Ford Motor w środę zapowiedział, że zamierza zaprzestać sprzedaży wszystkich sedanów marki Ford w Ameryce Północnej i że prawie podwoi swój cel w zakresie obniżania kosztów do 2022 r. Z planem, który wyznaczył zaledwie sześć miesięcy temu. Automaker powiedział, że naprawi lub wyeliminuje nieopłacalne operacje globalne.
Ford powiedział, że jedyne samochody, które będzie utrzymywał w Ameryce Północnej poza ich obecnymi generacjami, to Mustang i Focus Active.
Producent samochodów powiedział, że teraz spodziewa się osiągnąć 8-procentową globalną marżę zysku do 2020 roku, dwa lata wcześniej niż planowano. Zwiększono pięcioletni cel związany z obniżeniem kosztów do 25,5 miliarda dolarów, z 14 miliardów dolarów zaplanowanych przez CEO Jim Hacketta w październiku.
„Zamierzamy nakarmić zdrowe części naszej firmy” – powiedział Hackett analitykom podczas konferencji w środę – „i zdecydowanie poradzić sobie z częściami, które niszczą wartość”.
Ford ogłosił poprawę wytycznych, ponieważ firma odnotowała 9-procentowy wzrost dochodu netto w pierwszym kwartale. Jego globalna marża zysku wyniosła w tym kwartale 5,2 procent, ponieważ wyższe koszty surowców obniżyły zarobki w Ameryce Północnej. Firma odnotowała 6,4 procentową marżę w tym samym kwartale ubiegłego roku.
Joe Hinrichs, szef globalnych operacji Forda, powiedział, że inne pojazdy zastąpią samochody w fabrykach w Meksyku i Chicago, gdzie są teraz produkowane.
Kierownik globalnych rynków Ford, Jim Farley, powiedział, że firma bada rynek nowych pojazdów, które zapewniają ludziom przestrzeń i wszechstronność pojazdu użytkowego z ekonomicznym zużycia paliwa.
„Będziemy mieli bardzo zróżnicowaną działalność w zakresie samochodów osobowych” – powiedział Farley. „Po prostu nie będą to tradycyjne sylwetki sedanów, które mają tendencję do komercjalizacji”.
Małe samochody tracą na wartości
Ford CFO Bob Shanks powiedział, że małe samochody i „większość produktów Lincoln” są wśród tych, które traca na wartości.
Przedstawiciele Forda zasygnalizowali już, że niektóre samochody zostaną wycofane z portfela, ponieważ konsumenci będą krążyć w kierunku bardziej opłacalnych ładunków, SUV-ów i crossoverów. Shanks powiedział, że marka Lincoln nie znajduje się w ogólnym niebezpieczeństwie, ale zauważyła, że traci pieniądze w Chinach.
Podczas gdy Ford nie wspomniał o nich, analitycy twierdzą, że sedany Lincoln Continental i MKZ, które dzielą platformy z wieloma samochodami Forda przeznaczonymi do złomowania, również pozostają pod znakiem zapytania.
Shanks zasugerował, że Ford mógłby zmniejszyć inwestycje w niektórych regionach geograficznych lub całkowicie je zlikwidować, gdyby nie widział odpowiedniego zysku na horyzoncie. Jest to odzwierciedlenie strategii, jaką General Motors wykorzystał w sprzedaży swojego europejskiego biznesu i porzuceniu kilku innych krajów, w tym Rosji.
„Wszystko będzie na stole” – powiedział Shanks. „Możemy dokonać różnych inwestycji; możemy współpracować; możemy wyjść z produktów, rynków. I zrobimy to. ”
Mniejsze wydatki kapitałowe
Powiedział także, że firma redukuje swoje planowane nakłady kapitałowe od 2019 r. Do 2022 r. O 5 do 29 mld USD za pomocą takich działań, jak używanie wspólnych „modułów”, które stanowią 70 proc. wartości każdego pojazdu i ponowne wykorzystanie narzędzi i sprzętu.
Shanks nie powiedział, czy Ford musiałby wyeliminować miejsca pracy, aby uzyskać dodatkowe 11,5 miliarda dolarów w cięciach kosztów. Prawie połowa cięć dotyczyłaby sprzedaży i marketingu – poprzez optymalizację motywacji, ograniczoną reklamę i inne działania – z resztą pochodzącą z inżynierii i rozwoju produktu, kosztów materiałowych, produkcji i technologii informacyjnej, w tej kolejności.
Około 4 miliardów dolarów z cięć w wysokości 11,5 miliarda dolarów miało zostać zrealizowanych w 2019 i 2020 roku, powiedział Shanks, a reszta miała miejsce w kolejnych dwóch latach. Powiedział, że firma wykorzystała „ciężką pracę”, aby znaleźć więcej wydajności po tym, jak Hackett zaprezentował plan w październiku. Plan spotkał się z chłodną reakcją ze strony analityków i inwestorów, którzy chcieli usłyszeć więcej szczegółów.
„Sprawdziliśmy każdą stronę biznesu” – powiedział Shanks.
W pierwszym kwartale zysk netto wzrósł o 144 miliony USD do 1,74 miliarda USD, a przychody wzrosły o 7,4 procent do 42 miliardów USD. Około 100 milionów dolarów jego dochodów wynikało z niższej stawki podatkowej.
Dochód przed opodatkowaniem Forda w Ameryce Północnej spadł o 9,2 procent do 1,94 miliarda dolarów, przy czym koszty towarów stanowiły więcej niż cały spadek. W Ameryce Południowej stracił 149 milionów dolarów, o 37 procent mniej niż w pierwszym kwartale 2017 r., A zarobił 119 milionów dolarów w Europie, co stanowi spadek o 43 procent. Jego działalność w regionie Azji i Pacyfiku spadła do 119 milionów dolarów straty, z 148 milionów dolarów zysku rok temu.