Nowy crossover Ford Fiesta Active pozwala w miejskim samochodzie czuć się, jak za kierownicą SUV-a. Moda na uterenowione miejskie auta trwa, dlatego niemal każdy producent chce mieć „terenówki miejskiej dżungli” w swojej ofercie. Przekonajcie się, czym w tym segmencie aut wyróżnia się nowy Ford Fiesta Active.
Całkowicie nowy crossover Fiesta Active zapewnia styl i wszechstronność SUV-a wielokrotnie nagradzanemu małemu Fordowi Fiesta, czyniąc go atrakcyjną propozycją dla wciąż rosnącej liczby europejskich nabywców samochodów tego segmentu.
Odporniejsze na uszkodzenia nadwozie wyposażono w dodatkowe osłony, unikalne aluminiowe obręcze kół i relingi dachowe cenione przez zwolenników aktywnego stylu życia Powiększony prześwit i zoptymalizowane zawieszenie zwiększają zdolność do jazdy po wyboistych drogach.
Wybór trybów jazdy Normal, Eco i Slippery zapewnia kierowcy poczucie kontroli w każdych warunkach jazdy. Wśród mocnych i oszczędnych silników Fiesty znalazła się 1,0-litrowa jednostka benzynowa Forda EcoBoost i 1,5-litrowy wysokoprężny silnik TDCi.
Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy pomagają unikać lub łagodzić skutki wypadków, korzystając z czujników skanujących drogę na odległości do 130 metrów – to więcej, niż długość boiska piłkarskiego.
Wyrafinowane wnętrze zapewnia łączność SYNC 3 z ekranami dotykowymi o przekątnych do 8 cali i wysokiej jakości systemy audio B&O PLAY. Otwierany panoramiczny dach, to dodatkowy wymiar komfortu w czasie dłuższych podróży samochodem.
Nowa Fiesta Active jest pierwszym modelem z nowej rodziny crossoverów, inspirowanych samochodami SUV, łączących nieco surowszą stylizację i większą wszechstronność z prawdziwą przyjemnością dynamicznej jazdy Fordem, a także z wyrafinowanymi rozwiązaniami podwyższającymi komfort i wspomagającymi kierowcę. Będzie to ważnym argumentem dla wciąż rosnącej liczby europejskich klientów, poszukujących samochodów SUV i crossover.
Nowa Fiesta Active dodaje atut praktyczności wielokrotnie nagradzanemu modelowi w pięciodrzwiowym nadwoziu, choćby dzięki większemu prześwitowi, który zapewnia wzrost możliwości poruszania się po wyboistych drogach i gwarantuje lepszą widoczność z miejsca kierowcy, co wzmacnia poczucie kontroli nad sytuacją zarówno w mieście, jak i na autostradzie.
Wzorem samochodów SUV dodatkowe akcenty nadwozia obejmują elementy chroniące nadwozie i podwozie, unikalne 17-calowe felgi z lekkich stopów oraz relingi dachowe, które pomagają w przewożeniu rowerów, czy innego sprzętu sportowego, wspierając aktywny tryb życia klientów Eorda. We wnętrzu znalazły się sportowe fotele, wykończone unikalnymi materiałami i wzorami, standardowo instalowany system rozrywki i łączności SYNC 3 sterowany poleceniami głosowymi, a także system audio klasy premium B&O PLAY, zapewniający najwyższą jakość odtwarzania muzyki.
Możliwości Fiesty Active wzbogacono o system trybów jazdy, który umożliwia kierowcy wybór między trybami Normalnym, Eco i Slippery – trybem na śliską nawierzchnię, by dopasować charakterystyki samochodu do środowiska za jednym naciśnięciem guzika. Zaawansowane opcje układu napędowego obejmują wielokrotnie nagradzane 1,0-litrowe silniki benzynowe EcoBoost, oferujące do 140 KM oraz 1,5-litrowe silniki wysokoprężne TDCi o mocy do 120 KM.
„Nabywcy samochodów uwielbiają wszechstronność, odważną stylistykę i dające pewność siebie możliwości SUV-ów, na które popyt nie był nigdy większy, niż obecnie. Właśnie dlatego połączyliśmy te cechy z całkowicie nową, wiodącą w klasie przyjemnością jazdy i wzmacniającymi ją zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi. Rezultatem jest crossover Fiesta Active, który bezproblemowo wpisuje się w aktywny styl życia naszych klientów.” – powiedział Roelant de Waard, wiceprezes ds. marketingu, sprzedaży i serwisu, Ford of Europe.
