Dyrektor generalny General Motors Meksyk Ernesto Hernandez poinformował, że amerykański koncern zainwestuje 420 mln dolarów w rozbudowę fabryk GM w San Luis Potosi, na północy, i w Silao, w centrum Meksyku.
Zadeklarowana kwota jest częścią inwestycji wartych 900 mln dolarów zapowiedzianych ponad rok temu. W 2011 roku amerykański koncern zainwestował 540 mln dolarów w produkcję dwóch modeli silników o niskiej emisji spalin w Toluce w środkowym Meksyku.
Hernandez przedstawił szczegóły inwestycji: 120 mln dolarów zostanie przeznaczone na produkcję SUV-a Trax, 100 mln na nową linię produkcyjną półautomatycznych skrzyń biegów w San Luis Potosi, a 200 mln na produkcję pickupów nowej generacji w Silao. Dzięki inwestycjom powstanie 1 tys. nowych miejsc pracy bezpośrednio przy produkcji samochodów oraz pośrednio 3 tys., nie wliczając dostawców.
W pierwszej dekadzie XXI wieku General Motors borykał się z poważnymi problemami finansowymi, które w 2009 roku doprowadziły go do bankructwa. Koncern został wykupiony przez Departament Skarbu USA i przekształcił się w General Motors Company. Po przeprowadzeniu restrukturyzacji przedsiębiorstwo zaczęło ponownie wypracowywać zyski; w 2011 roku 9 mld USD. Wyprodukowało 9 mln samochodów, powracając na pozycję światowego lidera pod względem ilości produkcji.
General Motors jest obecny w Meksyku od 1935 roku. Pierwsza fabryka produkująca autobusy powstała w stolicy w 1937 roku. Utworzono sieć sprzedaży marek Cadillac, Pontiac, LaSalle, Chevrolet. Fabrykę w San Luis Potosi amerykański gigant otworzył cztery lata temu.
Od 2006 roku General Motors zainwestował w Meksyku ponad 5 mld dolarów. Meksyk to czwarty eksporter samochodów na świecie. W pierwszym półroczu br. sprzedał za granicą 1 mln 174 tys. 619 samochodów osobowych, co oznacza wzrost o 15,1 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2011 roku. Oprócz GM samochody osobowe w Meksyku produkują inne światowe koncerny: Chrysler, Ford Motor Company, Honda, Nissan, Toyota i Volkswagen. W lipcu 2011 roku budowę pierwszej fabryki zapowiedziała Mazda.
Money.pl, PAP