Sergio Marchionne, dyrektor generalny grupy Fiat zapowiedział wycofanie marki Lancia z niemal wszystkich, poza włoskim, rynków. Jednocześnie media spekulują, że produkcja modelu Ypsilon zostanie przeniesiona z Polski do Włoch. Czyżby miał się powtórzyć scenariusz znany z historii Fiata Pandy?
Z końcem 2012 r. Fiat przestał wytwarzać bestsellerową Pandę w swojej polskiej fabryce w Tychach. Nowa odsłona tego modelu trafiła już niestety do produkcji we włoskim zakładzie w Pomigilano Arco pod Neapolem. Jeśli sprawdzą się medialne doniesienia, taki sam los może czekać produkowaną obecnie w Tychach Lancię Ypsilon. Według dziennika „The Wall Street Journal”, powołującego się na „osobę dobrze znającą sprawę”, produkcja tego modelu może także zostać przeniesiona do zakładu pod Neapolem. Przedstawiciele Fiata nabrali wody w usta. – Nie komentujemy tych doniesień, spekulacji prasowych. W najbliższym czasie Grupa Fiat-Chrysler przedstawi swoje plany rozwojowe na najbliższe lata – ucina Bogusław Cieślar, rzecznik Fiat Auto Poland (FAP).
Według doniesień włoskiej prasy, nowa strategia firmy ma zostać ogłoszona w kwietniu.
Pretekst do tych medialnych spekulacji dały wypowiedzi dyrektora generalnego Grupy Fiat Sergio Marchionne dla włoskiego dziennika „La Repubblica”. Na jego łamach zapowiedział on uczynienie z Lancii lokalnej, włoskiej marki i wstrzymanie jej sprzedaży na innych rynkach. Jedyny model, który nadal ma być produkowany, to właśnie Ypsilon oraz modele budowane na jego bazie. Do podjęcia decyzji o rezygnacji ze sprzedaży Lancii poza Włochami, skłoniły zarząd Fiata rynkowe statystyki. Wynika z nich, że 80 proc. całej produkcji marki trafia do Włoch, z tego 74 proc. stanowi model Ypsilon.
Lancia Ypsilon produkowana jest wyłącznie w Tychach. Pierwsze testowe sztuki tego modelu (207 aut) wyjechały z tyskiego zakładu Fiata w 2010 r. Łącznie od 2010 do 2013 roku w fabryce wyprodukowano 147 648 sztuk Ypsilona. Najwięcej, bo 61,4 tysiąca opuściło fabrykę w roku 2013. Wynik ten stanowił blisko 21 proc. całej ubiegłorocznej produkcji FAP. Mimo rosnącej z roku na rok produkcji Ypsilona, jest ona daleka od poziomu zapowiadanego pod koniec 2010 r. Wtedy włoski producent planował, że rokrocznie fabrykę będzie opuszczało 120 tysięcy tych aut.
Paweł Janas
IBRM Samar