Ford Ka – z Tych do Chennai

W ostatnich dniach maja Ford kończy produkcję modelu Ka w Polsce. Już na jesieni do sprzedaży trafi jego następca, pochodzący najpewniej z fabryki koncernu w Indiach.

Według pierwotnych deklaracji Forda, produkcja miała ustać już w kwietniu. Jak poinformował IBRM Samar Mariusz Jasiński, rzecznik spółki Ford Polska, koncern podjął jednak decyzję o wstrzymaniu produkcji w dniu 27 maja. – Kwiecień był wstępnym terminem zakończenia produkcji. Nowa data została ustalony jako ostateczna, po przeanalizowaniu liczby samochodów jakie muszą być wyprodukowane, aby zrealizować podpisane kontrakty – tłumaczy przedstawiciel Forda.

Według danych udostępnionych nam przez Bogusława Cieślara, rzecznika FCA Poland, od września 2008 r. do końca marca 2016 roku zakład wyprodukował 510 744 sztuk miejskiego auta Forda, konstrukcyjnie kuzyna produkowanego także w Tychach Fiata 500. Z kolei, jak poinformował nas rzecznik polskiego oddziału Forda, ostateczny wynik produkcji ma zamknąć się wynikiem 514 128 sztuk. Najwięcej aut wyjechało z tyskiego zakładu Fiata (dane FCA Poland) w roku 2009 – roczna produkcja wyniosła wówczas ponad 112 tysięcy sztuk. Od tego czasu z roku na rok (z wyjątkiem lekkiego ożywienia w 2014 r.) była coraz mniejsza. W ubiegłym roku wyniosła niespełna 49 tys. sztuk.

Następca modelu produkowanego do tej pory w Tychach – Ford Ka + – będzie powstawał już innej fabryce amerykańskiego koncernu. W grę wchodzą zakłady w Rumunii, Brazylii lub – co jest najbardziej prawdopodobne – w indyjskim Chennai. O tej lokalizacji wspominał już we wrześniu 2015 roku, w wywiadzie udzielonym IBRM Samar, Roelant de Waard, wiceprezes ds. marketingu, sprzedaży i serwisu Ford Europe. – Obecna wersja Forda Ka powoli będzie schodzić ze sceny. Zostanie on zastąpiony przez całkowicie nowy model. Od przyszłego roku będzie on powstawał w fabryce Forda w indyjskim Chennai, a auta tam produkowane trafią też na rynek europejski – mówił nam wówczas menedżer Forda.
Dlaczego w Indiach, a nie w Polsce? –  Chodzi o optymalizację. Fabryka w Polsce nie należy do nas, tylko do koncernu FCA  – wyjaśniał wtedy Roelant de Waard.

Polski oddział Forda nie potwierdza informacji o miejscu produkcji nowego modelu. Firma informuje natomiast oficjalnie o terminie rozpoczęcia sprzedaży nowego malucha. – Model Ka+ trafi do dealerów w Europie i Polsce na jesieni tego roku – mówi nam Mariusz Jasiński. W ubiegłym roku w naszym kraju zarejestrowanych zostało 2 205 sztuk obecnej generacji modelu, o 189 sztuk więcej niż w roku 2014.

IBRM Samar, Autor Paweł Janas