W Europie rozpoczęto właśnie przyjmowanie zamówień na ósmą generację VW Passata, a firma już ją wzbogaca: na Paryskim Salonie Samochodowym niemiecki producent pokazuje jako światową premierę Passata GTE – pierwszego z napędem hybrydowym plug-in. Jest to jednocześnie samochód zeroemisyjny i auto przystosowane do długich podróży, a do tego w trybie GTE może pochwalić się sportowymi osiągami.
Model dostępny będzie jako wersja Limousine i Variant. Hybrydowy układ napędowy składa się z silnika benzynowego z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem (TSI) oraz jednostki elektrycznej zasilanej energią z baterii litowo-jonowej, ładowanej zewnętrznie lub w trybie Charge. Bateria umożliwia Passatowi GTE przejechanie 50 km z napędem wyłącznie elektrycznym. Kierowca może samodzielnie wybrać źródło napędu przy użyciu przycisku obok dźwigni zmiany biegów, aby np. pod koniec podróży, po wjechaniu do miasta, korzystać już tylko z napędu elektrycznego. W Londynie wjeżdżając do miasta samochodem hybrydowym plug-in lub elektrycznym, kierowca jest zwolniony ze specjalnej opłaty miejskiej (Congestion Charge).
Kontrast dla trybu elektrycznego stanowi tryb GTE, w którym Passat oddaje do dyspozycji swoją maksymalną moc systemową 218 KM. W trybie tym poszczególne parametry, jak charakterystyka pedału przyspieszenia i układu kierowniczego, zmieniają się na bardziej sportowe. Silnik 1.4 TSI rozwija moc 156 KM (od 5 000 obr./min), silnik elektryczny ma moc 115 KM. Maksymalny moment obrotowy napędu hybrydowego plug-in wynosi 400 Nm. Deklarowane zużycie w cyklu NEFZ (dla samochodów hybrydowych) wynosi poniżej 2 l/100 km i 13 kWh/100 km. Wartości te odpowiadają emisji CO2 poniżej 45 g/km. Przy pełnym zbiorniku paliwa (50 l) i naładowanej baterii zasięg Passata GTE wynosi ponad 1 000 km – wystarczająco dużo, aby przejechać trasę z Paryża do Londynu i z powrotem bez zatrzymywania się na tankowanie lub ładowanie baterii.
Z napędem na przednią oś i seryjną, skonstruowaną specjalnie dla napędu hybrydowego 6-biegową przekładnią dwusprzęgłową, hybrydowy Passat ma przyspieszać do 100 km/h w 8 sekund i rozwijać prędkość maksymalną ponad 220 km/h; w trybie elektrycznym – 130 km/h.
Passat GTE pojawi się na rynku w drugiej połowie przyszłego roku, jednocześnie jako wersja Limousine i Variant. Po wprowadzeniu hybrydy plug-in, dostępne będzie w Europie dziewięć wersji napędu dla Passata o spektrum mocy od 125 do 280 KM. Wszystkie spełniają wymagania normy emisji spalin Euro6. Po XL1, e-up!, e-Golfie i Golfie GTE, Passat GTE jest piątym i szóstym modelem (Limousine i Variant), który może pokonywać krótkie odległości wyłącznie z napędem elektrycznym.
Niezależna wersja. Passat GTE jest samodzielną linią wyposażenia. Seryjnymi elementami tego modelu są diodowe reflektory (światła mijania i drogowe), system rozpoznający zmęczenie kierowcy, system automatycznego hamowania po kolizji, system obserwacji otoczenia Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście, czujnik deszczu, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, chromowane listwy przy szybach bocznych i komfortowe przednie fotele.
Passata GTE można rozpoznać po specjalnej, chromowanej osłonie chłodnicy z dodatkowymi, niebieskimi paskami. Nowy kształt otrzymał także przedni zderzak, z poprzecznymi listwami w dolnym wlocie powietrza oraz diodowymi światłami do jazdy w dzień w kształcie litery C. Dzięki umieszczonym bezpośrednio w zderzaku modułom LED, Passata można jednoznacznie rozpoznać jako model hybrydowy. Diodowe światła dzienne w kształcie litery C i niebieskie linie w osłonie chłodnicy są celowo zastosowanymi środkami stylistycznymi: kolor niebieski jest u Volkswagena „kolorem e-mobilności” i razem ze specjalnym kształtem świateł dziennych stanowi cechę charakterystyczną wszystkich aut marki z napędem elektrycznym i hybrydowym.