Sprzedaż samochodów SUV Forda w 2017 roku wzrosła o 24 procent. To już niemal jedna piąta nowych Fordów sprzedawanych w Europie, z najlepszymi rocznymi wynikami sprzedaży kompaktowego EcoSporta, średniej wielkości Kugi i dużego Edge’a. Do nowego modelu Fiesta Active dołączy jeszcze w tym roku nowy mały samochód KA+ Active oraz nowy Focus Active w nadwoziach 5-drzwiowym i kombi.
Odważna stylizacja podkreślająca wytrzymałość
Nowa Fiesta Active prezentuje surowszą, podkreślającą wytrzymałość interpretację eleganckiego, całkowicie nowego designu Fiesty, z ciemnymi nakładkami wyprowadzonymi z przedniej krawędzi zderzaka, biegnącymi przez nadkola i drzwi aż do tyłu nadwozia. Ciemnej kratce przedniego wlotu powietrza o unikalnym wzorze i z ciemnym obramowaniem, towarzyszą przednie światła przeciwmgielne umieszczone w dynamicznych wycięciach w kształcie litery „C”.
Tylny zderzak charakterystyczny dla tej wersji samochodu wzmacnia i wyostrza wygląd, szczególnie jeśli jest wspierany przez dostępne opcjonalnie tylne światła LED. Z przodu i z tyłu umieszczono jasne płyty osłonowe podwozia, a 17-calowe obręcze z lekkiego stopu są dostępne w wykończeniu Rough Metal lub Absolute Black. Żywe kolory nadwozia obejmują Lux Yellow, Ruby Red i Blue Wave, a klienci mogą wybrać czarny lub czerwony kontrastowy dach, w zależności od koloru nadwozia.
Prześwit Fiesty Active powiększono o 18 milimetrów w stosunku do standardowego nowego podwozia Fiesty, o 10 milimetrów zwiększono też rozstaw kół, co wzmacnia zdecydowanie jej sylwetkę, ułatwiając także jazdę po szczególnie wyboistych drogach i pozwala kierowcy na lepszy przegląd sytuacji wokół samochodu.
Wysokiej jakości materiały, płynnie poprowadzone powierzchnie i intuicyjny układ wnętrza. Kierownica oraz gałka zmiany biegów zostały obszyte skórą, co wraz z satynowanymi aluminiowymi detalami zapewnia wrażenie wnętrza wysokiej jakości. Plastyczny kontrast zapewniają elementy dekoracyjne w kolorze nadwozia, umieszczone w centralnej części deski rozdzielczej oraz po stronie pasażera.
Sportowe fotele Fiesty Active są dostępne z kolorowymi szwami, które tworzą poziome pasy pośrodku oparć poniżej zagłówków. Fotel kierowcy umożliwia regulację podparcia lędźwiowej części pleców, a oba fotele posiadają czterokierunkową regulację ustawienia. Opcjonalny otwierany panoramiczny dach pozwala na zalanie kabiny naturalnym światłem dziennym, podkreślając jeszcze bardziej otwarty i przestronny charakter kabiny.
Wnętrze Fiesty Active jest przygotowane do wyzwań stawianych przez zabłocone buty, pełne piasku plażowe ręczniki i mokre ubrania pasażerów. Materiały tapicerki siedzeń oraz dywaniki Fiesty zostały przetestowane w ostatnio wzmocnionym technicznie laboratorium Forda w Dunton, w Wielkiej Brytanii. Poduszki siedzeń poddawane są 60 tysiącom cykli testowych w celu sprawdzenia odporności na zużycie, a trwałość kolorów jest testowana na stanowisku do przyspieszonych badań wpływu czynników atmosferycznych i analizowana za pomocą spektrometru, aby upewnić się, że kolory nie wyblakną po wystawieniu na intensywne działanie ultrafioletu. Skórzane kierownice testowane są nawet na odporność na działanie kremów do opalania.
Gotowy na wyboje i autostrady
Nowa Fiesta Active zapewnia kierowcom poczucie pewności siebie, zarówno na gładkim asfalcie, na drogach szutrowych, a także na śliskiej nawierzchni, zachowując jednocześnie charakter wielokrotnie nagradzanej Fiesty z jej misją zapewnienia kierowcy przyjemności prowadzenia samochodu.
