Moto-eksport jak moto-rynek: w dołku

Analizując eksport polskiego przemysłu motoryzacyjnego w roku 2012, resort gospodarki wskazuje, że jego wartość wyniosła 17,6 mld euro i była o 8,23 % mniejsza niż w 2011 r. Podobnie jak w latach poprzednich zdecydowana większość produktów motoryzacyjnych trafiła do odbiorców w krajach Unii Europejskiej. W zeszłym roku na te rynki trafiło 81,64 % całości eksportu, ale uzyskany wynik, tj. 14,35 mln euro jest o ponad 11 %. gorszy niż w 2011 r. (dynamika 88,77%). W przypadku rynków trzecich, w 2012 r. nastąpił blisko 9,3 % wzrost eksportu (dynamika 109,26%).
Tylko w przypadku dwóch na dziesięć najważniejszych rynków zbytu zachowano tendencje wzrostowe. Niezmiennie największym odbiorcą pozostają Niemcy, gdzie trafiło ponad 30% całości polskiego eksportu motoryzacyjnego, ale przy malejącej dynamice (-95,26%). Eksport do Włoch (10,22% całości) spadł o 27,4 % (dynamika 72,12 %). Tak jak przed rokiem, trzecim najważniejszym rynkiem zbytu była Wlk.Brytania (9,49 %, dynamika 97,87 %). Jedynymi krajami, do których eksport w pierwszej dziesiątce” wzrósł były: Czechy (5. lokata, dynamika 101,6%) oraz Rosja (6. lokata, dynamika 124,55%). Na pierwszą „dziesiątkę” przypadło w 2012 r. 78,54 % całości eksportu motoryzacji. Wartość eksportu trzech głównych grup: części i akcesoriów, samochodów osobowych i towarowo-osobowych oraz silników wysokoprężnych, stanowiła 79,32% całości branży. To o 2,52% mniej niż w 2011 r. W 2012 r. eksport części i akcesoriów wzrósł do 6,58 mld euro. To o 2,79% więcej niż rok wcześniej. Na tę grupę przypadło 37,35%. całości eksportu sektora. W porównaniu do 2011 r. udział części w eksporcie wzrósł o 4%. Zarówno w przypadku eksportu na rynki UE (87,89%) jak i na rynki trzecie nastąpiły wzrosty – dynamika wyniosła odpowiednio: 101,28% i 115,26%. W połowie krajów z pierwszej grupy utrzymały się tendencje wzrostowe. Największym rynkiem pozostają Niemcy (41,28% całości, dynamika 107,19%). Kolejnymi odbiorcami były: Czechy (7,76%, dynamika 101,74%), Francja (6,77%, dynamika 85,3%) i Wlk. Brytania (5,77%, dynamika 103,75%). Pozostałe wzrosty dotyczyły Słowacji (6. lokata, dynamika 138,04 %) oraz Rosji (7. miejsce, dynamika 120,51%). Na pierwszą piątkę krajów przypadło 66,61% całości eksportu tej grupy. Grudniowe wyniki eksportu przemysłu motoryzacyjnego, poza spadkiem eksportu samochodów osobowych i towarowo-osobowych, pociągnęły znacząco w dół części i akcesoria. Ta grupa produktów zanotowała w minionym roku tylko dwukrotnie spadki, we wrześniu i właśnie w ostatnim miesiącu 2012 r. Spadek w grudniu dotknął w znacznym stopniu eksport do Niemiec. Przyczyn należy głównie szukać w fakcie, że w tym miesiącu produkcja samochodów w Niemczech spadła o 15%. Jednocześnie nadal duże spadki eksportu części i akcesoriów mają miejsce na rynkach francuskim i włoskim. Niezależnie od tego, w całym minionym roku ta grupa produktów zanotowała blisko 3% wzrost.

W przypadku inwestycji, które nie trafiły do Polski, a zrealizowane zostały u naszych sąsiadów, np. w Czechach, czy na Słowacji, stały się one naturalnymi, bo najbliższymi, odbiorcami produkowanych w Polsce komponentów i zespołów na pierwszy montaż. Ten eksport pozwala segmentowi producentów komponentów motoryzacyjnych planować kolejne inwestycje lub zwiększać moce produkcyjne i związane z tym zatrudnienie.

Eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych osiągnął wartość 5,28 mld euro (-22,41% r/r). Udział tej grupy w całości eksportu motobranży spadł w ciągu roku o 5,5% do 30,54%. Dynamika eksportu zarówno na rynki unijne (84,6% całości) jak i na rynki trzecie była malejąca (76,44% i 84,54%). Tendencje wzrostowe zanotowano jedynie w dwóch przypadkach spośród 10. najważniejszych rynków zbytu. Nadal największym odbiorcą w roku 2012 pozostały Włochy (20,79% całości), ale różnica w stosunku do Niemiec (2. pozycja) spadła do niecałych 20 mln euro. Jedyne wspomniane wzrosty dotyczą Wlk.Brytanii (3. miejsce)) oraz Szwajcarii (10. lokata). Na pierwszą piątkę rynków zbytu przypadło 70,93% całości eksportu tej grupy.

Eksport silników Diesla spadł w minionym roku do 2,09 mld euro (-15,55 %). Udział tego typu jednostek w całości eksportu branży spadł o 1,04% do 12,92%. Prawie 78% wyprodukowanych silników wysokoprężnych znalazło odbiorców na terenie Unii Europejskiej.
Jeśli chodzi o pozostałe produkty motoryzacyjne, wzrosty dotyczyły eksportu pojazdów ciężarowych (dynamika 116,34%), przyczep i naczep (119,32%) oraz pojazdów specjalnych (220,13 %). Trudno prognozować jaką wartość osiągnie eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski w 2013 r. Będzie ona na pewno niższa niż w zeszłym roku, tym bardziej, że produkcja samochodów w Niemczech w pierwszych miesiącach roku spadła o 9%.

źródło: Ministerstwo Gospodarki na podst. AutomotiveSuppliers / Eurostat
AUTOR:  WNP.PL (AG)