Tyski zakład Fiata od stycznia do końca kwietnia wyprodukował 114,2 tys. aut, podczas gdy w analogicznym okresie 2014 roku – 113,6 tys. (wzrost o 0,5 proc.). Wzrosła produkcja Fiatów 500, spadła natomiast Lancii Ypsilon i wytwarzanego na zamówienie Forda modelu Ka.
Od stycznia do kwietnia 2015 roku w Tychach powstało 73 775 egzemplarzy modelu 500 (pod markami Fiat i Abarth), 20 467 Lancii Ypsilon oraz 19 935 Fordów Ka, co łącznie daje 114 177 samochodów. W ub. roku w polskim zakładzie FCA powstało 67 347 „pięćsetek”, 24 349 małych Lancii i 21 917 Fordów Ka (łącznie 113 613 samochodów).
– Produkcja jest na poziomie roku ubiegłego; rośnie w przypadku różnych odmian Fiata 500. Dwa główne rynki dla Tychów to są Włochy i widać bardzo duży udział Wielkiej Brytanii – mówił Marek Kisz, dyrektor handlowy spółki FCA Poland.
Kisz przypomniał, że ponad 99 proc. produkcji z Tychów idzie na eksport, choć przedstawiciele FCA Poland deklarują starania na rzecz zwiększenia sprzedaży pięćsetek w Polsce. Akcentują jednak, że Fiat 500 należy do tzw. segmentu A, od którego Polacy w ostatnich latach odwrócili się na rzecz znacznie większych samochodów. Obecnie ten segment to tylko ok. 5 proc. polskiego rynku. Znacznie większy udział mają małe samochody w zachodniej i południowej części kontynentu (w Niemczech to ok. 10 proc., we Włoszech i Holandii 20 proc.).
Łączny udział FCA w tym segmencie w Europie, z liderem rynku – „pięćsetką” oraz nową Pandą, to niemal 30 proc. Średnią roczną wartość sprzedaży Fiata 500 w Polsce, wynoszącą dotąd ok. 800 egzemplarzy, w 2014 roku udało się zwiększyć do 1 113 sztuk. Wobec 811 egz. rok wcześniej daje to wzrost sprzedaży o 37 proc. i przeskok modelu z ósmego miejsca na szóste w segmencie A w Polsce. Prócz tego modelu w tyskim zakładzie w najbliższych latach na pewno będą powstawały Lancie Ypsilon. Koncern rozmawia też o dalszej produkcji modelu Ka z Fordem.
W rekordowym 2009 r. tyska fabryka Fiata wyprodukowała ponad 600 tys. aut; w ubiegłym roku blisko 314 tys., wobec 295,7 tys. rok wcześniej. Mimo redukcji, na którą wpłynęło m.in. zaprzestanie produkcji w Tychach modelu Panda Classic, zakład pozostaje największym producentem samochodów osobowych w Polsce i jedną z największych fabryk koncernu.
Źródło: PAP
ll/moto.wp.pl