Najczęściej leasingowane auta w pierwszej połowie 2013 roku

Wzro­sła war­tość fi­nan­so­wa­nych przez firmy po­jaz­dów. Jak wy­ni­ka z da­nych Związ­ku Pol­skie­go Le­asin­gu ich dy­na­mi­ka fi­nan­so­wa­nia przez firmy le­asin­go­we zwięk­szy­ła się w pierw­szym pół­ro­czu o 7,3%, do łącz­nej war­to­ści 9,1 mi­liar­da zło­tych netto. Jakie sa­mo­cho­dy naj­czę­ściej le­asin­go­wa­no w tym do­brym dla bran­ży okre­sie?

Naj­więk­szy przy­rost war­to­ści umów pod­pi­sa­nych przez firmy le­asin­go­we za­ob­ser­wo­wa­no w na­cze­pach (+10,4% r/r, 907 mln zło­tych), po­jaz­dach oso­bo­wych (+9,8% r/r, 4,1 mld zło­tych) i sa­mo­cho­dach do­staw­czych ( +6,7% r/r, 1,1 mld zło­tych).

– Po­mi­mo spad­ku sprze­da­ży aut ogó­łem w Pol­sce, firmy za­in­we­sto­wa­ły w nie wię­cej niż w ubie­głym roku. Wzrost wy­ni­ków w pierw­szej po­ło­wie 2013 roku był wi­docz­ny w każ­dej ka­te­go­rii po­jaz­dów. Silne oży­wie­nie wi­docz­ne w bran­ży w dru­gim kwar­ta­le jest czę­ścią tren­du wzro­sto­we­go. Wpływ na niego mają od­no­wie­nia umów na sa­mo­cho­dy oso­bo­we z 2009-2010 roku, kiedy koń­czy­ły się od­li­cze­nia VAT przy za­ku­pie aut z „krat­ką”, ale i oży­wie­nie go­spo­dar­cze, które może się prze­kła­dać na za­ku­py po­jaz­dów cię­ża­ro­wych i do­staw­czych – stwier­dza To­masz Sudaj, dy­rek­tor ds. stra­te­gii ryn­ko­wej BZ WBK Le­asing.

– BZ WBK Le­asing ko­rzy­sta z po­zy­tyw­nej sy­tu­acji na rynku, od­no­to­wu­jąc w seg­men­cie po­jaz­dów 30% wzrost r/r – 4-krot­nie wyż­szy niż dy­na­mi­ka ryn­ko­wa. Nasza stra­te­gia na lata 2012-2014 za­kła­da kon­se­kwent­ne umac­nia­nie na­szej po­zy­cji w tym seg­men­cie. Stale roz­wi­ja­my współ­pra­cę z de­ale­ra­mi i roz­sze­rza­my naszą ofer­tę o nowe pro­duk­ty dla przed­się­bior­ców – do­da­je To­masz Sudaj.

Oso­bo­we: Ford czy BMW?

Przed­się­bior­cy ko­rzy­sta­ją­cy z usług BZ WBK Le­asing, w seg­men­cie sa­mo­cho­dów oso­bo­wych, naj­czę­ściej wy­bie­ra­li Forda (11% wszyst­kich umów). Na dru­gim miej­scu zna­lazł się Volks­wa­gen (9%), a na trze­cim – Skoda (7%). Pierw­szą piąt­kę za­mknę­ły Opel i To­yo­ta (po 6%).

Je­że­li jed­nak cho­dzi o łącz­ną war­tość umów le­asin­go­wych, to kró­lo­wa­ły głów­nie nie­miec­kie auta z wyż­szej półki – li­de­rem zo­sta­ło BMW (9,4% udzia­łu). Ko­lej­ne miej­sca przy­pa­dły For­do­wi (8%), Mer­ce­de­so­wi (7,9%), Volks­wa­ge­no­wi (7,8%) i Audi (7,4%).

Cię­ża­ro­we: MAN do du­żych ła­dun­ków, Fiat do do­staw

W sa­mo­cho­dach cię­ża­ro­wych naj­po­pu­lar­niej­szy oka­zał się MAN, za­rów­no pod wzglę­dem ilo­ści umów jak i ich war­to­ści (39%). Na ko­lej­nych po­zy­cjach pod wzglę­dem war­to­ści zna­la­zły się Volvo (16%), Mer­ce­des (16%) i Iveco (10%). Piątą po­zy­cję zajął DAF (8%).

W sa­mo­cho­dach do­staw­czych na po­dium zna­la­zły się Fiat (21% war­to­ści wszyst­kich umów), Peu­ge­ot (15%) i Iveco (12%). Staw­kę za­mknę­ły Re­nault i Iveco (oby­dwa po 8%).

Nowe czy uży­wa­ne?

We­dług da­nych Związ­ku Pol­skie­go Le­asin­gu w 1 po­ło­wie 2013 roku zde­cy­do­wa­nie czę­ściej fi­nan­so­wa­no po­jaz­dy nowe (83%) niż uży­wa­ne (17%).

– Z we­wnętrz­nych da­nych BZ WBK Le­asing wy­ni­ka, że w tym okre­sie przed­się­bior­cy czę­ściej fi­nan­so­wa­li nowe sa­mo­cho­dy do­staw­cze – bli­sko 9 na 10 było no­wych. Od­se­tek ten był jed­nak zde­cy­do­wa­nie niż­szy w przy­pad­ku aut oso­bo­wych i cię­ża­ro­wych, gdzie pra­wie co trze­ci fi­nan­so­wa­ny przez nas po­jazd był uży­wa­ny. Spo­dzie­wa­my, się, że przed­się­bior­cy będą rów­nież za­in­te­re­so­wa­ni w naj­bliż­szym okre­sie uży­wa­ny­mi au­ta­mi z eks­por­tu. Będą ocze­ki­wa­li kom­plek­so­wej ofer­ty, która po­zwo­li za­cho­wać im ela­stycz­ność w wy­bo­rze po­jaz­du, a jed­no­cze­śnie za­pew­ni im pełną ochro­nę ubez­pie­cze­nio­wą – mówi Da­riusz So­ko­łow­ski, ma­na­ger rynku ven­dor­sko-de­aler­skie­go BZ WBK Le­asing.

Motofakty.pl, Autor: (ip)