Zgodnie z podpisaną umową, której łączna wartość to 8 milionów Euro, dostawy przegubowych trolejbusów Solaris Trollino 18 do Norwegii rozpoczną się we wrześniu 2020 roku. Początek obsługi linii planowany jest z kolei na grudzień przyszłego roku. Bezemisyjne pojazdy polskiego producenta przeznczone będą do obsługi jedynej zachowanej w Bergen linii trolejbusowej, której długość to obecnie 7,5 km.
„Jestem bardzo szczęśliwy mogąc zaprezentować pierwsze trolejbusy naszej marki w Norwegii. Fakt, iż Bergen zdecydowało się na pojazdy Solarisa do obsługi jedynej linii trolejbusowej w kraju jest dla nas wydarzeniem prawdziwie przełomowym” – powiedział Sverre Skaar, Dyrektor Zarządzający spółki Solaris Norge AS, która odpowiedzialna będzie za obsługę posprzedażową pojazdów w miejscowej zajezdni w Bergen.
Zamówione przez Keolis przegubowe trolejbusy Trollino 18 napędzane będą elektrycznym silnikiem o mocy 250 kW. Pojazdy będą ponadto wyposażone w baterie trakcyjne o pojemności 55 kWh, dzięki którym możliwe będzie pokonanie dystansu ponad 11 kilometrów bez konieczności korzystania z trakcji. Baterie ładowane będą w trakcie jazdy trolejbusu z wykorzystaniem technologii ‘in motion charging’ (poprzez zamontowane na pojeździe odbieraki prądu połączone z nadziemną siecią trakcyjną).
Dzięki ergonomicznemu zagospodarowaniu przestrzeni pasażerskiej, na pokładzie nowoczesnych trolejbusów Solaris Trollino 18 znajdzie się aż 47 miejsc siedzących – wszystkie wyposażone w pasy bezpieczeństwa. Wśród nich 10 miejsc dostępnych będzie z poziomu niskiej podłogi, co ułatwi zajęcie miejsca pasażerom o ograniczonej mobilności. Co ciekawe, jedno z siedzeń znajdujące się za kabiną kierowcy będzie miało możliwość złożenia, dzięki czemu stworzone zostanie miejsce dedykowane dla psa przewodnika towarzyszącego w podróży osobom niewidomym. Z myślą o podróżujących na wózkach inwalidzkich lub z wózkami dziecięcymi przewidziano dwie zatoki wraz z pasami mocującymi, a w drugich drzwiach pojazdów znajdzie się ułatwiająca wjazd na pokład rampa. Trolejbusy są oczywiście w pełni niskopodłogowe i posiadają tzw. funkcję przyklęku, dodatkowo obniżającą prawą stronę trolejbusów o 7 cm podczas postoju na przystanku.
Polski producent zastosuje w swych pojazdach szereg rozwiązań podnoszących komfort i bezpieczeństwo podróżnych. Wśród nich znajdzie się m.in. klimatyzacja kabiny kierowcy i przestrzeni pasażerskiej oraz system informacji pasażerskiej z dwoma monitorami w przestrzeni pasażerskiej oraz głosową zapowiedzią przystanków. Trolejbusy będą również wyposażone w monitoring wizyjny składający się z kamer monitorujących wnętrze pojazdu, kamer obszaru drzwi, kamery cofania oraz jednej umieszczonej na dachu, obserwującej pantograf. Nad drzwiami, zamontowanymi w układzie 2+2+2+0 znajdą się z kolei bramki liczące pasażerów.
Zamówione przez Keolis Norge AS trolejbusy posiadać będą wbudowany alkomat sprawdzający trzeźwość kierowcy przed uruchomieniem pojazdu. Zostaną także wyposażone przez producenta w specjalny skandynawski pakiet izolacji termicznej, który poprawia komfort termiczny pasażerów oraz zmniejsza zużycie energii w surowych skandynawskich warunkach atmosferycznych. W jego skład wchodzą m.in. dodatkowa izolacja ścian bocznych i sufitu oraz podwozia w okolicy nadkoli, a także podwójne szyby boczne. Pojazdy będą ponadto przystosowane do zastosowania łańcuchów śniegowych.
Polski producent dostarczył do tej pory do Bergen dwa pojazdy, oba do obsługi lokalnego lotniska. Zamówione Trollino 18 będą pierwszymi trolejbusami z Bolechowa, które trafią do Norwegii, ale nie pierwszymi w Skandynawii. Będący liderem rynku trolejbusowego na obszarze Unii Europejskiej Solaris zrealizował bowiem wcześniej dostawy pięciu trolejbusów do szwedzkiej Landskrony, jedynego oprócz Bergen skandynawskiego miasta wykorzystującego trolejbusy w komunikacji miejskiej.