Już prawie pół roku minęło od wdrożenia systemu Bezpośredniej Likwidacji Szkód. Na wprowadzenie BLS zdecydowało się 8 towarzystwach ubezpieczeniowych, obecnie oferowane jest w 7, w październiku przystąpi kolejne. Ponadto wszyscy ubezpieczyciele zostali zobligowani do wdrożenia rekomendacji Komisji Nadzoru Finansowego dotyczącej likwidacji szkód komunikacyjnych. Z analizy przygotowanej przez multiagencję CUK Ubezpieczenia, wynika iż od marca br. obowiązkowe polisy OC podrożały.
6 miesięcy po wprowadzeniu BLS, ceny OC wzrosły. Zestawienie najniższych cen we wszystkich miastach wojewódzkich pokazuje, że w porównaniu ze stawkami z marca, podwyżka cen OC wyniosła średnio 15 proc. – tłumaczy Maciej Kuczwalski, ekspert multiagencji CUK Ubezpieczenia. Różnica ta budzi obawy, chociaż w porównaniu ze średnią cen z lipca, to wakacyjny wzrost wyniósł jedynie 2 proc. Oznacza to, że ceny OC się stabilizują.
Jak wynika z danych, średni koszt najtańszego OC we wrześniu br. wyniósł 389 zł – to 48 zł więcej niż 6 miesięcy temu. Analizę przeprowadzono według tego samego profilu kierowcy: osoba w wieku 33 lat prowadząca samochód bezszkodowo od 10 lat, posiadająca 60% zniżki w OC; właściciel Opla Astry z 2007 roku o pojemności silnika 1.4 l i mocy 90KM.
Przykładowy 33-latek, najtaniej OC kupi w Rzeszowie. Polisę można tam kupić już za 303 zł (najdrożej za 736 zł). Najdroższym miastem wciąż pozostaje Wrocław. Co ciekawe, cena najtańszego OC wynosi tu 476 zł, czyli symbolicznie mniej niż w kwietniu (480 zł). Za to samo OC inny ubezpieczyciel proponuje polisę za 988 zł.
Pół roku po wprowadzeniu BLS można stwierdzić, że kierowcy ze Szczecina (35-procentowy wzrost), Olsztyna (32-procentowa podwyżka) i Poznania (blisko 25-procentowa podwyżka) płacą znacznie więcej za obowiązkowe OC. Natomiast Wrocław, Toruń i Lublin, które odnotowały jedynie kilku procentowy wzrost, najmniej odczuły zmiany na rynku ubezpieczycieli. Obecnie, w rankingu miast wojewódzkich, najwięcej za OC płacą kolejno mieszkańcy Wrocławia, Warszawy, Gdańska i Poznania – co najmniej 466 – 476 zł.
Najbliższe miesiące pokażą, czy ceny rzeczywiście już się ustabilizowały. Na rynku charakteryzującym się wysoką konkurencją trudno jest przewidzieć zachowania wszystkich towarzystw ubezpieczeniowych – tłumaczy Kuczwalski.
System Bezpośredniej Likwidacji Szkód zakłada, iż posiadacz OC będzie mógł zlikwidować szkodę bezpośrednio poprzez swoje towarzystwo, które w jego imieniu samo wystąpi do ubezpieczyciela sprawcy w celu odzyskania odszkodowania, wypłaconego swojemu klientowi. BLS obowiązuje w takich towarzystwach jak: Concordia Ubezpieczenia, Ergo Hestia, PZU, UNIQA, Warta, Aviva, Liberty Ubezpieczenia. W październiku do systemu BLS przystąpi również Gothaer.