Druga odsłona w aferze spalinowej Volkswagena nastąpiła dzięki jednemu z inżynierów koncernu. Swoimi zeznaniami obciąża się on sam, lecz nie musi obawiać się konsekwencji.
Jak informuje tabloid „Bild am Sonntag” (BamS), ujawnienie następnego skandalu z manipulowanymi emisjami spalin w samochodach Volkswagena, jest wynikiem zeznań jednego z inżynierów z Wolfsburga.
Inżynier z działu badań naukowych i rozwoju przez dłuższy czas bił się z myślami, czy ma poinformować swoich przełożonych o manipulacjach emisją CO2, zakrojonych na szeroką skalę. W końcu zdecydował się zeznawać, przez co ujawnia też swoją winę.
Wewnętrzna komisja kontroli VW dysponuje tymczasem także zeznaniami innych pracowników pionu technicznego. Wynika z nich, że manipulacje wskaźników zużycia paliwa i emisji CO2 w setkach tysięcy różnychmodeli Volkswagena zaczęły się w roku 2013 i trwały do wiosny 2015.
Technicy fałszowali wyniki testów emisji spalin np. zwiększając ciśnienia powietrza w oponach. Do oleju silnikowego dodawano także olej napędowy, żeby silnik pracował lżej i zużywał mniej paliwa.
Wszystko się zgadzało na papierze
Jak przyznał inżynier, niebezpieczeństwo, że machinacje te wyjdą na jaw, było stosunkowo małe. Powszechnie wiedziano w branży samochodowej, że Federalny Urząd ds. Ruchu Drogowego (KBA) sprawdza wszystkie dane tylko na papierze.
Koncern Volkswagena poinformował we wtorek, że przy certyfikacji niektórych modeli VW podawano zaniżone wartości CO2 i tym samym niższe zużycie paliwa. Te manipulacje dotyczyły 800 tys. pojazdów. Jest to druga odsłona skandalu, jaki wyszedł na jaw u największego europejskiego producenta samochodów w ostatnim czasie.
Od września br. prowadzone jest także dochodzenie w sprawie manipulacji testów emisji spalin w silnikach diesla. Z tego względu wezwano właścicieli milionów samochodów, by zgłosili się do warsztatów.
Zastraszony koncern
Jako powód manipulacji inżynierowie podają, że nie byli w stanie legalnymi środkami zrealizować ambitnych celów bardzo wymagającego szefa koncernu Martina Winterkorna, który przed ponad miesiącem podał się do dymisji. Winterkorn na Genewskim Salonie Samochodowym w marcu 2012 zapowiedział, że Volkswagen do roku 2015 zredukuje w swych pojazdach emisję CO2 o 30 proc.
W trakcie zeznań inżynierowie Volkswagena przyznali, że nie mieli odwagi podać rzeczywistych wskaźników emisji CO2. Bali się kar i nagan od szefostwa koncernu. Jak podkreślali, przez lata w koncernie pracowano w atmosferze strachu.
Nowy szef Volkswagena Matthias Mueller, przejmując stery koncernu od Winterkorna pod koniec września, zapowiedział wprowadzenie w koncernie nowej kultury. Propaguje on większą otwartość i zachęca do odwagi. Inżynier, który ujawnił manipulacje emisji CO2 nie straci pracy w koncernie.
Nie możemy ukarać kogoś, kto zrobił tak odważny krok, jak BamS cytuje informacje koncernu.
W nadchodzącym tygodniu prokuratura w Brunszwiku rozpocznie śledztwo w sprawie tego oszustwa. Nowy skandal z emisją CO2 dotyczy przede wszystkim modeli typu blue motion, które reklamowano jako wyjątkowo ekologiczne i oszczędne. Największych manipulacji dopuszczono się przy modelach blue motion polo, którego emisja CO2 w rzeczywistości jest wyższa o 18 proc. niż dane napapierze; podobnie jest w niektórych modelach golfa, które zużywają 15 proc. więcej paliwa, niż podawano.
Menedżerowie VW pod coraz większą presją
Jak donosi „Sueddeutsche Zeitung”, władze śledcze w Stanach Zjednoczonych odebrały paszport jednemu z menedżerów VW, który pracował w USA, uniemożliwiając mu w ten sposób opuszczenie kraju.
Amerykańskie władze obawiają się przypuszczalnie, że menedżer próbowałby może uniknąć stawienia się na przesłuchanie czy ścigania go przez policję.