Polska to kraj tranzytowy. Nowe samochody prosto z fabryk przyjeżdżają do naszego kraju, ale ponieważ liczba chętnych na ich zakup jest coraz mniejsza, to często wyjeżdżają na Zachód, gdzie nowy samochód nie jest dobrem luksusowym i jego sprzedaż jest łatwiejsza. Na podstawie ogłoszeń w serwisie mobile.eu, postanowiliśmy sprawdzić, jakie samochody w tzw. „polskiej wersji” są najczęściej oferowane przez niemieckich pośredników.
Poniższe dane dotyczą samochodów z oferty magazynowej, co oznacza, że lokalni dealerzy są w stanie dostarczyć wybrany model klientowi w ciągu 24 godzin. Według oferty na dzień 27 lutego (godz. 13.13), polsko-niemiecka oferta obejmowała 582 takie pojazdy. Poniżej najciekawsze rankingi charakteryzujące niemiecką ofertę:
Najpopularniejsze marki i modele:
1. Skoda (172 sztuki), najpopularniejszy model Octavia (144 sztuki),
2. Kia (167 sztuk), najpopularniejszy model Sportage (156 sztuk),
3. Volkswagen (94 sztuki), najpopularniejszy model Golf (29 sztuk),
4. Volvo (43 sztuki), najpopularniejszy model XC60 (27 sztuk),
5. Dacia (36 sztuk), najpopularniejszy model Sandero (15 sztuk).
Najpopularniejsze paliwo:
1. Benzyna (476 sztuk),
2. Olej napędowy (99 sztuk),
3. LPG (7 sztuk).
Najpopularniejsze przedziały mocy silnika:
1. 118 KM – 129 KM (173 sztuki),
2. 130 KM – 149 KM (139 sztuk),
3. 150 KM – 199 KM (77 sztuk),
4. 100 KM – 117 KM (76 sztuk),
5. 90 KM – 99 KM (33 sztuki).
Najpopularniejsze kolory nadwozia:
1. Czarny (282 sztuki),
2. Srebrny (111 sztuk),
3. Szary (64 sztuki),
4. Biały (44 sztuki),
5. Czerwony (17 sztuk).
Najpopularniejsze nadwozia:
1. Terenowy/pick-up (241 sztuk),
2. Kombi (169 sztuk),
3. Sedan (83 sztuki),
4. Samochód małolitrażowy (67 sztuk),
5. Van (14 sztuk).
Warto podkreślić, że samochody eksportowane do Niemiec są zazwyczaj bardzo dobrze wyposażone. Praktycznie wszystkie mają klimatyzację, elektryczne szyby, centralny zamek (99%) oraz ABS (98%). System stabilizacji toru jazdy ESP posiada 92% takich aut.
Łączna liczba ofert na samochody z polskiej sieci sprzedaży wynosi 915, a są w śród nich także propozycje zamówienia pojazdów do produkcji. Jako ciekawostka, najtańszym pojazdem jaki udało nam się znaleźć, jest Renault Clio II za 7 959 EUR, a najdroższym Volvo XC70 za 45 950 EUR. Podane ceny zawierają 19-procentowy podatek VAT obowiązujący w Niemczech.
Źródła, mobile.eu
IBRM Samar, Autor Michał Hadyś