Przyjazne środowisku fabryki Volkswagena

Podczas konferencji „Think Blue. Factory. 2012”, która odbyła się w Wolfsburgu w miniony piątek, spotkało się 350 ekspertów z dziedziny energii z 21 zakładów Volkswagena. Omówili oni postępy we wprowadzaniu w życie koncepcji „Think Blue. Factory.” i uzgodnili kolejne cele pośrednie.
W grudniu ustalono, że w zakładach marki Volkswagen na całym świecie do 2018 roku obniżone zostanie zużycie energii, wody, generowanie odpadów i emisji CO2 z produkcji o 25% na każdy wyprodukowany samochód. Program działań zmierzających do osiągnięcia tego celu nazywa się we wszystkich zakładach Volkswagena „Think Blue. Factory.”

Hubert Waltl, członek zarządu marki Volkswagen Samochody Osobowe ds. produkcji i logistyki wyjaśnił: „Think Blue. Factory.” jest kompleksową strategią łączącą wszystkie działania ekologiczne w zakładach marki Volkswagen. Postawiliśmy sobie dwa istotne cele dla produkcji: więcej ekologii – mniej obciążenia dla środowiska. Każdy zakład opracował swój indywidualny, dostosowany do lokalnych warunków sposób osiągnięcia tych celów do 2018 roku.

Podczas konferencji Volkswagen nagrodził najlepsze rozwiązania redukujące zużycie energii w swoich zakładach produkcyjnych. W kategorii „najniższe obciążenie podstawowe” nagrodę za najmniejsze roczne zużycie energii otrzymały zakłady w Polkowicach (Polska) i Pampelunie (Hiszpania). W kategorii „najlepsze osiągnięcia”, czyli największa redukcja zużycia energii w porównaniu z rokiem poprzednim, nagrodę otrzymały również polskie zakłady w Polkowicach, fabryka w Pune (Indie) oraz dział produkcji części z tworzywa sztucznego w zakładach w Wolfsburgu.

Wyróżnione zostało także szczególne osobiste zaangażowanie załóg Volkswagena. Pracownicy z zakładów w Brunszwiku, Hanowerze i Wolfsburgu zostali nagrodzeni Pucharem Pracowników 2012 za pomysły związane z oszczędnością energii na stanowisku pracy.

Werner Neubauer, członek zarządu marki Volkswagen Samochody Osobowe ds. podzespołów powiedział: „Temat zrównoważonego rozwoju odgrywa coraz większą rolę w globalnej konkurencji. „Think Blue. Factory.” obejmuje katalog działań wykraczających poza poszczególne zakłady, z których mogą korzystać eksperci. Jednak czynnikiem decydującym o powodzeniu prawdziwego „Think Blue. Factory.” jest codzienne osobiste zaangażowanie naszych pracowników na całym świecie.”

Eksperci z zakładów Volkswagena przedstawili rozwiązania wdrożone w ich zakładach, mające na celu ochronę zasobów naturalnych. Najbardziej innowacyjne rozwiązania z każdego zakładu zostały zaprezentowane na odpowiednich wystawach tematycznych.

Na przykład zakład Kassel przedstawił bardziej efektywną energetycznie powłokę wewnętrzną dla pieców do hartowania w dziale produkcji podzespołów. Zakład podzespołów w Brunszwiku zaprezentował innowacyjny filtr wysokotemperaturowy, a zakład w Emden poinformował o największym na świecie polu geotermicznym bezpośrednio nad Morzem Północnym.

Łącznie zaprezentowanych zostało 21 przykładów działań redukujących zużycie energii i obciążenie środowiska z przykładami z codziennej pracy z poszczególnych zakładów Volkswagena.
Źródła, Volkswagen
IBRM Samar