W 2023 r. sprzedaż Mercedes-Benz Group wzrosła do 2 491 600 samochodów osobowych i dostawczych

Mercedes-Benz E-Klasse T-Modell All Terrain E 300 de 4MATIC ((vorläufige Angaben) Kraftstoffverbrauch kombiniert, gewichtet (WLTP): 0,9-0,6 l/100 km; Stromverbrauch kombiniert, gewichtet (WLTP): 25,1-22,9 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert, gewichtet (WLTP): 22-17 g/km), AVANTGARDE Line, Night Paket; Exterieur: MANUFAKTUR opalithweiß bright; Interieur: Leder macchiatobeige, Zierelemente Holz Ahorn braun offenporig aluminium lines;(vorläufige Angaben) Kraftstoffverbrauch kombiniert, gewichtet (WLTP): 0,9-0,6 l/100 km; Stromverbrauch kombiniert, gewichtet (WLTP): 25,1-22,9 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert, gewichtet (WLTP): 22-17 g/km* Mercedes-Benz E-Class Estate All Terrain E 300 de 4MATIC ((preliminary data) Fuel consumption combined, weighted (WLTP): 0.9-0.6 l/100 km; Power consumption combined, weighted (WLTP): 25.1-22.9 kWh/100 km; CO2 emissions combined, weighted (WLTP): 22-17 g/km), AVANTGARDE line, night package; exterior: MANUFAKTUR opalith white bright; interior: leather macchiato beige, brown open-pore maple wood trim elements with aluminium lines;(preliminary data) Fuel consumption combined, weighted (WLTP): 0.9-0.6 l/100 km; Power consumption combined, weighted (WLTP): 25.1-22.9 kWh/100 km; CO2 emissions combined, weighted (WLTP): 22-17 g/km*

W 2023 r., pomimo ograniczeń w łańcuchach dostaw, koncern Mercedes-Benz Group sprzedał 2 491 600 samochodów (+1,5%) – dzięki koncentracji na pożądanych autach osobowych oraz pojazdach użytkowych, a także elektryfikacji swojej floty.

„Jak pokazuje nasza ubiegłoroczna sprzedaż, samochody z segmentu Top-End, w tym Mercedes-Maybach, Klasa G i Mercedes-AMG, osiągnęły najlepsze wyniki w historii. Sprzedaż aut elektrycznych stale rośnie, a nowa Klasa E została szczególnie dobrze przyjęta przez rynek. Również dywizja Mercedes-Benz Vans odnotowała największy jak dotąd sukces sprzedażowy. W tym roku utrzymamy dynamikę rozwoju naszych produktów, w szczególności za sprawą elektrycznej Klasy G, Mercedesa-AMG GT Coupé i nowego eSprintera” – powiedział Ola Källenius, Prezes Zarządu Mercedes-Benz Group AG.

Mercedes-Benz Cars

W 2023 r. dywizja Mercedes-Benz Cars sprzedała 2 043 800 aut. Popyt na produkty najwyższej jakości zaowocował wzrostami liczby dostaw modeli z grupy Top-End: Mercedes-Maybach o 19%, Klasy G o 11%, a sportowych maszyn Mercedes-AMG – o 4%. Łącznie pojazdy z tego segmentu znalazły 328 200 nabywców.

W 2023 r. sprzedano 60 000 dodatkowych egzemplarzy Klasy V i EQV.

W czwartym kwartale, pomimo ograniczonej dostępności produktów, dostawy samochodów Mercedes-Benz Cars osiągnęły poziom 514 000 sztuk; w ujęciu kwartał do kwartału sprzedaż modeli z segmentu Top-End wzrosła w tym czasie o 17%.

W ubiegłym roku Mercedes-Maybach dostarczył o 19% więcej samochodów niż w 2022, do czego przyczyniły się wysokie wyniki zarówno GLS-a, jak i Klasy S we wszystkich kluczowych regionach. W ostatnim kwartale marka wprowadziła na rynek USA w pełni elektryczny model EQS SUV[1], który w 2024 r. trafi do innych kluczowych regionów. Na wzrost sprzedaży Mercedes-AMG w 2023 r. (+4%) składał się 76-procentowy skok popularności elektrycznych modeli o wysokich osiągach.

Dostawy Klasy G utrzymały się na wysokim poziomie i w 2023 r. ponownie wzrosły – tym razem o 11%. W tym roku producent luksusowych aut ze Stuttgartu przedstawi w pełni elektryczną Klasę G.

Klasa S pozostaje niekwestionowanym liderem swojego segmentu, utrzymując około 50-procentowy udział we wszystkich kluczowych regionach.

