Duży wzrost rentowności w roku 2016, przekroczono wytyczne i cele przyjęte w roku 2013. Wytyczne na rok 2017 potwierdzają cele na rok 2018
- Łączna sprzedaż w roku 2016 o wartości 18,71 miliardów EUR; wzrost organiczny*1 na poziomie 2,6%
- Sprzedaż o wartości dodanej2 na poziomie 15,61 miliardów EUR; wzrost organiczny na poziomie 4,3%
- Przychód operacyjny na poziomie 970 milionów EUR, wzrost o 17%, co stanowi 5,2% całkowitej wartości sprzedaży lub 6,2% sprzedaży o wartości dodanej2 tj. o 80 bp więcej
- Przychód netto na poziomie 638 milionów EUR, wzrost o 72%
- Przepływ środków pieniężnych netto na poziomie 459 milionów EUR, wzrost o 52%
- Wartość przyjętych zamówień3 (2014-2016) na poziomie 53 miliardów EUR, wzrost o 6 miliardów EUR
- Proponowana dywidenda na poziomie 90 centów, wzrost o 38% w porównaniu z 65 centami wypłacanymi w roku 2016
Księgi rachunkowe za rok 2016 zostały zatwierdzone przez Zarząd na posiedzeniu, które odbyło się 8 lutego 2017 r. pod przewodnictwem Yanna Delabrière. Skonsolidowane rachunki za rok obrachunkowy 2016 zostały poddane kontroli. Oczekujemy na raport biegłych rewidentów.
Patrick Koller, Dyrektor Naczelny Grupy Faurecia, oświadczył: „Rentowność Grupy Faurecia w roku 2016 na poziomie 6,2%2, wzrost na poziomie 80 bp, napędzały dobre wyniki przemysłowe we wszystkich regionach i wyjątkowy wkład Azji. Wartość przyjętych zamówień3 na poziomie 53 miliardów EUR, przy wzroście o 6 miliardów EUR, dowodzi stabilnego rozwoju w przyszłości, co pozwala nam w pełni potwierdzić nasze cele na rok 2018. Po zbyciu jednostki Automotive Exteriors Grupa koncentruje się całkowicie na dwóch priorytetach strategicznych: Zrównoważony transport i inteligentne rozwiązania pokładowe. Pragniemy wykorzystać tę możliwość i podziękować wszystkim pracownikom Grupy Faurecia za ich wkład w roku 2016.”
Wyniki za rok 2016: duży wzrost rentowności (+80 bp)
Poniższe wyniki podano po zastosowaniu MSSF 5 dla roku 2016 i 2015
Skonsolidowana (łączna) sprzedaż Grupy Faurecia osiągnęła wartość 18 710,5 milionów EUR, w porównaniu z 18 770.4 milionami w roku 2015. Skonsolidowana sprzedaż zmalała o 0,3% na podstawie wykazanych wartości, ale na podstawie wartości organicznych sprzedaż wzrosła o 2,6% w porównaniu z rokiem 2015.
Sprzedaż monolitów do katalizatorów4 osiągnęła wartość 3 096,9 miliona w roku 2016 w porównaniu z wartością 3 304,4 miliona w roku 2015. Na podstawie wykazanych wartości sprzedaż ta spadła o -6,3%, ale na podstawie organicznej o -5,2%, w związku z cenami metali szlachetnych.
Sprzedaż o wartości dodanej (łączna sprzedaż minus sprzedaż 4 monolitów), odzwierciedlająca działalność Grupy, wyniosła
15 613,6 milionów EUR w roku 2016 w porównaniu z 15 466,0 milionami EUR w roku 2015, co stanowi wzrost o 1,0%. Na podstawie organicznej sprzedaż o wartości dodanej wzrosła o 4,3% w porównaniu z rokiem 2015.
Z naszej analizy wynika, że Faurecia powinna osiągnąć status „agenta MSSF 15″ za monolity. Od 1 stycznia 2017 r. Grupa Faurecia będzie ujmować raportować jedynie sprzedaż o wartości dodanej, podając rozliczenie względem łącznej sprzedaży w załączniku.
Sprzedaż z podziałem na klientów: wysoki wzrost w relacjach z marką Renault-Nissan, Ford, Hyundai i Cummins
Największy rozwój odnotowano w relacjach z marką Renault-Nissan na poziomie +16% (organiczny), który umacnia jej pozycję jako trzeciego pod względem wielkości klienta marki Faurecia oraz z marką Ford +9% (organiczny). Sprzedaż dla marki Cummins dla pojazdów komercyjnych wzrosła o 6% (organiczna). Pojazdy komercyjne stanowią 9% sprzedaży jednostki Faurecia Clean Mobility (wcześniej Faurecia Emissions Control Technologies). Sprzedaż na rzecz chińskich producentów oryginalnego opakowania (OEM) wzrosła o 48% (organiczny), i obecnie stanowi 13% sprzedaży (14,5% w 2. półroczu) w Chinach.
Sprzedaż i rentowność z podziałem na regiony
EUROPA
Wzrost rentowności o 80, do poziomu 5,6% (od sprzedaży o wartości dodanej), co wzmacnia wydajność operacyjną. Wzrost organiczny na poziomie 3,3% (organiczny), wyższy od rynkowego
Łączna sprzedaż osiągnęła wartość 9 643,2 milionów EUR w roku 2016 (9 507,4 miliona EUR w roku 2015), czyli 1,4% więcej na podstawie wykazanych wartości i 2,4% więcej na podstawie organicznej.
Sprzedaż o wartości dodanej osiągnęła 7 906,6 miliona EUR w roku 2016, w porównaniu z 7 734,1 miliona EUR w roku 2015. Sprzedaż o wartości dodanej wzrosła o 2,2% na podstawie wykazanych wartości (3,3% na podstawie organicznej) w porównaniu z rokiem 2015.
W tym samym okresie producenci samochodów zwiększyli produkcję w Europie o 2,8%*** (wliczając Rosję).
Przychód operacyjny osiągnął wartość 440,0 miliona EUR w roku 2016 (372,7 miliona EUR w roku 2015), co stanowi 4,6% łącznej sprzedaży, tj. wzrost o 70 bp. Marża operacyjna od sprzedaży o wartości dodanej wyniosła 5,6%, +80 bp w porównaniu z rokiem 2015.
*** Źródło IHS Automotive styczeń 2017