W tym roku Geneva International Motor Show będzie miejscem prezentacji całej nowej linii atrakcyjnych modeli produkcyjnych firmy BMW. Jednocześnie światła reflektorów będą skierowane na kilka przełomowych koncepcji kompaktowych aut premium, które opracowano z myślą o przyszłości i wyposażono w rozwiązania ściśle odnoszące się do problemów ochrony środowiska, z jakimi będzie sobie musiała radzić motoryzacja.
Innym interesującym elementem prezentacji niemieckiej marki premium będzie gama innowacyjnych systemów wspomagania kierowcy z programu BMW ConnectedDrive.
BMW Serii 3 Gran Turismo
Nowy BMW Serii 3 Gran Turismo świętuje w Genewie swoją światową premierę, wzbogacając i zamykając od góry segment samochodów premium średniej wielkości. Całkowicie niezależna koncepcja wśród odnoszących sukcesy samochodów BMW serii 3 stanowi odpowiedź dla tych, którzy szukają w aucie przestrzeni i funkcjonalności.
Ta trzecia wersja nadwoziowa aktualnej rodziny modelowej łączy sportowe, dynamiczne geny sedana z praktycznością i wszechstronnością Touringa, do których dodaje od siebie jeszcze więcej miejsca i komfortu jazdy. Nie poprzestając na tym, nowy BMW Serii 3 Gran Turismo jest równie przekonujący jako elegancki samochód dla biznesmena, jak i dynamiczny, komfortowy samochód stworzony do długich podróży – podkreśla niemiecki producent.
BMW M6 Gran Coupe
BMW M prezentuje trzeci wariant nadwoziowy samochodu sportowego BMW M6, który europejska publiczność będzie miała okazje zobaczyć z bliska po raz pierwszy właśnie na tegorocznym salonie w Genewie.
Nowy BMW M6 Gran Coupe łączy osiągi, z których słyną samochody BMW z oznaczeniem M, z eleganckim i luksusowym wyglądem. Dzięki dodatkowemu miejscu w czterodrzwiowym nadwoziu coupe dwie osoby podróżujące z tyłu mogą cieszyć się luksusem i sporą przestrzenią.
Pod maską samochodu pracuje jednostka napędowa V8 z technologią M TwinPower Turbo rozwijająca moc 560 KM i uzyskująca maksymalny moment obrotowy 680 Nm. Moc przekazywana jest na tylne koła za pośrednictwem siedmiostopniowej przekładni dwusprzęgłowej M z funkcją Drivelogic.
Samochód otrzymał też aktywny mechanizm różnicowy M na tylnej osi, dostosowane do swojego charakteru przez firmę M charakterystyki podwozia, hydraulicznie wspomaganą przekładnie kierowniczą M o zmiennym przełożeniu, a także wysokowydajny system hamulcowy z kompozytowymi tarczami.
BMW Z4 roadster
Z nowymi elementami nadwozia, starannymi modyfikacjami wnętrza, z nowym pakietem wyposażenia i nową podstawową jednostką napędową samochód robi spore wrażenie, a pojawienie się BMW Z4 w Genewie pozwoli mu przyciągnąć więcej spojrzeń niż w przeszłości. Trzy nowe kolory nadwozia dostępne są z opcją Design Pure Traction.
We wnętrzu ciekawie i atrakcyjnie wygląda gra barw różnych elementów dzięki wykorzystaniu kontrastowych kolorów czarnego i pomarańczowego.
Dodatkowe opcje personalizacji samochodu umożliwiają nowe 17- i 18-calowe aluminiowe obręcze kół, jako opcja dostępny jest także pakiet M Sport.
W nowym wcieleniu podstawowym modelem BMW Z4 jest sDrive18i napędzany przez dwulitrowy silnik z technologią BMW TwinPower Turbo o mocy 156 KM. Nowy podstawowy silnik samochodu może współpracować także z 8-biegową przekładnią automatyczną.
BMW Concept Active Tourer
BMW Concept Active Tourer pozwala na rzut oka na kolejne innowacje, jakie czekają samochody kompaktowe z segmentu premium. W tym projekcie BMW prezentuje całą paletę pionierskich rozwiązań przewidzianych do zastosowania we wnętrzu samochodu, jak również w jego układach napędowych.
Komfort i funkcjonalność są rozsądnie połączone z dynamiką i stylem, a hybrydowy napęd z ładowanymi z zewnętrznego źródła akumulatorami gwarantuje najwyższy poziom sprawności energetycznej.
Dzięki długości zewnętrznej wynoszącej 4350 mm, przy towarzyszących jej sportowych proporcjach i typowych dla BMW liniach nadwozia, samochód koncepcyjny przenosi typową dla marki estetykę do kolejnego segmentu pojazdów.
