Wyświetlacze typu Head-up znajdują coraz szersze zastosowanie w samochodach kompaktowych. Umożliwiają wyświetlanie ważnych informacji w taki sposób, że kierowca nie musi odwracać wzroku od jezdni. Bosch wprowadza właśnie wyświetlacz Combiner Head-up, który będzie stosowany w różnych modelach pojazdów Grupy BMW. Nowy wyświetlacz, dostępny początkowo w nowym modelu MINI Hatch, pozwala na m.in. prezentowanie danych w kolorze oraz umożliwia pełną integrację w panelu wskaźników.
Wyświetlacze typu Head-up udostępniają informacje bezpośrednio w polu widzenia kierowcy. Stwarza to wrażenie jakby informacje pojawiały się przed pojazdem. Wyświetlacze informują o prędkości jazdy, prezentują wskazówki systemu nawigacyjnego lub ostrzeżenia. Atutem jest możliwość skupienia wzroku na jezdni.
Nowy system należy do klasy wyświetlaczy Combiner Head-up. Kierowca ma wrażenie, że dane są prezentowane w odległości ok. 2 m przed pojazdem i wtapiają się w scenerię. System nie wyświetla informacji na przedniej szybie, lecz na znajdującym się przed nią niewielkim ekranie z tworzywa sztucznego. Nowy system Head-up jest dzięki temu w pełni autonomiczny i można go bez większych problemów technicznych stosować w różnych typach pojazdów. Dane prezentowane na wyświetlaczu nie są widoczne dla pasażera jadącego obok.
Nowe wyświetlacze mają wyróżniać się ostrością i brakiem zniekształcenia informacji, także wtedy, gdy kierowca porusza głową. To dzięki integracji optycznej wszystkich elementów systemu. Jednym z ważniejszych jest ekran z tworzywa sztucznego. Jego krawędź została wyfrezowana w taki sposób, aby znajdowała się idealnie na linii wzroku kierowcy – dla niego krawędź ta jest niewidoczna, co sprawia że informacje stapiają się z tłem. Odwrotną stronę ekranu pokrywa powłoka antyrefleksyjna, a powierzchnia jest odporna na zarysowania.
Nowy wyświetlacz typu Head-up jest kompletnym modułem, który można zintegrować w panelu wskaźników. Ekran „Combiner” posiada silnik elektryczny z regulacją prędkości, który umożliwia jego wysunięcie z boksu. Po wyłączeniu systemu ekran chowa się w boksie.
Nowy wyświetlacz składa się z części projekcyjnej i wyświetlacza. Część projekcyjna to kolorowy panel LCD (Liquid Crystal Display – wyświetlacz ciekłokrystaliczny) o rozdzielczości 480 x 240 pikseli, przez który przenika światło diody o dużej jasności. Sygnał świetlny poprzez lusterka dociera do wyświetlacza z jego centralnym elementem, którym jest ekran „Combiner”. Ekran prezentuje obraz w obszarze, w którym znajdują się oczy kierowcy, tzw. „Eye Box”. Kąt ustawienia ekranu można dopasować do wzrostu kierowcy. Jasność prezentowanych informacji dostosowywana jest za pośrednictwem czujników lub pokrętła.
źródło: Bosch/Autor: wnp.pl (AG)