Ekspert Koalicji Klimatycznej prof. Zbigniew Karaczun z SGGW podkreślił na konferencji prasowej, że widzi trzy główne kierunki, w których Polska powinna się rozwijać, jeśli chodzi o transport –
samochody o napędzie elektrycznym, nowe normy paliwowe dla samochodów oraz wykorzystywanie biopaliw drugiej generacji.
Jego zdaniem szersze wykorzystywanie samochodów o napędzie elektrycznym może służyć transformacji energetycznej.
„Samochody elektryczne można rozpatrywać również jako mobilne akumulatory energii – do stabilizacji dostaw do sieci z niestabilnych odnawialnych źródeł energii” – mówił na konferencji „Transport a bezpieczeństwo energetyczne Polski”. Dodał, że rozwój samochodów elektrycznych musi iść w parze z rozwojem OZE. „Nie ma sensu rozwój samochodów elektrycznych, jeśli ta energia będzie pochodziła ze spalania węgla” – zaznaczył.
W kwestii biopaliw – jak mówił – trzeba odchodzić od tych pierwszej generacji. Biopaliwa drugiej generacji to wszelkiego rodzaju biopaliwa otrzymywane z materiałów, które nie stanowią konkurencji dla żywności, np. odpady produkcji rolnej.
Karaczun powiedział też, że ma nadzieję – po rozmowach przedstawicielami ministerstwa infrastruktury – na możliwość stworzenia mapy drogowej niskoemisyjnego transportu w Polsce z perspektywą do 2035 roku.
Dr Michał Paszkowski z Ministerstwa Energii wskazywał, że zwiększeniu liczby samochodów korzystających z paliw alternatywnych ma służyć m.in. dyrektywa UE dot. rozwoju infrastruktury dla paliw alternatywnych, która musi być wdrożona do polskiego prawa.
Koalicja Klimatyczna jest porozumieniem 23 organizacji pozarządowych zaangażowanych w działania na rzecz ochrony klimatu. Koalicjantami są organizacje z całej Polski, o różnych profilach, od badawczych po edukacyjne.
Onet.pl, Źródło: PAP
Jego zdaniem szersze wykorzystywanie samochodów o napędzie elektrycznym może służyć transformacji energetycznej.
„Samochody elektryczne można rozpatrywać również jako mobilne akumulatory energii – do stabilizacji dostaw do sieci z niestabilnych odnawialnych źródeł energii” – mówił na konferencji „Transport a bezpieczeństwo energetyczne Polski”. Dodał, że rozwój samochodów elektrycznych musi iść w parze z rozwojem OZE. „Nie ma sensu rozwój samochodów elektrycznych, jeśli ta energia będzie pochodziła ze spalania węgla” – zaznaczył.
W kwestii biopaliw – jak mówił – trzeba odchodzić od tych pierwszej generacji. Biopaliwa drugiej generacji to wszelkiego rodzaju biopaliwa otrzymywane z materiałów, które nie stanowią konkurencji dla żywności, np. odpady produkcji rolnej.
Karaczun powiedział też, że ma nadzieję – po rozmowach przedstawicielami ministerstwa infrastruktury – na możliwość stworzenia mapy drogowej niskoemisyjnego transportu w Polsce z perspektywą do 2035 roku.
Dr Michał Paszkowski z Ministerstwa Energii wskazywał, że zwiększeniu liczby samochodów korzystających z paliw alternatywnych ma służyć m.in. dyrektywa UE dot. rozwoju infrastruktury dla paliw alternatywnych, która musi być wdrożona do polskiego prawa.
Koalicja Klimatyczna jest porozumieniem 23 organizacji pozarządowych zaangażowanych w działania na rzecz ochrony klimatu. Koalicjantami są organizacje z całej Polski, o różnych profilach, od badawczych po edukacyjne.
Onet.pl, Źródło: PAP