Zoptymalizowane przednie amortyzatory wyposażone są w nowy hydrauliczny tłumik odbicia, który łagodzi wstrząsy podczas jazdy po nierównych nawierzchniach. Unikalna geometria zwrotnicy zawieszenia, starannie dobrane parametry sprężyn i amortyzatorów, w połączeniu ze zmienionymi charakterystykami elektrycznego wspomagania kierownicy i elektronicznego systemu kontroli stabilności (ESC) zaowocowały zwiększeniem komfortu jazdy i precyzji prowadzenia się samochodu na wielu rodzajach nawierzchni.
Fiesta Active oferuje trzy wybierane przez kierowcę tryby jazdy :
Tryb Normalny wykorzystuje standardowe ustawienia ESC i kontroli trakcji dostosowane do codziennej jazdy.
Tryb Eco (dostępny tylko z sześciostopniową przekładnią manualną) dostosowuje ustawienia silnika i przepustnicy, by pomagać kierowcy w jeszcze oszczędniejszym korzystaniu z paliwa.
Tryb Slippery – tryb na śliską nawierzchnię, dostosowuje ustawienia ESC i kontroli trakcji w celu zwiększenia pewności poruszania się po nawierzchniach o ograniczonej przyczepności, takich jak śnieg i lód. Tryb ten zapewnia redukcję poślizgu kół w kierunku jazdy, w tym również podczas ruszania z miejsca na bardzo śliskiej nawierzchni. Tryb Slippery pomaga również kierowcy zachować kontrolę nad pojazdem podczas pokonywania zakrętów lub zmiany pasa ruchu na śliskiej nawierzchni, a to dzięki niewielkim korektom położenia przepustnicy i korzystaniu z hamulców, by zapobiec nadmiernej podsterowności lub nadsterowności w trudnych warunkach jazdy.
Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy
Nowa Fiesta Active oferuje szeroką gamę zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę wprowadzonych do nowej gamy modelowej Fiesty, która w zeszłym roku trafiła do sprzedaży w całej Europie. Systemy te korzystają z kamer, radarów i czujników ultradźwiękowych, które są w stanie monitorować otoczenie pojazdu i skanować drogę przed samochodem na odległość 130 metrów – więcej, niż wynosi długość boiska do piłki nożnej.
System aktywnego wspomagania hamowania z funkcją wykrywania pieszych i motocyklistów potrafi wykrywać pieszych znajdujących się na drodze lub w jej pobliżu, a także tych, którzy mogą wejść na drogę przed pojazdem. W nocy system korzysta ze światła emitowanego przez reflektory samochodu.
System został zaprojektowany w celu redukowania skutków niektórych kolizji czołowych z udziałem pojazdów i pieszych, a także celem pomagania kierowcom w ich unikaniu. Szerszy kąt widzenia kamery pozwala lepiej śledzić ruchy pieszych.
Inne dostępne funkcje to system rozpoznawania znaków drogowych i automatyczne sterowanie światłami drogowymi, które teraz działa bardziej efektywnie, gdy centralna bariera oddziela jezdnie dla obu kierunków, system może też wykrywać nadjeżdżające ciężarówki, aby uniknąć oślepiania kierowców znajdujących się powyżej centralnej bariery rozdzielającej jezdnie. Funkcja łagodnego przełączania świateł poprawia komfort nocnej jazdy dzięki stopniowemu przejściu między oświetleniem drogowymi i mijania.
Inne dostępne systemy wspomagania kierowcy to adaptacyjny tempomat, regulowany ogranicznik prędkości, system monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach, system ostrzegania przed pojazdami na drodze poprzecznej, monitorowanie zmęczenia kierowcy, pomoc w utrzymaniu się na pasie ruchu, ostrzeganie o opuszczaniu pasa ruchu i ostrzeżeganie przed kolizją czołową.
Nowa Fiesta uzyskała 5-gwiazdkową ocenę bezpieczeństwa od Euro NCAP, dzięki licznym systemom bezpieczeństwa, w tym bocznym poduszkom powietrznym zaprojektowanym tak, by odsunąć ramię kierowcy lub pasażera od strefy uderzenia; miejsca zewnętrzne z tyłu wyposażono w napinacze pasów z ogranicznikami napięcia, a poduszki powietrzne przedniego pasażera można dezaktywować, aby umożliwić na tym miejscu przewóz dziecka w foteliku.
