Jak informuje Dziennik Ubezpieczeniowy, Komisja Rewizyjna PIU podjęła uchwałę powołującą Komisję ds. Likwidacji Szkód. Jej przewodniczącym został Rafał Stankiewicz, wiceprezes zarządu Warty. Komisja chce ucywilizować relacje z kancelariami i innymi pośrednikami.
Komisja ds. Likwidacji Szkód w swoim działaniu wspomagana będzie wiedzą ekspertów rynkowych pracujących w grupach roboczych, powoływanych do opracowywania poszczególnych obszarów problemowych. Obecnie zostały powołane dwie grupy robocze:
– Grupa Robocza ds. Standaryzacji Szkód Osobowych – z przewodniczącym Jakubem Jacewiczem, zastępcą dyrektora Departamentu Likwidacji Szkód Masowych w Generali,
– Grupa Robocza ds. Bezpośredniej Likwidacji Szkód – z przewodniczącym Radosławem Bedyńskim, dyrektorem ds. Likwidacji Szkód Komunikacyjnych i Majątkowych w PZU.
Nowym przewodniczącym Komisji Ubezpieczeń Komunikacyjnych, z której zakresu zadań zostały wyłączone wszystkie sprawy dotyczące likwidacji szkód, został Tomasz Piekarski, dyrektor ds. produktów komunikacyjnych PZU.
Zdaniem Jana Grzegorza Prądzyńskiego, prezesa PIU, powołanie Komisji ds. Likwidacji Szkód jest dowodem na dojrzałość branży. Rafał Stankiewicz tłumaczy, że 10 członków komisji reprezentuje ponad 90% rynku, jednak komisja nie chce niczego narzucać, a wypracowywać standardy, które ubezpieczyciele będą mogli przyjąć. Ponadto chce ucywilizować relacje z kancelariami i innymi pośrednikami. Planuje nałożyć ramy prawne na kancelarie odszkodowawcze, a także wykorzystać międzynarodową klasyfikacje ICF. To wszystko ma pomóc wypracować standardy, które pomogą poradzić sobie ze wzrostem i nieprzewidywalnością wartości odszkodowań i świadczeń za szkody osobowe.
Komisja pracuje także nad bezpośrednią likwidacją szkód komunikacyjnych – szkoda miałaby być likwidowana u ubezpieczyciela, u którego klient ma wykupione OC. Koncepcja bezpośredniej likwidacji ma być gotowa pod koniec roku.
Tomasz Tarkowski, wiceszef komisji oraz członek zarządu PZU, mówi z kolei o powstawaniu platform aukcyjnych, na których ubezpieczyciele mogliby zgłaszać zapotrzebowanie na części samochodowe, a dostawcy licytowaliby się w celu uzyskania zamówienia.
Autor: (IKA, ANT)
Źródło: DzU – Nr 148 (3298); 2013-08-05