Wnętrze także zostało dopasowane pod względem koncepcji do nowego systemu napędowego. Inżynierowie i designerzy interfejsów z Centrum Rozwoju Technicznego Volkswagena zaprojektowali takie rozwiązania, jak wyświetlacz wielofunkcyjny (m.in. ze wskaźnikiem Powermeter) oraz seryjny system Infotainment Composition Media z menu dostosowanym do specyfiki napędu hybrydowego. Jako opcja, dostępny będzie dla Passata GTE wyświetlacz Active Info Display z dodatkowymi wskaźnikami. Również wiele seryjnych detali zostało przystosowanych do Passata GTE, np. niebieskie oświetlenie Ambient, kierownica multifunkcyjna i gałka dźwigni zmiany biegów z niebieskimi szwami oraz siedzenia pokryte tkaniną Sevilla z niebieskim deseniem.
Właściciele Passata GTE będą mogli pobrać aplikację CAR-NET e-Remote, która pozwoli np. uruchomić ładowanie baterii czy sterować funkcjami klimatyzacji, względnie odczytać informacje o statusie samochodu, stanie naładowania baterii, ostatniej przejechanej trasie czy zlokalizować pojazd przy użyciu smartfona. Będzie można także sprawdzić, czy drzwi samochodu są zamknięte, a światła wyłączone.
Nowy Passat GTE będzie wyposażony w 6,5-calowy wyświetlacz wysokiej rozdzielczości seryjnego systemu Infotainment Composition Media. Jako opcja dostępne są systemy radiowo-nawigacyjne Discover Media (również z 6,5-calowym wyświetlaczem) i Discover Pro (z 8-calowym ekranem). Oba urządzenia są wyposażone w dodatkowe funkcje. Należy do nich monitor zasięgu, wskaźnik przepływu energii, wskaźnik statystyki napędu elektrycznego, e-Manager i – w przypadku wyposażenia w system nawigacyjny – wskaźnik zasięgu 360 st.
Monitor zasięgu ilustruje aktualny zasięg Passata GTE z napędem wyłącznie elektrycznym; dodatkowo wyświetlany jest zasięg osiągalny po wyłączeniu ewentualnych dodatkowych odbiorników energii.
Wskaźnik przepływu energii: przy użyciu animowanej grafiki przedstawia przepływ mocy przy przyspieszaniu (niebieska strzałka) oraz przy hamowaniu i rekuperacji (zielona strzałka).
e-Manager: tutaj można zaprogramować maksymalnie trzy czasy odjazdu i ładowania oraz aktywować ogrzewanie lub chłodzenie wnętrza korzystając z seryjnej klimatyzacji postojowej.
Zasięg 360°: aktualny promień zasięgu w trybie elektrycznym jest prezentowany w formie zasięgu 360° na mapie okolicy. Zaznaczony zakres obejmuje zasięg tylko z elektrycznym napędem przy podróży w jedną stronę. Istnieje możliwość wyświetlania stacji ładowania i uwzględniania ich w obliczaniu trasy.
Z lewej strony zestawu wskaźników znajduje się Powermeter jako uzupełnienie obrotomierza. Pokazuje on m.in., czy bateria jest ładowana poprzez rekuperację, czy też energia pobierana jest aktualnie z baterii. Oznacza to, że kierowca widzi, ile mocy systemowej pobiera lub jak intensywna jest rekuperacja. Prędkościomierz znajduje się tradycyjnie z prawej strony. Obok umieszczony jest kolorowy wyświetlacz (Premium), na którym cały czas pokazywany jest m.in. zasięg z napędem elektrycznym oraz aktualny tryb pracy. W dolnym segmencie wyświetlacza wielofunkcyjnego, w oddzielnym polu LED, napis READY po uruchomieniu silnika informuje o gotowości silnika elektrycznego do jazdy.
Dla nowego Passata GTE Volkswagen będzie oferował opcjonalnie wyświetlacz wielofunkcyjny z interaktywną prezentacją: Active Info Display. Wszystkie wskaźniki, w tym także specyficzne wskaźniki Passata GTE, są generowane przez oprogramowanie. Informacje z nawigacji mogą być prezentowane w formacie 2D i 3D. Wyświetlacz ma przekątną 12,3 cala i rozdzielczość 1440 x 540 pikseli, co pozwala na precyzyjną prezentację graficzną wszystkich detali. Np. w trybie nawigacji, prędkościomierz i obrotomierz przesuwają się na bok ekranu, by zostawić więcej miejsca na mapę. W zależności od potrzeby, w powierzchnie wyświetlania prędkościomierza i obrotomierza mogą być włączone takie informacje, jak funkcje nawigacji i systemów wspomagających. Informacje z systemu Infotainment, wyświetlane na konsoli środkowej, na przykład zdjęcia z kontaktów w telefonie lub okładki płyt, mogą być również prezentowane na Active Info Display.
