Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie kupuje kolejnych 20 autobusów elektrycznych. Ich producentem będzie firma Solaris. Kontrakt zakłada dostawę 15 pojazdów Urbino 12 electric i 5 niskowejściowych Urbino 8,9 LE electric. Wraz z realizacją umowy aż 80% autobusów w barwach Jaworzna będą stanowić elektryczne Solarisy.
Dla Jaworzna przyszłość transportu jest tylko elektryczna. W 2015 roku pierwszy w Polsce autobus elektryczny wyjechał na linię właśnie w tym mieście. Dziś w błękitnych barwach PKM Jaworzno jeździ ich już 23 i wszystkie to pojazdy Solarisa. Doskonałe osiągi e-busów i ich jakość utwierdziły przewoźnika w przekonaniu, że obrał dobry kierunek i że przyszłością transportu publicznego są właśnie pojazdy elektryczne. Podpisana w ostatnich dniach umowa na dostawę kolejnych 20 bateryjnych autobusów sprawi, że aż 80% floty jeżdżącej po ulicach Jaworzna będą stanowić elektryczne pojazdy marki Solaris.
PKM Jaworzno zdecydowało się na zakup 5 autobusów Urbino 8,9 LE electric oraz 15 sztuk Urbino 12 electric. Oba te modele mieszkańcy Jaworzna doskonale już znają. Zgodnie z podpisaną umową niskowejściowe 9-metrowe pojazdy Solaris dostarczy do przewoźnika jeszcze w tym roku, natomiast 12-metrowe Urbino electric dołączą do nich w pierwszej połowie 2021.
Wszystkie pojazdy zamówione przez klienta Solaris wyposaży w baterie Solaris High Energy o pojemności 160 kWh. PKM Jaworzno ładuje baterie w swoich autobusach elektrycznych za pomocą ładowarek pantografowych o mocy 190 kW oraz poprzez złącze plug-in. Tak też będzie i w tym przypadku. Sercem układu napędowego w każdym z pojazdów – zarówno krótszym 9-metrowym Urbino, jak i w pojeździe 12-metrowym – będzie elektryczny silnik centralny o mocy 160 kW.
Bezemisyjne i wyjątkowo ciche autobusy elektryczne będą wyposażone w nowoczesne rozwiązania umilające podróż pasażerom, takie jak ładowarki USB czy dostęp do bezprzewodowego Internetu. Bezpieczeństwo zapewni system kamer zarówno na pokładzie autobusu i w kabinie kierowcy, ale także urządzenia obserwujące ulicę podczas cofania i monitorujące pantograf w trakcie ładowania baterii. Komfortowe, klimatyzowane wnętrza autobusów pomieszczą odpowiednio 55 osób w przypadku Urbino 8,9 LE i 75 osób w Urbino 12 electric.
Jaworzno konsekwentnie realizuje swoje plany stopniowej przemiany floty na elektryczną i jest jednym z liderów wdrażania e-mobilności na skalę europejską. Przewoźnik inwestuje nie tylko w bezemisyjne pojazdy, ale i systemy ładowania. Jaworznickie „Centrum E-mobilności”, jest jedną z najnowocześniejszych zajezdni w Europie. Ładowarki zajezdniowe w obiekcie umożliwiają jednoczesne ładowanie aż ośmiu pojazdów. 5 kolejnych stacji do ładowania poprzez pantograf oraz 10 ładowarek typu plug-in zamontowanych na zajezdni przewoźnik zamierza zakupić w ramach osobnego zamówienia.
Źródło: Solaris