Rok 1996. Do poziomu z tego roku spadła sprzedaż samochodów w Europie w ubiegłym miesiącu. Takie statystyki opublikowało właśnie Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA).
Oprócz braku podzespołów (szczególnie półprzewodników) coraz wyraźniejszy okazuje się spadek popytu w konsekwencji pogorszenia perspektyw gospodarczych. Do tego wciąż rosnące koszty zmuszają producentów do kolejnych podwyżek cen, a nieprzewidywalna sytuacja ekonomiczna powstrzymuje coraz więcej klientów przed kupnem nowych aut.
W połowie 2022 roku wyniki europejskiego rynku automotive są o 14 % gorsze niż w rok wcześniej.
Na Starym Kontynencie sprzedano w czerwcu zaledwie 1,07 mln sztuk, co jest najgorszym wynikiem od ponad ćwierćwiecza.
Ogromne spadki zaliczyli czołowi globalni producenci. Wg czerwcowego zestawienia wiodącym producentem jest Grupa Volkswagen, która jednocześnie odnotowała największy, bo aż 24% spadek (względem czerwca 2021), następny jest Stellantis z (załamanie 17%), a na 3. miejscu Grupa Hyundai/Kia (spadek o prawie 4%). Wzrosty zanotowano wśród marek Alpine (40%), Dacia(32 %) oraz Porsche(19 %).