We wrześniu zarejestrowano 1 494 nowe samochody ciężarowe – mniej o 6,2% (-99 szt) niż przed rokiem ale więcej niż w sierpniu o 6,4% (+90).
Samochodów najcięższych (o dopuszczalnej masie całkowitej /dmc powyżej 16 ton) odnotowano 1 318. To mniej niż przed rokiem o 4% (-55) i więcej niż przed miesiącem o 15,2% (+174). W grupie tej były 1 164 ciągniki, których wzrost liczony rok do roku wyniósł 2,3%.
Zmniejszyła się nieco liczba pojazdów potencjalnie przeznaczonych na wywóz za granicę na polskich tablicach. We wrześniu z rejestracją czasową na koniec miesiąca pozostawało niecałe 9% pojazdów. We wrześniu ub.roku było ok. 7% pozycji z taką rejestracją.
W ciągu trzech kwartałów br., zarejestrowano 12 096 pojazdów ciężarowych o dmc>3,5t. Od stycznia do września zarejestrowano mniej takich aut o 2,3% (-284) niż rok temu. Wśród nich było 9 920 rejestracji na regon (8,6%). W podobnej proporcji, tj. o 8,2% zmniejszyła się w ciągu dziewięciu miesięcy bieżącego roku, liczba pojazdów leasingowanych (wliczając w to również długoterminowy wynajem) osiągając poziom 7 625 szt. Rejestracje na klientów indywidualnych wyniosły w tym czasie 2 176 szt. (+42,7%). Szacuje się, że do września ok. 11% nowych rejestracji mogło mieć status rejestracji czasowej, z których część mogła być potencjalnie skierowana na wywóz.
Wg informacji GUS do sierpnia br. transportem samochodowym przewieziono 110,1 mln ton ładunków (+9,6% r/r). W sekcji „transport i gospodarka magazynowa” klimat koniunktury we wrześniu był ujemny i gorszy niż przed miesiącem. PZPM pisze, że firmy tej sekcji mniej korzystnie niż przed miesiącem oceniały ogólną sytuację gospodarczą. Planowane ograniczenie zatrudnienia zostało na poziomie przewidywanym przed miesiącem.
W grupie rejestrowanych ciężarówek o dmc>3,5t we wrześniu, na 1. pozycji był DAF (357 szt.), potem Mercedes (279) i Volvo (244). Kolejność po trzech kwartałach: DAF (2 793), Mercedes (2 072, MAN (2 044).
AUTOR: PZPM, WNP.PL (AG)