W drugim kwartale 2022, w UE nadal rosła sprzedaż samochodów elektrycznych i stanowiła 9,9 proc. wszystkich rejestracji samochodów osobowych. Także hybrydy plug-in stanowiły 8,7 prc. udziału w rynku, w porównaniu z 8,4 proc. w drugim kwartale 2021. Samochody napędzane benzyną i olejem napędowym odnotowały znaczne spadki.
Samochody benzynowe i wysokoprężne
Od kwietnia do czerwca 2022 udział samochodów benzynowych i wysokoprężnych w Unii Europejskiej zmniejszył się z 62,0% w II kwartale 2021, do 55,8% w II kwartale br. Udział wersji benzynowych w rynku spadł o ponad 3 punkty procentowe, stanowiąc 38,5% całkowitej sprzedaży (rok wcześniej 41,8%) , podczas gdy udział w rynku oleju napędowego spadł do 17,3% wszystkich rejestracji samochodów osobowych (spadek z 20,2% w tym samym okresie w roku 2021).
Jeśli chodzi o sprzedaż jednostkową, to sprzedaż wersji benzynowych spadła w całej UE o 22,2% (909 703 sprzedanych samochodów). Diesel odnotował jeszcze większy spadek (-27,7%) i sprzedaż osiągnęła 409 174 sztuki.
Pojazdy z napędem elektrycznym BEV
W drugim kwartale 2022, w UE rejestracje pojazdów elektrycznych na baterie (BEV) wzrosły o 11,1%, osiągając 233 413 sprzedanych samochodów. Wśród kluczowych rynków, które przyczyniły się do pozytywnych wyników pojazdów typu BEV były Hiszpania i Francja. Kraje te zanotowały dwucyfrowe zyski (odpowiednio +22,0% i +18,6%).
Z drugiej strony Włochy odnotowały znaczną stratę w rejestracji aut BEV. Było to -19,6%, w stosunku do analogicznego okresu 2021. Także potentat motoryzacyjny w naszym regionie – Niemcy – odnotował niewielki spadek (-0,5%).
Hybrydy Plug-in
Hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV) zwiększyły swój udział w rynku w tym okresie, pomimo dwucyfrowego spadku liczby sprzedanych egzemplarzy (-12,5% do ilości 206,501 samochodów).
Z wyjątkiem Hiszpanii, gdzie sprzedaż modeli wzrosła o 11,3%, wszystkie kluczowe rynki odnotowały spadki sprzedaży PHEV: Francja (-17,4%), Niemcy (-16,9%) i Włochy (-6,9%).
Klasyczne hybrydy HEV
Sprzedaż aut hybrydowych (HEV) w drugim kwartale roku spadła w UE o 2,2%. Jednak ze względu na znaczny spadek sprzedaży samochodów z napędem konwencjonalnym, pojazdy HEV zwiększyły swój ogólny udział w rynku z 19,5% w II kwartale 2021 do 22,6% w II kwartale 2022.
Cztery główne rynki w regionie odnotowały mieszane wyniki. Francja i Hiszpania odnotowały wzrost (odpowiednio +7,2% i +2,7%). Z kolei Włochy i Niemcy odnotowały spadki (odpowiednio -9,3% i -6,5%).
Napęd na gaz NGV i LPG
Rozpatrując ten sam okres w roku 2022 i 2021, należy zauważyć, że rejestracje pojazdów na gaz ziemny (NGV) w całej Unii Europejskiej spadły w drugim kwartale o 62,9%, (w tym okresie sprzedano 4983 sztuki). Spadek ten wynikał głównie ze spadku zainteresowania we Włoszech, które odpowiadają za zdecydowaną większość sprzedaży w regionie. Natomiast samochody napędzane LPG odnotowały wzrost sprzedaży w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej (+7,9%), osiągając 64 152 sztuki w drugim kwartale roku.
Trzy z czterech największych rynków w regionie odnotowały silne wzrosty: Hiszpania (+57,6%), Francja (+21,9%) i Niemcy (+10,3%). Z kolei Włochy odnotowały spadek (-5,1%).
Preferencje w roku 2021 i 2022
Prezentujemy też jak wyglądał globalny podział preferencji źródeł zasilania w samochodach w pierwszej połowie roku 2021 i w analogicznym okresie w roku bieżącym.
Rok 2021
- samochody elektryczne – 6,6%
- samochody PHEV – 8,3%
- samochody HEV – 19%
- samochody benzynowe – 41,9%
- samochody diesel – 21,6%
- NGV – 0,5%
- inne – 2,1%
Rok 2022
- samochody elektryczne – 9,9%
- samochody PHEV – 8,7%
- samochody HEV – 22,8%
- samochody benzynowe – 37,9%
- samochody diesel – 17,4%
- NGV – 0,2%
- inne – 3,1%
Porównując rok do roku możemy zaobserwować, że w całym „rynkowym torcie” mamy znaczne przetasowania. Dotyczą one głównie wzrostu udziału aut elektrycznych i spadek wersji benzynowych i diesel
Źródło: www.moto.pl