Strategia dla motoryzacji: badania, rozwój, innowacyjność

Polska uznawana jest za europejskie zagłębie części motoryzacyjnych. Powstają tu praktycznie wszystkie komponenty samochodów. O branży motoryzacyjnej, innowacjach, które powstają dzięki kooperacji władz samorządowych, biznesu oraz nauki dyskutowano podczas spotkania w Opolu, z udziałem wiceprezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestucji Zagranicznych Anna Polak-Kocińska.

– Badania, rozwój, innowacyjność. To strategiczne cele nowego budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-2020. To także jeden z kluczowych elementów nowoczesnego podejścia do zarządzania firmą i produktem, mówiła podczas spotkania wiceprezes Polak-Kocińska. Właśnie postawienie na innowacyjność w polskiej motoryzacji zadecydowało o wyborze Polski przez General Motors do ulokowania tu nowej inwestycji. W tym roku światowy lider motoryzacyjny, ogłosił decyzję o rozpoczęciu w Polsce produkcji nowatorskiego modelu silnika spalinowego, dodała. I dalej: – Projekt pochłonąć ma 1,4 mln zł. Innowacyjne rozwiązania opracowane wspólnie przez niemieckie i polskie zespoły R&D z General Motors dotychczas nie były implementowane nigdzie indziej na świecie. W Polsce powstają nie tylko silniki. Staliśmy się jednym z największych producentów akcesoriów i podzespołów motoryzacyjnych, a produkcja motoryzacyjna jest jednym z najbardziej innowacyjnych sektorów przemysłowych w polskiej gospodarki, dodała.

Sektor motoryzacyjny znajduje się w czołówce projektów obsługiwanych przez PAIiIZ. Obecnie prowadzone są 32 projekty o wartości 990,25 mln euro. W przypadku realizacji wszystkich projektów powstać może ponad 8 tys. nowych miejsc pracy. W ub. tygodniu wmurowano kamień węgielny pod fabrykę amerykańskiej firmy Tru Flex, w której produkowane będą elementy układów wydechowych. Tymczasem amerykański koncern Polaris Polska produkować będzie quady i pojazdy terenowe. W przyszłym roku z taśm ma zjechać 25 tys. pojazdów.

źródło: PAIiIZ