Drugie życie baterii z hybryd

Toyota znalazła zastosowanie dla baterii z samochodów hybrydowych, które nie nadają się już do dostarczania energii w układach napędowych, ale mają jeszcze wystarczającą sprawność i pojemność, by mogły posłużyć do innych celów. Zespół Toyota USA zainstalował 208 używanych akumulatorów z modelu Camry Hybrid na farmie Lamar Buffalo Ranch w Parku Yellowstone. Odcięta od zewnętrznej sieci zasilania farma edukacyjna mogła przestawić się z generatorów na energię słoneczną magazynowaną w akumulatorach Toyoty.

Akumulatory niklowo-metalowo-wodorkowe zainstalowane w Yellowstone mają łączną pojemność 85 kWh. Każda bateria została sprawdzona i przystosowana do pracy w nowych warunkach. Zestaw akumulatorów rozbudowano o system zarządzania energią zaprojektowany przez Indy Power Systems. Połączono je szeregowo i zebrano w pakiety po 52 szt.
fot. Toyota

Do zasilania pięciu budynków farmy Lamar Buffalo użyto paneli słonecznych. Połączenie ich z zestawem akumulatorów sprawia, że zależna od intensywności światła słonecznego energia solarna staje się bardziej niezawodna i przewidywalna. W 2016 r. instalacja zostanie uzupełniona o niewielkie turbiny wodne zamontowane w pobliskim strumieniu, co dodatkowo zmniejszy zależność systemu od pogody. W czasie długotrwałego deszczu baterie słoneczne dostarczą mniej energii, którą jednak zastąpi energia z wezbranego potoku.

Baterie niklowo-metalowo-wodorkowe można także poddawać recyklingowi. Toyota ma swój własny program odzyskiwania surowców z zużytych baterii. Jednak zanim ogniwa staną się całkowicie bezużyteczne, można je jeszcze wykorzystywać do zasilania budynków i urządzeń wymagających niezależnych źródeł energii, co dodatkowo zwiększa ekonomiczność hybryd.

Toyota sprzedała już na świecie ponad 8 mln pojazdów hybrydowych. Prędzej czy później zostaną one zezłomowane lub ich baterie będą wymagały wymiany, jeśli ich pojemność i wydajność spadnie poniżej poziomu potrzebnego do zasilania samochodów. Znalezienie dla nich drugiego zastosowania służy wszystkim, łącznie z osobami kupującymi nowe auta hybrydowe, gdyż komercyjne wykorzystanie odzyskanych baterii obniża ogólne koszty obsługi technicznej hybryd.

Wbrew potocznym wyobrażeniom, akumulatory niklowo-metalowo-wodorkowe nie zużywają się po kilku latach eksploatacji. Średnio 10-letnie akumulatory zachowują 90% fabrycznej sprawności.

wnp.pl