Media za wcześnie odtrąbiły triumf FSO. Plany uruchomienia przez kanadyjską firmę Magna International produkcji samochodów na warszawskim Żeraniu nie są jeszcze przesądzone. Na drodze do ich realizacji mogą m.in. stanąć pogarszające się prognozy dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego.
Uderz w stół a nożyce się odezwą. Na pojawiające się medialne doniesienia o planach przejęcia przez koncern Magna warszawskiej Fabryki Samochodów Osobowych, zareagowali dziś przedstawiciele kanadyjskiej spółki. I nie są to na razie dobre informacje. – Magna International Inc potwierdza, że ze względu na niepewne prognozy dotyczące europejskiego przemysłu motoryzacyjnego i toczące się negocjacje z klientem (Infiniti? – red), nie podjęła dotychczas decyzji o ewentualnym ulokowaniu produkcji samochodów na warszawskim Żeraniu. Nadal jednak ważna jest nasza strategia zakładająca ekspansję w Europie Wschodniej. Na razie nie możemy podać więcej szczegółów w tej sprawie. – poinformowała IBRM Samar, Lea Treese, Senior Manager External Communication & Media Relations Magna International.
Piłka w grze
Decyzji nie podjęła także firma Infiniti, która w maju podpisała z Magną kontrakt dotyczący przyszłej współpracy przy montażu aut tej marki od 2014 r i która uczestniczy wspólnie z Magną w wyborze odpowiedniej lokalizacji.
– Podpisaliśmy porozumienie o współpracy z firmą Magna Steyr, (spółka zależna Magna Int. – red), ale żadne decyzje dotyczące miejsca ulokowania produkcji naszych samochodów jeszcze nie zapadły. Polska jest jednym z kandydatów. Pozostałe informacje to czyste spekulacje – ucina Eva Ng Kontia, Communications and Events Manager Infiniti Europe.
Według doniesień medialnych, naszymi rywalami pozostają Węgry i Austria.
Nie wszystko jednak jest stracone. Nasze źródło w resorcie gospodarki potwierdza, że negocjacje z Magną cały czas trwają. Wiadomo także, że Kanadyjczycy przebywają w FSO już od kilku miesięcy i szykują się do rozpoczęcia produkcji. Na pierwszy ogień poszedł gruntowny audyt przedsiębiorstwa. Na Żeraniu wyburzone zostały też stare hale, gdzie kiedyś powstawały silniki oraz budynki mieszczące starą odlewnię. Na ich miejscu powstać mają nowe obiekty, gdzie wytwarzane będą podzespoły do produkowanych tu aut. Trwają też testy urządzeń produkcyjnych.
Miliardowa inwestycja
Jak poinformował w poniedziałek „Dziennik Gazeta Prawna”, powołując się na źródło w Ministerstwie Gospodarki, kanadyjska firma Magna International, jeden z największych na świecie, wytwórców części samochodowych uruchomi w Warszawie produkcję dwóch może nawet trzech nowych modeli samochodów: W grę wchodzą samochody marki Infiniti oraz Mini, w tym zapewne jego wersji dostawczej. Według „DGP”, wartość inwestycji Magny wyniesie 1 mld zł. Ma ona być realizowana w dwu etapach: w pierwszym ma być produkowane 60 tys. samochodów, a docelowo produkcja miałyby wynieść 200 tys. sztuk. W pierwszym etapie do pracy ma zostać przyjęte 2-3 tys. osób , a docelowo nawet 7-8 tys. Na początku września porozumienie w sprawie uruchomienia nowej produkcji ma zostać podpisane między Magną a ukraińską spółką AwtoZAZ, która od 2005 r. kontroluje polskiego producenta samochodów. Magna miałaby w całości przejąć FSO od Ukraińców
Paweł Janas
IBRM Samar