Wnętrze BMW Concept Active Tourer wyróżnia podniesiona pozycja foteli, duża przestrzeń dla kierowcy i pasażerów, jak również możliwość elastycznego powiększania przestrzeni bagażowej. Od strony układu napędowego studium to jest jedną z możliwych wersji szczegółowych rozwiązań mieszczących się w koncepcji BMW eDrive.
Układ napędowy składa się z trzycylindrowego silnika benzynowego i synchronicznego silnika elektrycznego, które łącznie wytwarzają moc 190 KM, dzięki czemu BMW Concept Active Tourer przyspiesza od zera do 100 km/h w mniej niż osiem sekund. Mimo takich osiągów średnie zużycie paliwa wynosi według danych producenta poniżej 2,5 litra na 100 kilometrów, a emisja CO2 nie przekracza 60 gramów na kilometr.
BMW ConnectedDrive: dynamiczne oświetlenie punktowe pozwala nocą identyfikować zwierzęta na drodze
BMW Night Vision, czyli system wspomagania kierowcy z programu BMW ConnectedDrive, znacząco przyczynia się do zmniejszenia ryzyka wypadku w czasie jazdy po zmroku. Dzięki dynamicznemu oświetleniu punktowemu (BMW Dynamic Light Spot) ryzyko kolizji z pieszymi maleje jeszcze bardziej.
Od lata system BMW Night Vision zostanie dodatkowo wyposażony w specjalny system rozpoznawania zwierząt, którego zasięg jest większy niż świateł drogowych samochodu. Pracująca w podczerwieni kamera termowizyjna montowana w kratce wlotu powietrza jest w stanie wykryć obiekty emitujące ciepło z odległości około 100 metrów, a rozróżnienie ludzi i zwierząt jest możliwe na podstawie ilości emitowanego ciepła.
Jeśli BMW Night Vision wykryje potencjalne zderzenie ze zwierzęciem, dynamiczne oświetlenie punktowe zacznie pulsacyjnie oświetlać wykryte zwierzę.
Na wyświetlaczu w desce rozdzielczej zostanie jednocześnie zapalona ikona z symbolem przedstawiającym jelenia. W przypadku poważnego zagrożenia kolizją, system dodatkowo ostrzega kierowcę sygnałem akustycznym.
BMW i3 z inteligentnymi rozwiązaniami zwiększającymi zasięg
BMW i3 Coupe Concept ma w Genewie swoją europejską premierę, ale na salonie nie zabraknie też samochodu BMW i8 Concept Spyder. Zasięg samochodu i infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych są częstymi tematami dyskusji jako kluczowe czynniki wpływające na perspektywy elektrycznej mobilności.
BMW i3 wyposażony w układ napędowy eDrive został zaprojektowany tak, aby w typowych warunkach eksploatacyjnych ładowanie jego akumulatorów było potrzebne tylko raz na dwa lub trzy dni, zaspokajając potrzeby związane z codzienną komunikacją. Odpowiada to zasięgowi samochodu na jednym ładowaniu od 130 do 160 km.
Układ napędowy i wszystkie inne odbiorniki energii w BMW i3 są zasilane przez specjalnie opracowany wysokonapięciowy akumulator litowo-żelazowy, którego cechą charakterystyczną jest wyższa odporność parametrów na zmiany temperatury otoczenia, a tym samym mniejsze wahania zasięgu samochodu, co jest problemem w przypadku akumulatorów stosowanych obecnie.
Kolejnym priorytetem, jeśli chodzi o założenia projektowe BMW i3, było zmniejszenie zużycia energii elektrycznej przez wszystkie odbiorniki w samochodzie, podczas gdy zastosowanie różnych trybów jazdy może zwiększyć zasięg aż o 25%.
BMW i3 jest również pierwszym na świecie samochodem elektrycznym w pełni sprzężonym z zewnętrzną siecią informacyjną, dzięki czemu kierowca otrzymuje stale aktualizowane, realistyczne szacunki co do pozostającego do dyspozycji zasięgu samochodu.
Na życzenie kierowcy samochód może wyświetlić lokalizację wszystkich punktów ładowania akumulatorów w okolicy celu podróży, a po naciśnięciu odpowiedniego przycisku może również zarezerwować wybrane gniazdo ładowania.
Co więcej, system informuje kierowcę, jak długo potrwa doładowanie akumulatora umożliwiające podróż powrotną lub podróż do innego wskazanego miejsca. Dostępny jest także opcjonalny system powiększania zasięgu, który pozwala zwiększyć zasięg samochodu na jednym ładowaniu akumulatora do około 300 km.
Źródła; BMW
IBRM Samar