Systemy łączności i audio klasy Premium
Całkowicie nowa Fiesta Active oferuje najwyższą jakość łączności i dźwięku, by umożliwić klientom jak najefektywniejsze i najprzyjemniejsze spędzanie czasu w podróży.
System łączności i rozrywki SYNC 3 umożliwia kierowcom Fiesty Active sterowanie systemem audio, nawigacją i podłączonymi smartfonami za pomocą prostych poleceń głosowych. System jest kompatybilny z Apple CarPlay oraz z Android Auto™, posiada także funkcję SYNC AppLink pozwalającą na głosową aktywację całego szeregu smartfonowych aplikacji. Inspirowane tabletami kolorowe ekrany dotykowe o przekątnej do 8 cali mogą być obsługiwane za pomocą gestów.
Wychodząc naprzeciw upodobaniom konsumentów coraz bardziej przywiązanych do swoich przenośnych cyfrowych multimediów, Fiesta Active standardowo zapewnia łączność Bluetooth i dwa porty USB, a zintegrowany odtwarzacz CD jest opcjonalnym dodatkiem. Kierowcy, którzy zdecydują się na słuchanie w samochodzie muzyki, będą jednak mieli do wyboru systemy dźwiękowe zapewniające wysokiej jakości dźwięk, w tym system audio B&O PLAY.
Systemy B&O PLAY są dostępne wyłączne w globalnej ofercie samochodów Forda i oferują wyjątkowe wrażenia dźwiękowe dzięki specjalnie dobranemu rozmieszczeniu głośników i kalibracji systemu pod kątem wnętrza każdego z pojazdów. W modelu Fiesta Active instalowanych będzie dziesięć głośników, w tym subwoofer montowany w bagażniku i centralny głośnik średniotonowy w górnej części deski rozdzielczej, zaopatrzony w aluminiowe logo B&O PLAY i unikalny wzór otworów osłony głośnika. Całkowita moc wzmacniacza to 675 watów, kontrolowana przez wzmacniacz sygnału cyfrowego, który odpowiada za wyrównanie i miksowanie dźwięku, oferuje też wybór trybów dźwięku przestrzennego, aby uzyskać jeszcze bogatsze i mocniejsze brzmienie, niezależnie od miejsca słuchacza w samochodzie.
„Nasze nowe modele Active zostały zaprojektowane tak, by zwykłą podróż samochodem zamienić w przyjemność i przygodę. Proponując takie rozwiązania jak łączność SYNC 3, dźwięk premium B&O PLAY i otwierany panoramiczny dach, chcemy zapewnić naszym klientom satysfakcję z każdej podróży.” – powiedział de Waard.
Mocne silniki wsparciem aktywnego stylu życia
Zaawansowany technicznie 1-litrowy silnik benzynowy EcoBoost i silnik wysokoprężny TDCi o pojemności 1,5-litra zapewniają dobre osiągi i niskie zużycie paliwa, dzięki czemu wiodąca w klasie przyjemność z jazdy osiągana jest bez częstych wizyt na stacjach benzynowych, a do tego silniki spełniają najsurowsze normy emisji spalin Euro 6.
Benzynowy 1,0-litrowy silnik EcoBoost oferowany jest w wariantach mocy 85 KM, 100 KM, 125 KM i 140 KM, zapewniając emisję CO2 już od 113 g/km i zużycie paliwa od 5,0 l/100 km*, jeśli silnik współpracuje z nową sześciobiegową manualną skrzynią biegów Forda o zredukowanych oporach mechanicznych, co przyczynia się do szczególnie niskiej emisji CO2. W połączeniu z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów z zamontowanymi na kierownicy łopatkami zmiany biegów, silnik w wariancie mocy 100 KM pozwala uzyskać emisję CO2 wynoszącą 139 g/km i odpowiadające jej zużycie paliwa 6,1 l/100 km.
Turbodoładowany, trzycylindrowy 1,0-litrowy silnik EcoBoost wyposażony jest w odpowiednio dobrane rozwiązania, jak wysokociśnieniowy bezpośredni wtrysk paliwa, działający na oba wałki układ zmiennych faz rozrządu i innowacyjną konstrukcję z przesuniętą osią wału korbowego względem osi cylindrów, któr gwarantuje niespotykanie wyrafinowaną pracę trzycylindrowej jednostki napędowej.
