Lokalizator GPS jest przydatnym narzędziem do zarządzania flotą aut. Oprócz możliwości stałej kontroli lokalizacji kierowców, system monitorowania pojazdów to znacznie więcej, niż geolokalizacja. System wykorzystuje dane zbierane w czasie rzeczywistym i udostępnia raport dotyczący zachowania danego pracownika podczas jazdy. Z punktu widzenia przedsiębiorstwa jest to niezwykle istotna informacja, ponieważ pomaga zwiększyć bezpieczeństwo kierowców, wydajność floty oraz potencjalnie obniżyć wydatki firmowe. Indywidualna ocena stylu jazdy każdego z kierowców jest możliwa dzięki usłudze Driving Behaviour.
Bezpieczniej na drodze dzięki telematyce
Możliwość sprawdzenia informacji o natężeniu ruchu pozwala na wybranie bezpieczniejszej i szybszej trasy przejazdu. Nie jest to jednak jedyna zaleta systemów telematycznych dla flot pojazdów. Coraz więcej właścicieli firm deklaruje potrzebę sprawdzenia, w jaki sposób wykorzystywane są ich pojazdy służbowe. Umożliwia to zwiększenie bezpieczeństwa kierowców oraz przewożonego ładunku.
– Na podstawie określonych zdarzeń (nagłe hamowanie, gwałtowne przyspieszenie lub ostre wejście w zakręt), usługa Driving Behaviour tworzy ocenę stylu jazdy dla każdego kierowcy. Pozwala to przedsiębiorcy podjąć właściwe kroki, jak np. przeprowadzenie ukierunkowanego szkolenia w celu zapobiegania niewłaściwego zachowania w trakcie jazdy, mówi Bjørn André Hagen, Product Manager w ABAX.
Telematyka dla obniżenia kosztów eksploatacji floty
Spokojna jazda samochodem zmniejsza ryzyko wypadków, ale czy wiesz, że bezpośrednio wpływa ona również na koszty utrzymania pojazdu? Z danych opublikowanych przez DriveTech wynika, że zachowanie kierowcy wpływa średnio na 47% łącznych kosztów posiadania pojazdu (zużycie paliwa stanowi aż 30% kosztów eksploatacji pojazdu, przeglądy techniczne i naprawy – około 10%, a koszty ubezpieczenia – około 7%).
Źródło: Drivetech, ogólnoświatowe badanie kosztów leasingu samochodów osobowych i vanów w wielu krajach
– System telematyczny pozwala zidentyfikować nieprawidłowe zachowanie kierowcy, które może być kosztowne dla organizacji, już od pierwszego tygodnia pracy. Jeszcze zanim agresywna jazda kierującego pojazdem przyczyni się do kolizji, czy zwiększy częstotliwość i koszty serwisowania, wyjaśnia Bjørn André Hagen, Product Manager w ABAX.
Strategie promowania dobrego zachowania na drodze
Mając możliwość analizy i oceny dynamiki jazdy, można nagradzać kierowców, którzy poprawili swoje nawyki podczas kierowania pojazdem, jak również tworzyć rankingi najlepszych kierowców w danym okresie. Istnieje szereg narzędzi motywacyjnych, pozwalających organizacji na wyrażenie uznania za poprawne zachowanie za kierownicą. Od nagród pieniężnych, po bony podarunkowe, jak również dodatkowe dni wolne. Wszystko zależy od podejścia danej firmy do problemu – czy nagradzać za bezpieczną jazdę i poprawę zachowań, czy też karać za agresywne zachowania na drodze?