31 października mija 130. rocznica opatentowania przez Johna B. Dunlopa opony pneumatycznej z dętką. To wydarzenie zapoczątkowało istnienie firmy Dunlop, która dziś jest jedną z wiodących światowych marek opon klasy high i ultra high performance z imponującą historią sukcesów i rekordów w sportach motorowych. Wiele przełomów w dziejach motoryzacji odbyło się przy wydatnym udziale Dunlopa.
Brytyjską markę zna każdy fan motoryzacji, a zwłaszcza motosportu. Nie każdy jednak wie, że pierwsza opona Dunlopa powstała na potrzeby trójkołowego rowerka, a jej twórcą nie był inżynier, a znany weterynarz John Boyd Dunlop. Co ciekawe, jego przełomowy wynalazek powstał z kawałka płótna, gumy i smoczka z butelki do karmienia niemowląt i miał za zadanie jedynie podnieść komfort jego syna podczas jazdy rowerem. Zrobił jednak coś więcej – na zawsze zmienił świat motoryzacji, a założona w 1888 roku firma – wtedy pod nazwą The Dunlop Pneumatic Tyre Company – do dziś wyznacza trendy na rynku oponiarskim.
Idea podnoszenia komfortu podróżowania od początku jest wpisana w filozofię Dunlop, co widać po wprowadzanych na rynek produktach, dzięki którym kierowcy przekraczają własne granice. Wynalezienie bieżnika, testy na mokrej nawierzchni, odkrycie zjawiska aquaplaningu, opracowanie konstrukcji opony RunOnFlat, wykorzystanie Kevlaru© EE – jednego z najbardziej rewolucyjnych sztucznych włókien na świecie – w konstrukcji opony Dunlop SP Sport Maxx TT i kolejne przełomowe technologie, jak np. Noise Shield – rozwiązanie, które zmniejsza poziom hałasu wewnątrz pojazdu nawet o 50% na wszystkich typach nawierzchni – to tylko skrót niezwykłej i bardzo bogatej 130-letniej historii dokonań Dunlop.
Maksymalne osiągi, przyczepność i komfort jazdy to nie dzieło przypadku, a zaawansowanych prac badawczych i testów. Największym polem doświadczalnym dla innowacji Dunlop jest motorsport. To na torze brytyjska marka sprawdza swoje pomysły, a następnie przenosi je do opon do codziennej jazdy, by każdy kierowca mógł cieszyć się dynamicznym prowadzeniem w każdych warunkach drogowych. Tak powstały m.in. opony motocyklowe SportSmart2 Max, a także osobowe – Sport Maxx Race.
Lista sportowych sukcesów brytyjskiej marki jest długa. Samochody z oponami Dunlop zwyciężyły łącznie w 34 wyścigach Le Mans. Co więcej, od lat marka bardzo dobrze sobie radzi także w 24-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring, który jest największym i najtrudniejszym na świecie. W tym roku mija 35 lat odkąd Dunlop i Porsche wspólnie osiągnęli niepobity dotychczas rekord okrążenia na Pętli Północnej. Od tego momentu Dunlop stał się wiodącym producentem opon w 24-godzinnym wyścigu i marką wybraną przez zwycięzców maratonu w sezonie 2017. Rywalizacja na Nürburgring jest dla Dunlopa szczególnie ważna, ponieważ jest to jedna z nielicznych kategorii GT na świecie, w której wszyscy liczący się producenci opon sportowych startują w tym samym wyścigu. Tegoroczne zawody w „Zielonym Piekle” znowu okazały się szczęśliwe dla zawodników wspieranych przez brytyjską markę. Po pierwsze wspólne zwycięstwo sięgnęli Felipe Fernandez Laser i Lance David Arnold jadący Frikadelli Racing Porsche 911GT3 R. Ponadto pięć zespołów z najlepszej dziesiątki oraz zwycięzcy klas SP7 (Uwe Alzen – Porsche 911) i SP8 (Racing One – Ferrari 458) również ścigali się na oponach Dunlop.
„Minione 130 lat to ogromna część historii zarówno marki Dunlop, jak i motoryzacji. To czas nieustannych wyzwań i rozwoju, które przyczyniły się do powstania wielu innowacyjnych produktów, bez których dziś trudno sobie wyobrazić codzienną podróż. Świat motoryzacji zmienia się, a wraz z nim potrzeby kierowców. Z niecierpliwością czekamy na to, co nam przyniesie przyszłość, bo to dla nas zachęta, by sięgać po więcej i wyznaczać nowe, ambitniejsze cele. 130 lat dla Dunlopa to dopiero początek” – mówi Alena Mialeszka, Consumer Brand Manager Dunlop w regionie Polska i Ukraina.
Źródło: www.mototarget.pl