Wzrosła wartość finansowanych przez firmy pojazdów. Jak wynika z danych Związku Polskiego Leasingu ich dynamika finansowania przez firmy leasingowe zwiększyła się w pierwszym półroczu o 7,3%, do łącznej wartości 9,1 miliarda złotych netto. Jakie samochody najczęściej leasingowano w tym dobrym dla branży okresie?
Największy przyrost wartości umów podpisanych przez firmy leasingowe zaobserwowano w naczepach (+10,4% r/r, 907 mln złotych), pojazdach osobowych (+9,8% r/r, 4,1 mld złotych) i samochodach dostawczych ( +6,7% r/r, 1,1 mld złotych).
– Pomimo spadku sprzedaży aut ogółem w Polsce, firmy zainwestowały w nie więcej niż w ubiegłym roku. Wzrost wyników w pierwszej połowie 2013 roku był widoczny w każdej kategorii pojazdów. Silne ożywienie widoczne w branży w drugim kwartale jest częścią trendu wzrostowego. Wpływ na niego mają odnowienia umów na samochody osobowe z 2009-2010 roku, kiedy kończyły się odliczenia VAT przy zakupie aut z „kratką”, ale i ożywienie gospodarcze, które może się przekładać na zakupy pojazdów ciężarowych i dostawczych – stwierdza Tomasz Sudaj, dyrektor ds. strategii rynkowej BZ WBK Leasing.
– BZ WBK Leasing korzysta z pozytywnej sytuacji na rynku, odnotowując w segmencie pojazdów 30% wzrost r/r – 4-krotnie wyższy niż dynamika rynkowa. Nasza strategia na lata 2012-2014 zakłada konsekwentne umacnianie naszej pozycji w tym segmencie. Stale rozwijamy współpracę z dealerami i rozszerzamy naszą ofertę o nowe produkty dla przedsiębiorców – dodaje Tomasz Sudaj.
Osobowe: Ford czy BMW?
Przedsiębiorcy korzystający z usług BZ WBK Leasing, w segmencie samochodów osobowych, najczęściej wybierali Forda (11% wszystkich umów). Na drugim miejscu znalazł się Volkswagen (9%), a na trzecim – Skoda (7%). Pierwszą piątkę zamknęły Opel i Toyota (po 6%).
Jeżeli jednak chodzi o łączną wartość umów leasingowych, to królowały głównie niemieckie auta z wyższej półki – liderem zostało BMW (9,4% udziału). Kolejne miejsca przypadły Fordowi (8%), Mercedesowi (7,9%), Volkswagenowi (7,8%) i Audi (7,4%).
Ciężarowe: MAN do dużych ładunków, Fiat do dostaw
W samochodach ciężarowych najpopularniejszy okazał się MAN, zarówno pod względem ilości umów jak i ich wartości (39%). Na kolejnych pozycjach pod względem wartości znalazły się Volvo (16%), Mercedes (16%) i Iveco (10%). Piątą pozycję zajął DAF (8%).
W samochodach dostawczych na podium znalazły się Fiat (21% wartości wszystkich umów), Peugeot (15%) i Iveco (12%). Stawkę zamknęły Renault i Iveco (obydwa po 8%).
Nowe czy używane?
Według danych Związku Polskiego Leasingu w 1 połowie 2013 roku zdecydowanie częściej finansowano pojazdy nowe (83%) niż używane (17%).
– Z wewnętrznych danych BZ WBK Leasing wynika, że w tym okresie przedsiębiorcy częściej finansowali nowe samochody dostawcze – blisko 9 na 10 było nowych. Odsetek ten był jednak zdecydowanie niższy w przypadku aut osobowych i ciężarowych, gdzie prawie co trzeci finansowany przez nas pojazd był używany. Spodziewamy, się, że przedsiębiorcy będą również zainteresowani w najbliższym okresie używanymi autami z eksportu. Będą oczekiwali kompleksowej oferty, która pozwoli zachować im elastyczność w wyborze pojazdu, a jednocześnie zapewni im pełną ochronę ubezpieczeniową – mówi Dariusz Sokołowski, manager rynku vendorsko-dealerskiego BZ WBK Leasing.
Motofakty.pl, Autor: (ip)