Całoroczna sprzedaż modeli z grupy Core w 2023 r. osiągnęła wynik 1 096 800 sztuk (-2%), głównie ze względu na wąskie gardła w łańcuchach dostaw i zmianę generacyjną Klasy E; w Chinach nowa generacja tego modelu została wprowadzona w grudniu. Dostępność nowego GLC i Klasy E na wielu rynkach była ograniczona ze względu na niedobór systemów 48 V. W całym 2023 r. sprzedaż Klasy C wzrosła o 10%.

Sprzedaż segmentu Entry w 2023 r. wyniosła 618 800 sztuk (+4%), do czego przyczynił się duży popyt na modele EQA (+57%) i EQB (+109%).

Dostawy w pełni elektrycznych samochodów osobowych Mercedes-Benz w ciągu roku wzrosły o 73%, do 222 600 sztuk, co stanowi 11% całkowitej sprzedaży (19% łącznie z hybrydami plug-in). Liczba nabywców modelu EQE Limuzyna w ujęciu globalnym skoczyła o 120%, a sprzedaż pojazdów BEV na rynku USA, między innymi za sprawą nowego EQE SUV-a, wzrosła ponad dwukrotnie (+167%).

„Osiągnęliśmy nasz cel sprzedażowy na 2023 rok dzięki nieprzerwanemu zaufaniu klientów do naszych produktów i marki. W 2024 r. będziemy kontynuować silną pracę zespołową, aby dalej dostarczać to, co reprezentuje Mercedes-Benz: doskonałą zawartość i jakość produktu, zapewniając satysfakcję naszym klientom. Mogą oni z niecierpliwością czekać już na cyfrowe innowacje, takie jak Wirtualny Asystent MBUX prezentowany właśnie na targach CES, a także na kolejne rynkowe premiery nowej Klasy E i długo oczekiwanej elektrycznej Klasy G” – podsumowała Britta Seeger, Członkini Zarządu Mercedes-Benz Group AG odpowiedzialna za marketing i sprzedaż Mercedes-Benz Cars.

Przegląd wyników sprzedaży

 

IV kw. 
2023 r.

IV kw.
2022 r.

Zmiana
w %

Cały 
2023 r.

Cały
2022 r.

Zmiana
w %

Mercedes-Benz Group

638 300

658 900

-3%

2 491 600

2 456 000

+1,5%

Mercedes-Benz Cars

514 000

536 200

-4%

2 043 800

2 040 700

0%

– w tym: BEV-y

66 200

53 500

+24%

240 600

149 200

+61%

– w tym: BEV-y osobowe Mercedes-Benz

62 300

47 100

+32%

222 600

128 700

+73%

– w tym: BEV-y smart fortwo/forfour

3900

6400

-39%

18 100

20 500

-12%

             

Sprzedaż Mercedes-Benz Cars
w poszczególnych segmentach*

           

Top-End

81 800

95 800

-15%

328 200

328 200

0%

Core

281 500

270 600

+4%

1 096 800

1 116 600

-2%

Entry

150 800

169 800

-11%

618 700

595 900

+4%

             

Sprzedaż Mercedes-Benz Cars 
w poszczególnych regionach

           

Europa**

174 200

171 500

+2%

659 400

618 900

+7%

– w tym: Niemcy

61 400

69 600

-12%

234 300

215 600

+9%

Azja

227 500

254 000

-10%

963 800

988 200

-2%

– w tym: Chiny

166 700

180 500

-8%

737 200

753 900

-2%

Ameryka Północna***

90 700

87 500

+4%

339 500

344 200

-1%

– w tym: USA

81 300

77 800

+4%

298 000

300 800

-1%

reszta świata

21 700

23 100

-6%

81 100

89 400

-9%

* Top-End: Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Klasa G, Klasa S, GLS, EQS, EQS SUV
* Core: wszystkie warianty Klas C i E oraz EQC, EQE i EQE SUV
* Entry: wszystkie warianty Klas A i B oraz EQA, EQB i smart
** Europa: UE, Wielka Brytania, Szwajcaria i Norwegia

*** Ameryka Północna: USA, Kanada i Meksyk

Wszystkie liczby zaokrąglono; dane wstępne – mogą ulec zmianie w oczekiwaniu na raporty końcowe.
Począwszy od pierwszego kwartału 2023 r. przekazywane dane sprzedażowe odpowiadają sprzedaży grupy zgodnej ze sprawozdawczością finansową i prognozami Mercedes-Benz Group.

[1] dane tymczasowe: zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym WLTP: 22,5-24,4 kWh/100 km; emisje CO₂ w cyklu mieszanym WLTP: 0 g/km

Mercedes-Benz Vans

Światowa sprzedaż Mercedes-Benz Vans w 2023 r. wzrosła o 8%, do 447 800 sztuk, co stanowi najlepszy wynik w dotychczasowej historii. Na strategicznie ważnych rynkach Europy i Ameryki Północnej dostawy zwiększyły się, odpowiednio, o 8% (279 400 sztuk) oraz o 13% (86 400 sztuk). Tylko w USA sprzedaż urosła o 13%, osiągając rekordowy roczny poziom wynoszący 75 100 egzemplarzy, co czyni strategicznie ważne Stany Zjednoczone drugim co do wielkości rynkiem zbytu samochodów dostawczych na świecie.