Volkswagen wyposażył Passata GTE w silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem (1.4 TSI) oraz silnik elektryczny – trójfazowy synchroniczny z magnesem trwałym. Silnik elektryczny, zasilany wysokonapięciową baterią litowo-jonową o pojemności 9,9 kWh, natychmiast po uruchomieniu oddaje do dyspozycji maksymalny moment obrotowy 330 Nm. Jako przekładnię zamontowano automatyczną, przystosowaną specjalnie do napędu hybrydowego, 6-biegową DSG z potrójnym sprzęgłem (podwójne sprzęgło i sprzęgło łączące). Sprzęgło łączące, gdy to tylko możliwe, odłącza silnik TSI od napędzanej przedniej osi i wyłącza go, np. w fazach tzw. „żeglowania”, gdy Passat GTE wykorzystuje wyłącznie energię kinetyczną i toczy się bez siły napędowej. Silnik elektryczny został wbudowany w obudowę skrzyni biegów. Kolejne elementy układu hybrydowego to między innymi układ elektroniki mocy (zmienia prąd stały baterii w prąd zmienny dla silnika elektrycznego) i moduł ładowania. Elektromechaniczny wzmacniacz siły hamowania i elektryczny kompresor klimatyzacji zapewniają optymalne i efektywne działanie hamulców i klimatyzacji także podczas jazdy tylko z napędem elektrycznym.
Passat GTE może poruszać się w czterech różnych trybach: E (elektryczny), Hybrid, Battery Charge i GTE. Po uruchomieniu Passat GTE zaczyna pracować automatycznie w trybie elektrycznym. Jedynie przy niewystarczającym poziomie naładowania baterii lub przy bardzo niskich temperaturach zewnętrznych uruchamiany jest silnik TSI. Po osiągnięciu minimalnego stanu naładowania baterii albo przy bardzo dużym zapotrzebowaniu na moc, układ napędowy przełącza się automatycznie w tryb Hybrid. To znaczy, że tryb elektryczny zostaje wyłączony, a GTE zachowuje się jak klasyczna pełna hybryda, która przy hamowaniu ładuje baterię poprzez rekuperację i w zależności od sytuacji automatycznie wykorzystuje silnik TSI i/lub silnik elektryczny. W tym trybie stan naładowania baterii utrzymywany jest na stałym poziomie. Przyciskiem „E” kierowca może w razie potrzeby włączyć manualnie tryb elektryczny. Przycisk ten otwiera jednocześnie okno wyboru w systemie Infotainment, w którym można bezpośrednio wybrać jeden z trzech trybów: elektryczny, Hybrid lub Battery Charge.
Oprócz trybu elektrycznego i Hybrid, w menu systemu Infotainment można ustawić także tryb Battery Charge (ładowanie baterii). Bateria jest wtedy ładowana podczas jazdy.
Przyciskiem, kierowca może aktywować tryb GTE i w pełni korzystać z dynamicznych cech samochodu. Charakterystyka pedału przyspieszenia, skrzyni biegów i układu kierowniczego staje się bardziej sportowa, a silnik TSI nastawiony jest na rozwijanie wysokiej mocy. Ponadto w trybie GTE silnik spalinowy i elektryczny pracują jednocześnie (boostowanie), rozwijając maksymalną moc systemową i maksymalny systemowy moment obrotowy.
Są dwa sposoby zewnętrznego ładowania baterii Passata poprzez gniazdo wbudowane w osłonę chłodnicy. Pierwszy sposób, to użycie seryjnego przewodu do ładowania i podłączenie go do gniazda instalacji 230 V. W takim przypadku, przy mocy ładowania 2,3 kW prądu zmiennego (AC), naładowanie całkowicie rozładowanej baterii trwa 4 godziny i 15 minut (do 100%). Drugi sposób: Volkswagen oferuje opcjonalnie, do zainstalowania np. w garażu, tzw. Wallbox, ładującą prądem 3,6 kW. Bateria jest naładowana w 100% po 2 godzinach i 30 minutach. Również publiczne stacje ładowania ładują prądem 3,6 kW, jak Wallbox.
źródło: Volkswagen