Podczas ostatniego salonu Auto China, firma Magneti Marelli zaprezentowała się, jako dostawca, który zamknął ub.rok obrotem w wysokości 358 mln euro co stanowi 24,5% wzrostu w stosunku do poprzedniego. Jednocześnie dostawca, którego obecność, w ciągu ostatnich lat stała się wielce istotna w strategicznych obszarach chińskiego środowiska motoryzacyjnego (Shanghai, Jiading, Guangzhou, Wuhu, Hangzhou, Changchun, Changsha, Hefei, Foshan e Xiaogan), z 9 obszarami przemysłowymi (obecność bezpośrednia i spółki z kapitałem mieszanym), które obecnie zatrudniają ok. 3 tys. osób (włączając spółki z kapitałem mieszanym), a z których ponad 10% zajmuje się pracami badawczo-rozwojowymi.
Tematem dominującym podczas pekińskich targów były po raz kolejny „zielone” technologie, rozwijane ze względu na kolejne prawne ograniczenia w zakresie zanieczyszczenia środowiska oraz emisji spalin.
Spośród wielu trendów technologicznych oferujących ekologiczne rozwiązania, istotnej wagi nabiorą rozwiązania dla napędów hybrydowo-elektrycznych. Średni roczny wzrost liczby pojazdów z napędem hybrydowym lub elektrycznym w Chinach szacuje się na +96% w 2016 r. (wg IHS), począwszy od wielkości produkcyjnych, które w 2013 r. wyniosły 31,5 tys. jednostek.
Magneti Marelli przedstawiła swoje osiągnięcia w zakresie metod i rozwiązań technologicznych, wypróbowanych w sportach motorowych, m.in. KERS i innych sposobów elektrycznego odzyskiwania energii wdrożonych poprzez system hybrydowy HY-KERS od „La Ferrari”.
Magneti Marelli odnosi się w szczególności do rynku o największych możliwościach rozwoju dla napędów hybrydowo-elektrycznych tj. rynku średnich i niskich napięć. Przedstawiła stosowne rozwiązania: średnie napięcie hybrydowe 350 V i 60 kW oraz kompaktowe – 48 V (rozwiązanie o niskim napięciu) z mocą niższą niż 16 kW.
Dodatkowo, przedstawiona została formuła, która skupia w sobie proces technologicznego przejścia pomiędzy jazdą wyścigową, a tradycyjną, łącząc dwie innowacje, opracowane osobno przez Magneti Marelli – elektro-automatyczną skrzynię biegów i KERS. Firma wdrożyła do seryjnej produkcji aut, połączenie elektrycznego motogeneratora oraz automatycznej skrzyni biegów: silnik elektryczny ma zapewniać moment obrotowy podczas zmiany biegów i jednocześnie przyczyniać się do zmniejszenia zużycia paliwa. Prototyp ten stanowi czołową technologię firmy Magneti Marelli w zakresie Automated Manual Transmission (AMT), stosowanej od niemal 20 lat. Dodatkowo może być stosowany na każdej manualnej skrzyni biegów, a koszty jego produkcji są niższe niż przy tradycyjnych automatach.
Kontynuacją procesu łączenia technologii jazdy wyścigowej i codziennej w obszarze powertrain są systemy wtrysku bezpośredniego GDI (Gasoline Direct Injection). Ostatnio wdrożone do Formuły 1 wtryski zasilające o ciśnieniu powiększonym do 600 bar stały się wydajniejsze w redukcji emisji cząstek stałych, a także w zmniejszaniu wymiarów silnika w połączeniu z turbosprężarką.
Również technologie związane z systemem oświetlenia pojazdów wniosą pozytywny wkład nie tylko w zakresie ekologii, ale i bezpieczeństwa oraz wyglądu. Magneti Marelli przywiozła do Pekinu E-Light, projekt uznany niedawno przez Unię Europejską, jako Innowację Ekologiczną. To ledowy moduł świateł mijania, który umożliwia oszczędność energetyczną przy wzroście natężenia oświetlenia, zużywając ok. 1/6 energii mniej niż normalna halogenowa żarówka (11W przeciwko 68W). Wspólnota Europejska uznała E-Light za Eko-Innowację umożliwiającą producentom samochodów oszczędność rzędu 1g CO2/km w perspektywie nowych norm europejskich, mających wejść w życie w 2020 r., ograniczających emisję spalin do 95g CO2/km.
Poza modułem E-Light, Automotive Lighting proponuje także inne osiągnięcia w systemach oświetlenia. Np. moduł Matrix Beam – ledowe światła mijania z systemem adaptacyjnym, umożliwiającym ukierunkowanie strumienia światła poprzez selektywną aktywację 6 ledów. Reflektor adaptacyjny full-LED wykorzystany został w nowym Mercedesie-Benz Klasy C, a reflektor full-LED w nowym Peugeot 308 – europejskim samochodzie roku 2014.
W obszarze Suspension, Magneti Marelli oferuje w Chinach swoje doświadczenie w wykorzystaniu włókien kompozytowych, przedstawiając przykłady materiałów ultralekkich wykorzystywanych w budowie części zawieszeń, m.in. użycie Hybrid FRP (Fibre Reinforced Plastic) w produkcji przednich zawieszeń. W sekcji amortyzatorów pokazany został system 35 mm wykorzystany w produkcji Maserati Ghibli, który pozwala na większą elastyczność w określaniu właściwej krzywej tłumienia nierówności terenu oraz technologia Dual Stage Valve Piston Rod Assembly – system adaptacyjny z zaworem sterowanym elektronicznie w celu usztywnienia reakcji amortyzatorów w zależności od preferencji kierowcy.
W zmniejszaniu emisji spalin może pomóc, zaprezentowany przez sekcję układów wydechowych, moduł wtrysku i mieszania spalin SCR (Selective Catalytic Reducer) oraz rozwiązania dotyczące personalizacji dźwięków w oparciu o wymagania producentów.
Równocześnie z Grand Prix Formuły 1 w Szanghaju, Magneti Marelli pokazało osiągnięcia związane ze sportami motorowymi, możliwości, jakie daje przejście od powstania i rozwoju technologii do jej wykorzystania w masowej produkcji. Np. w obszarze powertrain wraz z systemami KERS (Kinetic Energy Recovery System), HERS (Heat Energy Recovery System), modułami GDI (Gasoline Direct Injection) o wysokim ciśnieniu, a także systemami zarządzania komunikacją, dzięki wykorzystaniu rozwiązań telemetrycznych z transmisją danych poprzez WI-FI.
źródło: Magneti Marelli
AUTOR: WNP.PL (AG)