W czerwcu wzrośnie regularny ruch autobusów elektrycznych w Göteborgu. Dwa prototypowe, w pełni elektryczne autobusy przegubowe będą testowane na części linii nr 16, która ma dużą częstotliwość odjazdów i przewozi bardzo dużą liczbę pasażerów. Testy są prowadzone w ramach projektu ElectriCity, który od 2015 roku wykorzystuje zelektryfikowane autobusy w ruchu pokazowym na linii 55 w Göteborgu.
– Rozszerzając arenę pokazową i testując wysoce pojemne elektryczne autobusy przegubowe na trasie uczęszczanej przez wielu pasażerów, możemy zaproponować większej liczbie mieszkańców Göteborga atrakcyjną alternatywę dla korzystania z ich własnych samochodów. Nowe, w pełni elektryczne autobusy są o wiele cichsze niż autobusy z napędem diesla, nie emitują żadnych spalin i są zaprojektowane tak, aby podróż była płynna i wygodna. Będą stanowić bazę do podjęcia decyzji w sprawie przyszłych inwestycji w autobusy elektryczne – powiedział Lars Holmin, Przewodniczący Västtrafik, publicznej agencji transportowej w regionie Västra Götaland.
Dwa nowe autobusy, które rozpoczną kursy tego lata, to przegubowe pojazdy o długości 18,7 metra mieszczące maksymalnie 135 pasażerów, w tym 38 na miejscach siedzących. Autobusy mają cztery pary podwójnych drzwi, duże, niczym nieograniczone przestrzenie podłogowe oraz ergonomicznie zaprojektowane drążki, uchwyty i oparcia dla stojących pasażerów. Projektanci skupili się także na stworzeniu harmonijnego pod względem kolorystycznym wnętrza z odpowiednim oświetleniem. Głównym założeniem projektu jest, aby duża liczba pasażerów mogła szybko wsiąść i wysiąść z autobusu na każdym przystanku. Na pokładzie dostępne jest darmowe Wi-Fi, porty ładowania dla telefonów komórkowych oraz rozszerzona informacja dotycząca ruchu.
Oprócz samych pojazdów, wiele uwagi poświęcono opracowaniu informacji dostępnych na pokładach autobusów, testując nowe rodzaje ekranów zewnętrznych i wewnętrznych. Ponadto, przystanki Eriksbergstorget i Lindholmen zostaną wyposażone w dodatkowe osłony przed warunkami pogodowymi. Na dwóch przystankach: Eriksbergstorget i Szpital Uniwersytecki Sahlgrenska, zostaną umieszczone stacje ładujące. Stacje te oparte są o wspólny system OppCharge, zatem mogą być wykorzystywane przez autobusy elektryczne innych producentów.
Między 14 a 21 czerwca nowe autobusy elektryczne będą kursować na trasie „Volvo Ocean Race” pomiędzy Nordstan a Frihamnen w centrum miasta w związku z różnymi inicjatywami związanymi z regatami odbywającymi się w tym czasie. Od 25 czerwca autobusy będą kursować na linii 16 pomiędzy Eriksbergstorget a Nordstan rano i wieczorem oraz pomiędzy Eriksbergstorget a Szpitalem Sahlgrenska w ciągu dnia. Kursy będą realizowane przez firmę Transdev, która już świadczy usługi przewozów autobusowych na standardowej linii 16.
– Linia 16 jest jedną z tych linii, które przewożą najwięcej pasażerów w Göteborgu, dając nam możliwość prawdziwego przetestowania technologii. Przykładowo, akumulatory są zwymiarowane tak, aby autobusy mogły kursować bez konieczności przerwy na doładowanie podczas godzin szczytu. Zamiast tego, doładowania będą odbywać się podczas mniejszego natężenia ruchu na jednej z dwóch stacji ładujących, które są obecnie instalowane na trasie lub po powrocie autobusów do zajezdni – mówi Håkan Agnevall, Prezes Volvo Buses, i dodaje: – Autobusy elektryczne są ciche, nie emitują spalin i stwarzają nowe możliwości dla planowania urbanistycznego. Na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, że poziom hałasu zostanie zredukowany w okolicach Szpitala Sahlgrenska.