Pomimo wymagającego otoczenia pojazdy Mercedes-Benz Vans cieszą się dużym popytem. Dywizja osiągnęła najlepszy jak dotąd roczny wynik w każdym segmencie: dostarczono 237 400 dużych, 178 900 średnich i 31 500 małych aut użytkowych. Sprzedaż elektrycznych pojazdów dostawczych w 2023 r. wzrosła o 51%, do około 22 700 sztuk. Szczególnie mocno rozwinął się popyt na samochody użytkowane komercyjnie (380 400 sprzedanych sztuk, +9%). W segmencie prywatnym dostarczono 67 400 egzemplarzy; wynik ten reprezentuje poziom podobny jak w 2022 r. (-1%), szczególnie ze względu na zbliżającą się w tym roku wymianę generacyjną modeli dostawczych średniej wielkości.

„W 2023 r. dywizja Mercedes-Benz Vans po raz kolejny skupiła się na osiągnięciu wysokiej jakości wzrostu sprzedaży i wzmocnieniu swojej pozycji w obszarze elektromobilności. Byliśmy w stanie zwiększyć sprzedaż i tym samym osiągnęliśmy najlepszy jak dotąd wynik za cały rok – 448 000 aut sprzedanych na całym świecie, a dostawy elektrycznych vanów wzrosły o ponad 50%. Ten skok był w szczególności napędzany przez segmenty komercyjne, na które przypada około 85% całkowitej sprzedaży. Jeśli chodzi o najbliższą przyszłość, celujemy w kolejny udany rok, zwłaszcza jeśli uwzględnić rynkowe debiuty naszych nowych samochodów dostawczych średniej wielkości i nowego eSprintera” – powiedział Klaus Rehkugler, szef Mercedes-Benz Vans ds. sprzedaży i marketingu.

Przegląd wyników sprzedaży

 

IV kw. 
2023 r.

IV kw.
2022 r.

Zmiana
w %

Cały 
2023 r.

Cały
2022 r.

Zmiana
w %

Mercedes-Benz Vans*

124 300

122 700

+1%

447 800

415 300

+8%

– w tym: prywatne vany średniej wielkości

15 500

16 600

-7%

60 000

63 700

-6%

– w tym: prywatne małe vany

2300

1500

+49%

7400

4000

+84%

– w tym: komercyjne duże vany

66 200

67 200

-2%

237 400

217 400

+9%

– w tym: komercyjne vany średniej wielkości

33 900

30 800

+10%

118 900

111 800

+6%

– w tym: komercyjne małe vany

6500

6700

-3%

24 100

18 500

+31%

– w tym: vany elektryczne

7700

4700

+63%

22 700

15 000

+51%

             

Sprzedaż Mercedes-Benz Vans 
w poszczególnych regionach

           

Europa**

81 700

83 200

-2%

279 400

259 400

+8%

– w tym: Niemcy

33 900

40 800

-17%

114 000

113 200

+1%

Azja

10 000

9200

+8%

42 400

42 500

0%

– w tym: Chiny

7700

6700

+15%

33 400

34 200

-2%

Ameryka Północna***

22 100

19 500

+14%

86 400

76 700

+13%

– w tym: USA

19 100

16 700

+14%

75 100

66 400

+13%

reszta świata

10 500

10 800

-3%

39 600

36 900

+7%

* prywatne vany: samochody użytkowe średniej wielkości obejmują Klasę V i model EQV; małe vany: małe samochody użytkowe obejmują Klasę T i model EQT (zużycie energii elektrycznej w cyklu miesz. WLTP: 19,3-20,7 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu miesz. WLTP: 0 g/km; zużycie energii określone na bazie Rozporządzenia Komisji (UE) 2017/1151/EU)
* komercyjne vany: duże samochody użytkowe obejmują (e)Sprintera, samochody użytkowe średniej wielkości obejmują (e)Vito, małe samochody użytkowe obejmują (e)Citana
** Europa: UE, Wielka Brytania, Szwajcaria i Norwegia

*** Ameryka Północna: USA, Kanada i Meksyk

Wszystkie liczby zaokrąglono; dane wstępne – mogą ulec zmianie w oczekiwaniu na raporty końcowe.
Począwszy od pierwszego kwartału 2023 r. przekazywane dane sprzedażowe odpowiadają sprzedaży grupy zgodnej ze sprawozdawczością finansową i prognozami Mercedes-Benz Group.

Źródło: media.mercedes-benz.pl