Wpadka Volkswagena, który oszukiwał w kwestii zużycia paliwa i emisji spalin, uruchomiła prawdziwą lawinę.
Dopiero wówczas głośno zaczęto mówić o tym, że oficjalne dane o zużyciu paliwa, a co za tym idzie – emisji spalin (od którego w wielu krajach zależy poziom opodatkowania) nie mają nic wspólnego ze spalaniem, które osiąga się w ruchu drogowym.
Różnice pomiędzy wynikami osiąganymi w cyklu pomiarowym (symulowanej jeździe), a normalnym ruchem drogowym zaczęły sięgać 40-50 procent!
Pod wpływem skandalu VW, grupa PSA (Peugeot-Citroen) ogłosiła, że przeprowadzi testy zużycia paliwa produkowanych przez siebie pojazdów, w ruchu drogowym. Testy przeprowadzono we współpracy z organizacjami pozarządowymi (Transport & Environment – T&E i France Nature Environment – FNE) pod nadzorem audytora (Bureau Veritas).
Pomiary wykonano w normalnym ruchu, na publicznych drogach. 25 km trasy przebiegało w ruchu miejskim, 39 kilometrów poza obszarem zabudowanym i 31 km po autostradach. W samochodach znajdowali się pasażerowie, bagażniki były obciążone, a klimatyzacje – włączone. Wszystko po to, by uzyskać realne wyniki spalania.
W przypadku wszystkich modeli PSA poddanych w ostatnim czasie testom okazało się, że otrzymane rezultaty są zbliżone do wyników spalania uzyskanych przez klientów, natomiast znacznie odbiegają od tych uzyskanych w oficjalnych symulacjach. W skrajnych przypadkach różnice przekraczały 50 procent!
Do końca bieżącego roku wszystkie marki wchodzące w skład Grupy PSA, czyli Peugeot, Citroën i DS, zamieszczą na swoich stronach internetowych kalkulatory pozwalające na szacunkowe obliczenie spalania poszczególnych modeli w oparciu o styl jazdy, dominujące środowisko jazdy, obciążenie pojazdu itp. Jednocześnie mają zostać opublikowane wskazówki pomagające kierowcom w osiągnięciu optymalnych wyników spalania.
W ciągu najbliższych dwóch lat podobne testy będą obowiązkowe dla całej branży motoryzacyjnej.
Poniżej prezentujemy wyniki uzyskane przez testy PSA i wyniki podawane do tej pory jako obowiązujące.
Peugeot – wyniki nowe, oficjalne i różnica