Komisja Europejska zaakceptowała zmiany w polskim Krajowym Planie Odbudowy. Pod koniec kwietnia rząd wnioskował m.in. o wykreślenie z KPO zapisu o wprowadzeniu podatku od aut spalinowych w zamian za program wsparcia finansowego dla aut elektrycznych.
Wczoraj Komisja Europejska wydała zgodę na rewizję Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Wniosek w tej sprawie polski rząd wystosował do Komisji 30 kwietnia 2024 roku. Teraz jeszcze decyzję Komisji w sprawie polskiego KPO musi w ciągu czterech tygodni przyjąć Rada Unii Europejskiej. Jak poinformowało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, na 16 lipca br. planowane jest przyjęcie zmienionej decyzji wykonawczej przez Radę do Spraw Gospodarczych i Finansowych (ECOFIN). Publikacja decyzji nastąpi jeden-trzy dni po jej podjęciu i to zakończy proces rewizji. – Po zatwierdzeniu przez państwa członkowskie polski plan odbudowy wyniósłby 59,8 mld euro, na co składałoby się 34,5 mld euro w pożyczkach i 25,3 mld euro w dotacjach. Plan będzie zawierał 322 kamienie milowe i cele, obejmujące 55 reform i 56 inwestycji – stwierdziła Komisja Europejska.
„Jest akceptacja Komisji dla rewizji KPO. To największa w historii zmiana Planu Odbudowy dokonana przez którykolwiek kraj członkowski. Negocjacje i decyzje przeprowadziliśmy w rekordowym tempie 2 miesięcy. Nadrabiamy czas! 2 i 3 wniosek o płatność już dla nowego KPO złożymy na koniec wakacji – pochwaliła się na platformie X, Katarzyna Pełczyńska- Nałęcz, minister Funduszy i Polityki Regionalnej.
Dzięki lipcowej decyzji Komisji Europejskiej nie będzie (zawartego wcześniej w KPO) obowiązku wprowadzenia w Polsce podatku od samochodów spalinowych. W zamian jednak polski rząd, w ramach środków dostępnych w KPO, zobowiązał się do udzielania finansowej pomocy w nabyciu nowych i używanych pojazdów elektrycznych przez osoby fizyczne. Na ten cel zaplanowano wydać 373,75 mln euro, czyli około 1,6 mld zł
Opracowanie: Paweł Janas
Źródło: SAMAR