Europejska liga mistrzów

Preferencje klientów na pięciu największych rynkach w Europie decydują w dużej mierze o tym, które marki i modele wiodą prym w rankingach dla całego Starego Kontynentu.

Pięć czołowych rynków motoryzacyjnych Europy Zachodniej to Niemcy, Wielka Brytania, Włochy oraz Francja i Hiszpania. Jak wynika z danych firmy JATO Dynamics podsumowujących sprzedaż nowych aut w tych państwach, kwiecień przyniósł wynik na poziomie około 958 400 rejestracji (+8,6%). To stanowi aż 73% wolumenu dla całego rynku motoryzacyjnego w Europie.

Liderem kwietniowego zestawienia marek pozostaje Volkswagen. Marka z Wolfsburga uzyskała wynik na poziomie 116 400 sztuk (+3%). Za Volkswagenem plasuje się kolejno Renault (+6%) oraz Ford (+2%).  Dużo wyższą dynamiką w pierwszej dziesiątce marek mogą pochwalić się tacy gracze jak Mercedes (+20%), Fiat (+14%) czy Audi (+10%).

Z kolei w zestawieniu topowych modeli ranking otwiera Volkswagen Golf (34 300 rejestracji). Niemiecki kompakt pozostaje wprawdzie poza zasięgiem rywali, ale jego wzrost w stosunku rok do roku okazał się minimalny (+1%). W dużo szybszym tempie rosły natomiast notowania modeli takich jak Volkswagen Polo (miejsce #2; +16%), Peugeot 208 (#5; +17%) czy Fiat Panda (#7; +15%).

Gorzej niż rok temu wypadły natomiast wyniki m.in. Renault Clio (#3; -9%) oraz Forda Fiesty (#4; -17%).

SUV-y na fali
Na uwagę zasługuje m.in. stale rosnąca popularność samochodów z segmentu SUV/crossover. W kwietniu auta te stanowiły aż 24,4% całego rynku motoryzacyjnego w krajach TOP-5 (a nawet 24,9% w zestawieniu uwzględniającym statystyki od początku roku).

Jednocześnie warto odnotować sukces modelu Renault Captur, który w kwietniu wyprzedził samego Nissana Qashqaia i usadowił się na fotelu lidera segmentu SUV/crossover – z wynikiem na poziomie 14 500 rejestracji (+19%).

IBRM Samar