Silnik TDCi o pojemności 1,5-litra oferowany jest w wariantach mocy 85 KM i 120 KM, w obu przypadkach w połączeniu z sześciobiegową ręczną skrzynią, zapewniając emisję CO2od 103 g/km i zużycie paliwa od 4,0 l/100 km. Dostępna od ubiegłego roku wersja 120 KM, to pierwszy silnik wysokoprężny o tak dużej mocy, jaki kiedykolwiek pracował pod maską Fiesty. Silnik ten zapewnia wszechstronne połączenie dużej mocy, wysokiego momentu obrotowego, niskiego zużycia paliwa i przyjemności z jazdy.
1,5-litrowy silnik TDCi wykorzystuje zoptymalizowaną konstrukcję komory spalania, turbodoładowanie, w tym technikę zmiennej geometrii turbiny w wersji 120 KM, a także wyrafinowany system wtrysku paliwa, służący podwyższeniu jakości i precyzji pracy silnika. Inteligentne ładowanie regeneracyjne akumulatora zwiększa efektywność zużycia paliwa poprzez włączanie alternatora, gdy pojazd jedzie wybiegiem lub hamuje.
Fiesta Active oszczędność zużycia paliwa zawdzięcza dodatkowo systemowi Auto Start‑Stop, który jest wyposażeniem standardowym wszystkich 1,0-litrowych silników EcoBoost i 1,5-litrowych silników wysokoprężnych TDCi w wariancie mocy 120 KM, system jest też dostępny dla 1,5-litrowego silnika TDCi o mocy 85 KM. Wykorzystanie aktywnej żaluzji wlotu powietrza we wszystkich silnikach EcoBoost o pojemności 1,0-litra oraz w silniku TDCi 1,5-litra w wariancie mocy 85 KM, która automatycznie zamyka wlot powietrza, pozwoliło zmniejszyć opory jego przepływu, gdy nie jest ono potrzebne do obniżania temperatury płynu chłodzącego.
Nowa Fiesta Active z poziomami wyposażenia Active-1, Active-2 dołącza do najbardziej wszechstronnej i uniwersalnej gamy modelowej Fiesty, w jakiej ten kultowy mały samochód był oferowany w swojej już ponad 40-letniej historii. Wersje dostosowane do niemal każdego stylu życia obejmują gustowną Fiestę Titanium, inspirowaną samochodami Ford Performance Fiestę ST-Line i ekskluzywną Fiestę Vignale.
* Deklarowane zużycie paliwa lub zużycie energii, emisja CO2 i zasięg napędu elektrycznego mierzone są zgodnie z wymaganiami i specyfikacjami technicznymi regulaminów europejskich (WE) 715/2007 i (WE) 692/2008 w aktualnym brzmieniu. Informacje dotyczące zużycia paliwa oraz emisji CO2 odnoszą się do danej wersji modelu, a nie do konkretnego egzemplarza. Przyjęta procedura testowa pozwala na porównanie wyników uzyskanych przez różne typy pojazdów oraz różnych producentów. Należy pamiętać, iż oprócz efektywności paliwowej samochodu ,na rzeczywiste zużycie paliwa lub energii elektrycznej, poziom emisji CO2 oraz zasięg w bezemisyjnym trybie jazdy ma również wpływ styl prowadzenia pojazdu oraz szereg innych czynników niezwiązanych z techniką motoryzacyjną. CO2 jest głównym gazem cieplarnianym odpowiedzialnym za globalne ocieplenie.
Od 1 września 2017 roku niektóre nowe pojazdy otrzymują homologację typu zgodnie ze zharmonizowaną światową procedurą testową dla lekkich pojazdów (WLTP), zgodnie z ostatnią zmianą (UE) 2017/1151. Jest to nowa, bardziej realistyczna procedura testowa przeznaczona do pomiaru zużycia paliwa i emisji CO2. Od 1 września 2018 roku, WLTP w pełni zastąpi poprzedni cykl testowy NEDC, który wciąż jest aktualnie stosowaną procedurą testową. W okresie przejściowym odchodzenia od pomiarów w cyklu NEDC, zużycie paliwa i emisja CO2 są podawane zarówno w cyklu NEDC, jak i WLTP. Należy pamiętać, że nieuchronnie wystąpią różnice wyników otrzymanych według starej i nowej procedury testowej, zarówno co do zużycia paliwa, jak emisji CO2, ponieważ niektóre elementy testu uległy zmianie. Na przykład ten sam samochód może mieć inne zużycie paliwa i emisję CO2 mierzone według NEDC oraz WLPT.
Źródło: www.mototarget.pl