W ubiegłym roku w Polsce kupiono i zarejestrowano 289 tys. 912 nowych samochodów osobowych, o 6,31 proc. więcej w porównaniu z rokiem 2012 – poinformował w oparciu o dane Centralnej Ewidencji Pojazdów instytut Samar.
Tylko w grudniu Polacy kupili i zarejestrowali 26 tys. 435 aut osobowych, o 9,74 proc. więcej niż w listopadzie i aż o 25,49 proc. więcej niż w grudniu 2012 r.
Jednak – jak podkreślają eksperci Samaru – na wyniki 2013 roku duży wpływ miało utrzymujące się na wysokim, co najmniej kilkunastoprocentowym poziomie, zjawisko tzw. reeksportu, czyli wywozu samochodów za granicę. Po uwzględnieniu wstępnych szacunków dotyczących jego skali, sytuacja na rynku aut osobowych w Polsce wyglądała zatem nieco inaczej niż prezentują to dane zaczerpnięte ze statystyk CEP.
Liczba zarejestrowanych aut, które pozostały w kraju w ubiegłym roku to ok. 251,9 tys. pojazdów (w tym czasie 37 tys. 990 samochodów zostało wysłanych za granicę) – podaje Samar.
Na pierwszym miejscu w rankingu marek samochodów najchętniej kupowanych znalazła się Skoda. Od stycznia do grudnia Polacy kupili i zarejestrowali 36 tys. 395 czeskich aut, o 13,09 proc. więcej niż w 2012 roku. Miniony rok czeska marka zakończyła udziałem w rynku na poziomie 12,55 proc. wobec 11,80 proc. rok wcześniej. To jedyna marka, której udział w rynku w ubiegłym roku przekroczył poziom 10 proc. Druga pozycja przypadła w udziale Volkswagenowi – kupiono i zarejestrowano 26 tys. 133 auta tej marki, o 13,36 proc. więcej niż w 2012 roku. Na trzecim miejscu znalazła się Toyota – 23 tys. 476 sprzedanych aut, o 18,26 proc. więcej niż rok wcześniej.
Dalsze miejsca w kolejności zajęły marki: Ford – 19 tys. 652 sprzedane auta (wzrost o 16,12 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim), Opel – 18 tys. 827 (spadek o 3,54 proc.) Kia – 17 tys. 144 (wzrost o 13,26 proc.), Hyundai – 16 tys. 829 (wzrost o 9,51 proc.), Renault – 15 tys. 182 (wzrost o 12,27 proc.), Peugeot – 13 tys. 421 (wzrost o 6,35 proc.), Dacia – 10 tys. 810 (wzrost o 12,91 proc.).
PAP
Interia.pl