Fiat Chrysler Automobiles (FCA) zadecydował o zainwestowaniu w Polsce w produkcję nowych, wysoko zaawansowanych technologicznie silników. Zakład FCA Powertrain, zdobywca Złotego Poziomu w systemie World Class Manufacturing, produkuje w Bielsku-Białej dwa silniki, są to jednostki: Turbo Diesel Multijet 1,3 oraz dwucylindrowy silnik benzynowy o nazwie TwinAir. Obie jednostki, w rok po debiucie, zostały uhonorowane tytułem „International Engine of the Year”.
Produkcja nowych silników zaprojektowanych przez FCA została powierzona zakładowi w Bielsku-Białej z uwagi na doświadczenie, know-how oraz wyniki osiągnięte przy produkcji dwucylindrowego silnika benzynowego. Projekt jest kontynuacją dotychczas realizowanej inwestycji.
Dzięki inwestycji, gama produkowanych w FCA Powertrain w Bielsku-Białej jednostek napędowych, wzbogaci się o 3-cylindrowy silnik o pojemności 1 litra oraz w przyszłości o 4-cylindrowy silnik o pojemności 1,3 litra. Jednostki te należą do nowej globalnej rodziny FCA, rodziny małych silników o nazwie FireFly. Te małe, ale mocne jednostki charakteryzują się najwyższym w swoich segmentach momentem obrotowym, niskim zużyciem paliwa oraz zredukowaną emisją CO2. Silniki te będą stanowiły kolejny etap w rozwoju i unowocześnianiu rodziny jednostek benzynowych oferowanych przez FCA.
Nowy projekt przewiduje wykorzystanie nowoczesnych linii produkcyjnych FCA Powertrain w Bielsku-Białej, co wraz z zastosowaniem najnowszych dostępnych technologii oraz know-how Grupy FCA, zapewni wysoką jakość oraz konkurencyjność nowych silników, respektujących obowiązujące i przyszłe proekologiczne normy europejskie.
Wydaje się oczywistym, że ulokowanie produkcji nowej generacji jednostek napędowych w naszym kraju wiąże się również z najbliższą przyszłością fabryki samochodów w Tychach. To jeden z najwydajniejszych i najlepszych zakładów Fiata na świecie. Wielokrotnie nagradzany buduje obecnie Fiaty 500 i Lancie Ypsilon. W maju bieżącego roku zakończono produkcję Forda Ka.
Sztandarowy produkt polskiej fabryki – Fiat 500 – wciąż cieszy się ogromnym zainteresowaniem klientów. Nie zmienia to jednak faktu, że auto pozostaje w ofercie 9 lat, można się więc spodziewać, że popyt będzie systematycznie malał. Włosi od lat myślą o zagospodarowaniu stopniowo zwalniających się mocy produkcyjnych. Czy na linie montażowe w Tychach trafi wreszcie nowy model może okazać się już niebawem. Oby.
Przedstawiciele Fiata starają się jednak ucinać spekulacje i nie dają się wciągnąć w rozmowy o szczegółach. Może w Tychach powstawać ma następca, mocno już podstarzałego, Fiata Punto? Tego wciąż nie wiadomo.
Obecna generacja popularnego modelu segmentu B pojawiła się na rynku w 2012 roku. W praktyce był to jednak głęboki lifting – oferowanego europejskim klientom od 2005 roku – Fiata Grande Punto dzielącego płytę podłogową z Oplem Corsą D. Konstrukcyjnie auto liczy sobie grubo ponad dekadę, w niedalekiej przyszłości można więc spodziewać się jego następcy.
Źródło: www.interia.pl