Göttingen wybrało elektryczne hybrydy Volvo

Göttingen, niemieckie miasto uniwersyteckie położone w Dolnej Saksonii, zamówiło trzy elektryczne hybrydy Volvo. Nowe autobusy – Volvo Electric Hybrid – zaczną wozić mieszkańców na wiosnę 2018 roku.

Zamówienie autobusów wykorzystujących napęd elektryczny jest częścią dłogofalowej polityki miasta, zmierzającej do budowy ekologicznego systemu transportu publicznego w ciągu najbliższych kilku lat. Lokalny operator komunikacji miejskiej – firma Göttinger Verkehrsbetriebe GmBH (GÖVB) – podjęła decyzję o przekształceniu, krok po kroku, niemal całej floty autobusów w pojazdy o napędzie elektrycznym. Obecnie w mieście jest 19 tras autobusowych, w tym kilka przechodzących przez średniowieczne centrum. Dwunastometrowe, elektryczne hybrydy Volvo będą kursować na dwóch liniach: 41 i 42.

Elektryczna hybryda Volvo może między ładowaniem na przystankach końcowych przejechać na napędzie elektrycznym około 7 km – cicho i bezemisyjnie. To odległość odpowiadająca ok. 70 proc. długości przeciętnej trasy autobusu miejskiego w Europie (ok. 90 proc. wszystkich tras autobusowych w europejskich miastach ma długość maksymalnie 10 km). Ładowanie baterii zajmuje zaledwie 3-4 minuty na wspólnym dla obu linii przystanku końcowym na Gustav-Bielefeld-Strasse. Dodatkowo – baterie będą ładowane nocą w zajezdni GÖVB. Elektryczne hybrydy Volvo są też wyposażone w nieduży silnik diesla, który zwiększa zasięg autobusu i oferuje większą elastyczność wykorzystania na danej linii.

Oprócz trzech elektrycznych hybryd, zamówienie obejmuje system monitorowania baterii Volvo. Stacja ładowania zostanie dostarczona przez firmę ABB. System ładowania oparty jest na otwartej technologii OppCharge, zgodnej z zaleceniami Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA – European Automobile Manufacturers’ Association) dotyczącymi szybkiego ładowania. Ładowanie pośrednie – na przystankach końcowych – będzie się odbywało przy użyciu mocy 150 kW, jednak stacja ładowania będzie tak zaprojektowana, żeby zapewnić możliwość ładowania prądem o mocy 300 kW, aby mogły z niej korzystać wszystkie autobusy elektryczne.

Elektryczne hybrydy dla Göttingen zostaną w całości wyprodukowane w Polsce – we wrocławskiej fabryce Volvo, największej europejskiej fabryce firmy. Oprócz elektrycznych hybryd, Volvo produkuje w niej też tradycyjne hybrydy, a także autobusy o napędzie wyłącznie elektrycznym. Do tej pory Volvo dostarczyło operatorom transportu publicznego ponad 3,5 tys. zelektryfikowanych autobusów.

Volvo 7900 Electric Hybrid

  • Może przejechać 70% trasy wyłącznie na napędzie elektrycznym
  • Cicha i bezemisyjna jazda z wykorzystaniem silnika elektrycznego
  • Zużycie energii niższe o 60% w porównaniu z konwencjonalnym autobusem z silnikiem diesla
  • Emisja dwutlenku węgla niższa o 75–90%, w zależności od wykorzystywanego paliwa*
  • Wyposażony w silnik elektryczny o mocy 150 kW, potężną litowo-jonowo-żelazową baterię oraz silnik diesla o mocy 177 kW / 240 KM
  • Szybkie ładowanie baterii na jednym bądź dwóch przystankach końcowych, trwające tylko 3-4 minuty

* Wartość przybliżona, przy trasie autobusu 10 km, w porównaniu z autobusem z silnikiem diesla Euro 6.

Opportunity Charging: stacja OppCharge dostarczana przez ABB

  • Wspólny interfejs pomiędzy stacją ładowania a pojazdem, zgodny z branżowym standardem wspólnego systemu ładowania (CCS – Combining Charging System)
  • Moc ładowania: 150, 300 i 450 kW
  • Pantograf wysuwany z pylonu stacji ładowania – nie trzeba go montować na dachu autobusu, co sprawia że jest on lżejszy (efektywność kosztowa)
  • Ładowanie przy użyciu kolektorów, komunikacja pomiędzy autobusem i stacją ładowania poprzez Wi-Fi

www.oppcharge.org

Volvo Polska

Volvo Polska to część Grupy Volvo – jednego z wiodących światowych producentów samochodów ciężarowych, autobusów, maszyn budowlanych oraz systemów napędowych do łodzi motorowych i urządzeń przemysłowych.

W Polsce Volvo obecne jest od lat 70-tych. Na początku lat 90-tych Volvo rozpoczęło we Wrocławiu działalność przemysłową. W 1996 roku otwarto fabrykę autobusów, a kolejne lata zaowocowały rozwojem firmy i rozszerzeniem zakresu jej działalności. Obecnie firma Volvo Polska obejmuje: fabrykę autobusów, a także organizacje sprzedaży autobusów, samochodów ciężarowych i maszyn budowlanych oraz globalne centra dostarczające usługi biznesowe w takich sektorach, jak IT, finansowy i HR.

 

Polska fabryka Volvo

Wrocławska fabryka jest największą fabryką autobusów Volvo w Europie. Powstają w niej kompletne autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne, które dostarczane są do operatorów miejskiego transportu publicznego, przewoźników na trasach międzymiastowych
i międzynarodowych oraz firm turystycznych na rynkach całej Europy.

W 2010 roku w polskiej fabryce rozpoczęła się seryjna produkcja autobusu hybrydowego. Obecnie Volvo oferuje pełną flotę zelektryfikowanych autobusów. Gama obejmuje hybrydę Volvo 7900 Hybrid (dostępną również w wersji przegubowej), elektryczną hybrydę Volvo 7900 Electric Hybrid oraz najnowszy model – w pełni elektryczny autobus Volvo 7900 Electric.

W Europie zelektryfikowane autobusy Volvo stanowią część transportu zbiorowego w wielu miastach, między innymi w Szwecji, Danii, Norwegii, Wielkiej Brytanii, na Węgrzech,
w Niemczech, Szwajcarii, Hiszpanii, Luksemburgu, Austrii, Holandii i innych. Do tej pory Volvo na całym świecie dostarczyło operatorom transportu publicznego ponad 3500 zelektryfikowanych autobusów.

Wrocław, 11 września 2017 r.

Więcej informacji: