W okresie styczeń-lipiec 2014 r. polscy przewoźnicy zarejestrowali 863 nowe autobusy, niemal wszystkie o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t. To wynik lepszy niż przed rokiem, co przede wszystkim jest efektem zwiększonych zakupów autobusów turystycznych oraz minibusów.
863 nowe autobusy to wynik zdecydowanie lepszy od zeszłorocznego poziomu o 187 pojazdów (+28%). Odnotowany wzrost to przede wszystkim efekt doskonałych wyników z lipca oraz kwietnia i maja, kiedy polscy przewoźnicy zarejestrowali odpowiednio o 112, 68 i 62 autobusy więcej niż przed rokiem (170%, 64% i 98%). Analiza Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i JMK została jak zwykle przygotowana na podst. danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i wskazuje, że polski rynek dysponuje w tym roku sporym potencjałem i po słabym czerwcu, kiedy zakupiono tylko 88 autobusów wobec 148 szt. rok wcześniej (-40,5%), ponownie wraca do dobrej formy. To z jednej strony efekt realizacji miejskiego kontraktu na zakup nowych pojazdów do obsługi części krakowskich linii, zaś z drugiej – rosnącego popytu na minibusy oraz autobusy turystyczne. W pierwszej z tych kategorii można zaobserwować w tym roku zwiększoną liczbę rejestracji m.in. dzięki dofinansowaniu pojazdów klasy Mini przez PFRON, zaś w drugiej – sezonowe inwestycje w nowy tabor przed wakacjami. Również pojazdy międzymiastowe poprawiły swoje wyniki – przede wszystkim dzięki zarejestrowaniu w tej kategorii najnowszych autokarów brytyjskiej marki Plaxton.
Po siedmiu miesiącach roku autobusowym liderem w Polsce jest ciągle Mercedes-Benz. W omawianym okresie, krajowi przewoźnicy zarejestrowali 393 pojazdy tej marki, co przełożyło się na jej udział w rynku na poziomie 45% (+8% r/r). Taki rezultat Mercedes-Benz zawdzięcza przede wszystkim kategorii MINI, gdzie w tym roku zarejestrowano 268 szt. pojazdów. To z kolei przełożyło się na 85% udział w tym segmencie i zagwarantowało niemieckiej marce prymat w całym autobusowym rynku. Na sukces zapracowały np. polskie firmy nadwoziowe (218 szt.), które najczęściej dokonują konwersji modelu Sprinter. Ponadto Mercedes sprzedał 125 autobusów o dmc>8t (EvoBus Polska), które najczęściej reprezentowały kategorię pojazdów turystycznych.
Wiceliderem polskiego rynku autobusów jest Solaris Bus & Coach z wynikiem 87 szt. Po siedmiu miesiącach br. udział rynkowy polskiego producenta wyniósł 10%. Kolejną pozycję w rankingu popularności zajmuje Solbus (52) z udziałem 6%, a potem czeski SOR (49), który zwiększył udziały w rynku do ponad 5,5%. Stawkę najważniejszych autobusowych graczy po siedmiu miesiącach br. zamykają: Setra, Iveco, MAN, AMZ-Kutno, Autosan i VDL.
źródło: PZPM / JMK