Goście tegorocznego Salonu Samochodowego w Genewie będą świadkami europejskiego debiutu samochodu o zerowej emisji, o napędzie elektrycznym – Fiat 500e, który zaprezentowany został ostatnio na Los Angeles Motor Show. Fiat 500e wejdzie do sprzedaży tylko w USA począwszy od II kwartału br.
Wnętrze Fiata 500e łączy futurystyczny „retro-design” z prostotą wystroju samochodu EV (o napędzie elektrycznym). W zestawie wskaźników dominuje 7-calowy wyświetlacz TFT, pokazujący wszystkie funkcje pojazdu, łącznie ze stanem naładowania akumulatorów i zasięgiem jazdy. System nawigacji TomTom pozwala śledzić bieżący proces rozładowywania się baterii i przepływy energetyczne, a nawet znaleźć w czasie rzeczywistym najbliższe stacje elektrycznego „tankowania”.
Sterowanie elektroniczną skrzynią przekładniową odbywa się przyciskami EPRND na konsoli centralnej, zajmowanej dotychczas przez drążek zmiany biegów. Dodatkowym stylowym smaczkiem jest czarny lub biały wystrój wnętrza z pomarańczowymi akcentami „elettrico” dla podkreślenia wyjątkowego charakteru Fiata 500e.
Zaprojektowany jako autentyczny EV (Pojazd Elektryczny) Fiat 500e wykorzystuje renomę subkompaktowego Fiata 500 wzbogaconą o 111-konny (83 kW) silnik elektryczny zasilany z baterii akumulatorów, których ładowanie za pośrednictwem pokładowego prostownika prądu 240V Level-2 (OBCM) trwa poniżej 4 godzin.
Wg klasyfikacji EPA – amerykańskiej agencji ds. ochrony środowiska naturalnego, wydajność Fiata 500e w cyklu pozamiejskim wynosi 108 mil na galon (3,78 l) paliwa, przewyższając osiągi innych pojazdów o napędzie elektrycznym dostępnych na rynku USA. MPGe jest stosowaną przez EPA jednostką pomiarową dla określenia liczby mil, które może przejechać pojazd o napędzie elektrycznym z energii generowanej przez baterię akumulatorów, ekwiwalentnej jednemu galonowi (3,78 l) benzyny.
Przeprowadzone przez EPA testy wykazały, że na akumulatorach naładowanych w pełni, zasięg Fiata 500e wynosi ok. 140 km i jest największy wśród innych pojazdów elektrycznych oferowanych w USA przez najważniejszych producentów światowych.
EPA ocenia, że roczny koszt ładowania baterii 500e mieści się w granicach 500 USA, biorąc pod uwagę przewidywany koszt energii elektrycznej dla przebiegu 24 000 km rocznie przy jej zużyciu w cyklu mieszanym (miejskim i pozamiejskim). Fiat 500e pochwalić się może indeksem wydajności 116 MPGe w cyklu mieszanym oraz 122 MPGe w cyklu miejskim. Testowe zużycie energii wg EPA wynosi zaledwie 29 kWh na 100 mil (160 km).
Informacje dotyczące „kondycji” Fiata 500e, a więc poziomów i zużycia zasobów energetycznych baterii, lokalizacji samochodu wobec najbliższych stacji ładowania, planowania i modyfikacji tras podróży dostępne są za pośrednictwem aplikacji iPhone’a i Androida na kompatybilne smartfony.
źródło: FAP
AUTOR: WNP.PL (AG)