Dwa modele marek japońskich poddano najnowszej edycji badań zderzeniowych według norm Euro NCAP. Jeden otrzymał notę 5-gwiazdkową, ale drugiemu poszło już gorzej…
Jak wynika z raportu Euro NCAP, nowy Prius uzyskał maksymalną liczbę punków za działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego. Jest to jedna z funkcji układu wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia, która zapobiega kolizjom z innymi samochodami oraz z pieszymi.
Układ ten wchodzi u Priusa IV w skład oferowanego standardowo dla wszystkich wersji pakietu Toyota Safety Sense, zawierającego także aktywny tempomat, który utrzymuje bezpieczną odległość od poprzedzającego samochodu w pełnym zakresie prędkości, ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z funkcją powrotu na zadany tor jazdy, automatyczne światła drogowe oraz układ rozpoznawania znaków drogowych.
TOYOTA PRIUS
ocena łączna (gwiazdki): 5
– bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 92%
– bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 82%
– ochrona pieszych przy zderzeniu z autem: 77%
– ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 85%
W wyposażeniu Priusa dostępny jest także system monitorowania martwego pola w lusterkach, ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu, a także technologię pozwalającą ocenić stopień zmęczenia kierowcy.
Natomiast w przypadku modelu Suzuki Baleno oceny zderzeniowe Euro NCAP mamy dwie. Jedna dotyczy zakresu bezpieczeństwa, jakie oferuje ten samochód w ramach wyposażenia standardowego. Natomiast druga ocena (tym razem 4-gwiazdkowa) uwzględnia dostępny w wyższych specyfikacjach pakiet RBS (Radar Brake Support), który zawiera technologię wspomagania hamowania awaryjnego z czujnikiem radarowym.
SUZUKI BALENO
(standardowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa)
ocena łączna (gwiazdki): 3
– bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 80%
– bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 73%
– ochrona pieszych przy zderzeniu z autem: 65%
– ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 25%
SUZUKI BALENO
(wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa rozszerzone o RBS)
ocena łączna (gwiazdki): 4
– bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 85%
– bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 73%
– ochrona pieszych przy zderzeniu z autem: 65%
– ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 43%