ElectriCity – fakty
Nowe, zasilane energią elektryczną autobusy przegubowe są częścią ElectriCity, partnerstwa prowadzonego wspólnie przez społeczność badawczą, przemysł i mieszkańców, w ramach którego nowe rozwiązania dla zrównoważonego ruchu miejskiego są opracowywane, prezentowane i oceniane. Projekt autobusów przegubowych jest zarządzany przez Grupę Volvo, Västtrafik, miasto Göteborg, Göteborg Energi i Transdev.
ElectriCity zrzesza partnerów projektu – Grupę Volvo, Region Västra Götaland, Västtrafik, Miasto Göteborg, Uniwersytet Technologiczny Chalmers, Szwedzką Agencję Energetyczną, Park Naukowy Johanneberg, Park Naukowy Lindholmen, Göteborg Energi, Ericsson, Älvstranden Utveckling, Keolis, Akademiska Hus i Chalmersfastigheter.
Więcej informacji na temat wspólnego projektu ElectriCity jest dostępnych na stronie https://www.electricitygoteborg.se/en.
28 marca 2018 r.
Więcej informacji:
- Anna Nojszewska, Volvo Polska, nojszewska@volvo.com, tel. 665 980 857
- Łukasz Piasta, Weber Shandwick, piasta@webershandwick.pl, tel. 600 442 238
Volvo Polska
Volvo Polska to część Grupy Volvo – jednego z wiodących światowych producentów samochodów ciężarowych, autobusów, maszyn budowlanych oraz systemów napędowych do łodzi motorowych i urządzeń przemysłowych. W Polsce Volvo obecne jest od lat 70-tych. Na początku lat 90-tych Volvo rozpoczęło we Wrocławiu działalność przemysłową. W 1996 roku otwarto fabrykę autobusów, a kolejne lata zaowocowały rozwojem firmy i rozszerzeniem zakresu jej działalności. Obecnie firma Volvo Polska obejmuje: fabrykę autobusów, a także organizacje sprzedaży autobusów, samochodów ciężarowych i maszyn budowlanych oraz globalne centra dostarczające usługi biznesowe w takich sektorach, jak IT, finansowy i HR.
Polska fabryka Volvo
Wrocławska fabryka jest największą fabryką autobusów Volvo w Europie. Powstają w niej kompletne autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne, które dostarczane są do operatorów miejskiego transportu publicznego, przewoźników na trasach międzymiastowych i międzynarodowych oraz firm turystycznych na rynkach całej Europy. W 2010 roku w polskiej fabryce rozpoczęła się seryjna produkcja autobusu hybrydowego. Obecnie Volvo oferuje pełną flotę zelektryfikowanych autobusów. Gama obejmuje zaawansowane technologicznie autobusy miejskie – hybrydę Volvo 7900 Hybrid (dostępną również w wersji przegubowej), elektryczną hybrydę Volvo 7900 Electric Hybrid oraz najnowszy model – w pełni elektryczny autobus Volvo 7900 Electric. Autobusy te są projektowane przez polskich inżynierów pracujących w siedzibie Volvo we Wrocławiu.
W Europie zelektryfikowane autobusy Volvo stanowią część transportu zbiorowego w wielu miastach, między innymi w Szwecji, Danii, Norwegii, Wielkiej Brytanii, na Węgrzech, w Niemczech, Szwajcarii, Hiszpanii, Luksemburgu, Austrii, Holandii i innych. Do tej pory Volvo na całym świecie dostarczyło operatorom transportu publicznego ponad 4 tys. zelektryfikowanych autobusów.
W Polsce autobusy hybrydowe Volvo jeżdżą we Wrocławiu, Inowrocławiu, Tarnowskich Górach i Warszawie, a w ostatnich miesiącach największą jak dotąd flotę 35 autobusów odebrał PKM Sosnowiec. W grudniu 2017 hybrydowe autobusy Volvo zostały zamówione przez MZK Jelenia Góra, a na początku 2018 roku oferta na hybrydy Volvo została wybrana przez Kraków, Białystok i Krosno. Ponadto, Volvo wygrało przetarg na dostawę 16 zelektryfikowanych autobusów miejskich do Inowrocławia: ośmiu całkowicie elektrycznych i ośmiu elektryczno-hybrydowych (typu plug-in).
Więcej informacji można znaleźć na naszej stronie internetowej: http://www.volvobuses.com oraz na www.volvobuses.pl