Kia pokazuje kierunek rozwoju

Prezentowana na salonie samochodowym w Genewie koncepcyjna Kia provo wyposażona jest w turbodoładowany silnik benzynowy współpracujący z umożliwiającym odzysk energii podczas hamowania silnikiem elektrycznym. Tego rodzaju rozwiązanie napędu hybrydowego może wskazywać na kierunki rozwoju jakie przyjęte będą przez markę Kia dla przyszłych konstrukcji segmentu B.
Kia provo ma silnik 1.6 Turbo GDI o mocy 204 KM i hybrydowy napęd 4WD przy pomocy silnika elektrycznego, zapewniający dodatkowy moment obrotowy na koła tylne, a także możliwość jazdy z niewielką prędkością tylko na zasilaniu elektrycznym. Całości dopełnia dwusprzęgłowa, siedmiostopniowa skrzynia biegów (DCT) Kia.

Kompaktowa Kia provo ma 3,88 m długości, 1,77 m szerokości oraz 1.35 m wysokości. Ukryty za taflą szklaną najnowszy wariant „tygrysiego nosa” Kia łączy się ze „schreyerowskimi” reflektorami skomponowanymi z 850 programowalnych diod LED, które służyć mogą jako światła do jazdy dziennej lub drogowe – albo jako oświetlenie czysto fantazyjne, dodające uroku koncepcji.

Szeroka szyba czołowa przesłania niejako przednie słupki nadwozia i bezramkowe drzwi. Panel dachowy przecina wznoszący się ze słupków C akcent kolorystyczny na kształt pałąka kapotażowego.

Kolor wykorzystywany jest w Kii provo jako akcent elementów designu. Intensywne detale w barwie czerwonej pomarańczy to kontrast z szaro-zielonym kolorem „Storm Metal” aby zwrócić uwagę na detale nadwozia. Powierzchnie karbonowe natomiast współgrają z materiałami tradycyjnymi lub anodyzowanym aluminium jako nawiązanie do bolidów wyścigowych, które inspirowały architektów provo.

Samochód koncepcyjny osadzono na kołach z lekkiego stopu 225/40 R19, mocowanych pojedynczymi nakrętkami. Wynoszący 2,53 m rozstaw osi jest zapowiedzią charakterystyki jezdnej. 204-konna, 4-cylindrowa jednostka benzynowa 1.6 GDI współpracuje z silnikiem elektrycznym, który automatycznie, w miarę potrzeby zaczyna napędzać koła tylne podczas przyspieszania i ciasnych zakrętów z mocą 45 KM. Silnik elektryczny może być także włączany przyciskiem na tablicy rozdzielczej do zeroemisyjnej jazdy typu „pełzającego” w ruchu miejskim. System „regenerative braking” pozwala odzyskiwać energię podczas hamowania.

Pierwsze, co rzuca się w oczy po otwarciu elektronicznych, bezkluczykowych drzwi, to wysokie progi z modelowanym stopniem ułatwiającym wsiadanie i wysiadanie z samochodu. Drzwi mają strukturę trójwarstwową (metalowe poszycie, karbon i neopren) i wewnętrzne klamki wykonane z litego aluminium.

Deskę rozdzielczą tworzy pojedynczy panel z włókna węglowego, którego dolna krawędź przebiega stosunkowo wysoko, otwierając widok na aluminiowe pedały i oparcie dla lewej stopy kierowcy. W panelu wskaźników znajdują się dwa zegarowe wyświetlacze cyfrowe oraz mniejszy wyświetlacz środkowy, który pozwala programować odczyt różnych danych i funkcji. Tunel centralny mieści dwa gniazda sterujące – selektor 7-stopniowej skrzyni DCT wraz z przyciskiem Start/Stop silnika oraz interfejs systemu Multi-Media Control.

Obok wyboru ekranów wyświetlacza, system Multi-Media Control umożliwia także sterowanie funkcjami infotainment. W trybie „normal” widać prędkościomierz, obrotomierz oraz wskazania nawigacji satelitarnej. Tryb „cruise” eksponuje wielkoskalową mapę drogową oraz instrukcje nawigacji oraz prędkościomierz. W trybie „track” widoczny jest tylko obrotomierz, mapa toru wyścigowego oraz pomiar czasów okrążeń. Jest również tryb rozrywkowy „entertainment” m.in. z wizualizacją odtwarzanej muzyki oraz innymi tego typu informacjami.

Dzięki zastosowaniu nowoczesnych materiałów, konstrukcja foteli przednich to rodzaj jednolitego panelu pokrytego konturowaną skórą pomiędzy progami drzwi. Aby ułatwić zajmowanie tylnych siedzeń oparcia foteli można obracać do wewnątrz kabiny – zamiast tradycyjnie odchylać je wprzód.

źródło: Kia

AUTOR:  WNP.PL (AG)


Warning: A non-numeric value encountered in /wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 997