Bez końca sezonu na jednoślady?

We wrześniu zarejestrowano 3 654 nowe silnikowe jednoślady. To o 3,2% mniej niż przed rokiem (-119 szt.). Rezultat motorowerów w tym czasie był słabszy od ubiegłorocznego o 27,4% (-788) i wyniósł 2 090 szt. Motocykle, których zarejestrowano 1 564, czyli o 3/4 więcej niż we wrześniu przed rokiem (+74,7%; +669), nie zdołały przezwyciężyć w ostatnim miesiącu spadku w całej grupie jednośladów.

Siłą napędową wzrostu w segmencie motocyklowym pozostaje sprzedaż modeli z silnikami 125 ccm, których przybyło ponad dwukrotnie więcej niż we wrześniu ub.r. Po trzech kwartałach liczba rejestracji nowych jednośladów osiągnęła 45 408 (-0,5% r/r).

We wrześniu zarejestrowano też 4 809 używanych jednośladów. Jest to wynik właściwie taki sam, jak we wrześniu ub.r. (+0,4%). Licząc od początku roku takich jednośladów zarejestrowano 63 005 (+25,4%).

Sezon na sprzedaż motocykli bardzo się wydłużył – we wrześniu zarejestrowano 1  564 nowe pojazdy. Jest to wynik wyższy o 74,7% (669) wyższy niż przed rokiem i zgodnie z sezonowym trendem niższy niż w sierpniu br. o blisko 1/3 (-28%; -608). Od stycznia do września zarejestrowano 20 429 maszyn (+12 115; +145,7% r/r).

Najpopularniejszą marką motocyklową licząc od początku roku pozostaje Romet Motors (4 572 szt., +206,8% r/r). Skupia ona 22,4% rynku. Następny jest Junak (3 825, +561,7%) z udziałem w rynku 18,7%. Trzecią pozycję z wynikiem 1 806 szt. (+64% r/r, +705) zajmuje Yamaha (8,8% udział w rynku).

W bieżącym roku, dzięki zmianom legislacyjnym, dotyczącym uprawnień do prowadzenia „125-tek”, sprzedaż motocykli weszła na nowy poziom, znacznie przewyższający obserwowany do tej pory. Tylko we wrześniu zarejestrowano 1 167 nowych maszyn z silnikami do 125 ccm. Ponad dwa razy więcej niż rok wcześniej. Od początku roku przybyło ich 15 139 (+387,7%). Ich udział w całym rynku urósł do ponad 74% z 37,3%. Najpopularniejsze marki to: Romet (4 312), Junak (3 072) oraz ZIPP (1 033). Lekkie motocykle wyprzedzają w klasyfikacji, dominujące jeszcze 2 lata wcześniej, motocykle najcięższe z silnikami o pojemnościach przekraczających 750 ccm. Maszyn największych zarejestrowano do września 2 850 (14% rynku). Najwięcej zarejestrowano tutaj BMW – 968 szt. Ponad połowę mniej ma kolejny na liście Harley-Davidson – 463 szt. (+9,2%). Wysoką dynamikę w tej klasie wykazała trzecia Yamaha (350 szt.; +35,7%)

Podobnie jak w rejestracjach motocykli nowych znacznie wzrosła liczba używanych. W ciągu trzech kwartałów zarejestrowano 51 841 wszystkich używanych motocykli sprowadzonych zza granicy. Jest to o 31,5% więcej niż w ub.roku (+12 421). Czołówka najpopularniejszych marek w tej części rynku jest niezmienna: Honda (13 588), Yamaha (11 289) oraz Suzuki (8 177).

We wrześniu zarejestrowano 2 090 nowych motorowerów, czyli 27,4% mniej niż przed rokiem. Od początku roku zarejestrowano ich 24 979. Oznacza to spadek o 33,1% r/r. Wynik ten wpisuje się w długą, bo trwającą już siódmy rok, tendencję spadkową.

Na czele znajduje się niezmiennie z dużą przewagą Romet Motors (9 253), który ciągle ma wysoki 37% udział w rynku. Jego wynik jest ponad dwa razy lepszy niż drugiego ZIPP (4 224, +2%). Trzeci jest Junak (3 957 szt., -12,7%). Za podium znajduje się Toros (1 162, -71,6%).

W okresie od stycznia do września 2015r. zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 11 164 motorowerów używanych. Jest to więcej o 3% i 335 szt. niż w tym samym okresie 2014 r. Pierwsza trójka wśród motorowerów używanych to: Peugeot (1 665), Piaggio (1 255), Yamaha (1 022).

źródło: PZPM