowych samochodów wyniosła 312 tys. szt. a to o 2,5% mniej niż rok wcześniej. Aktualnie chłonność polskiego rynku samochodów osobowych kształtuje się na poziomie ok. 1 mln samochodów rocznie, w tym ok. 300 tys. samochodów nowych oraz 600 – 700 tys. importowanych aut używanych.
Głównym czynnikiem kształtującym taką strukturę rynku jest dostępność cenowa. Kupowane są przede wszystkim samochody tanie, zapewniające odpowiednią użyteczność. Warunek ten spełniają importowane samochody używane. Ich średni wiek wynosi 8 – 10 lat i dlatego też nie mogą one wnosić na polskie drogi ani najnowszych technologii, ani odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa, informuje resort gospodarki.

foto: wnp.pl (AG)
Wg danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, w I kwartale br. zarejestrowano w Polsce ponad 85 tys. nowych samochodów osobowych i lekkich dostawczych, tj. o 2,9% mniej niż w I kwartale ub. r. W marcu 2013 odnotowano spadek aż o 15% w stosunku do marca ub.r. Spadek ten po dość dobrych wynikach sprzedaży w styczniu br. wynika głównie z zakończenia tradycyjnie prowadzonych na początku roku przez importerów i dealerów kampanii promocyjnych i wyprzedaży samochodów z poprzedniego rocznika.

Najpopularniejsze marki to: Skoda, Volkswagen, Toyota, Peugeot, Ford. Wśród najlepiej sprzedających się w Polsce samochodów osobowych brakuje samochodów produkowanych przez Fiata i Opla. Za to w okresie styczeń-marzec 2013 r. sprowadzono do Polski ponad 162 tys. samochodów używanych, tj. o 6,5% więcej niż rok wcześniej.

Utrzymująca się od kilkunastu lat struktura polskiego rynku i parku samochodowego wskazuje na malejący popyt na auta nowe. Sytuację tą komplikuje dodatkowo fakt, że preferencje polskich klientów są diametralnie odmienne od gamy produkowanych w Polsce pojazdów Fiata, Opla czy Volkswagena. Od wielu lat polski przemysł motoryzacyjny jest silnie uzależniony od koniunktury na rynkach zagranicznych, bowiem tylko niecałe 2% wyprodukowanych w Polsce pojazdów trafia do polskich klientów. Sytuacja ta negatywnie wpływa na postrzeganie naszego kraju przez potencjalnych inwestorów jako głównego rynku zbytu na produkowane lokalnie pojazdy. Jednocześnie na krajowy rynek wprowadzanych jest corocznie ponad dwa razy więcej samochodów używanych, niż nowych.

Intencją Ministerstwa Gospodarki wg zapewnień wicepremiera Janusza Piechocińskiego jest zmiana tych proporcji w kierunku zdecydowanego odmłodzenia parku samochodowego.

źródło: Ministerstwo Gospodarki
AUTOR:  WNP.PL (AG)