Ciekawe nowości w segmencie kompaktów

Nowe modele debiutujące w europejskim segmencie kompaktów wywołują zawsze duże zainteresowanie miłośników motoryzacji i potencjalnych klientów. Oto zestawienie trzech takich aut, które będą miały swoją światową premierę już podczas wrześniowych targów we Frankfurcie.
Z myślą o dostawach dla europejskich klientów uruchomiona zostanie w Wielkiej Brytanii produkcja nowego samochodu Honda Civic Tourer, który będzie powstawać w tych samych zakładach co inne modele marki takie jak Civic hatchback 5D oraz terenowo-rekreacyjny CR-V. Odmiana kombi dysponuje bagażnikiem, który oferuje pojemność od 624 litrów (licząc do tylnych siedzeń, do poziomu okien) do nawet 1668 litrów (złożone tylne siedzenia, do poziomu dachu).

Honda Civic Tourer korzysta z tego samego co Civic 5D projektu podwozia z centralnie umieszczonym zbiornikiem paliwa, który znajduje się pod przednimi fotelami, uwalniając tak dużą przestrzeń wewnątrz samochodu i pozwalając na zastosowanie układu siedzeń w typowej dla Hondy konfiguracji Magic Seats.

W gamie jednostek napędowych modelu Honda Civic Tourer dostępny będzie w początkowym okresie silnik wysokoprężny 1.6 i-DTEC z nowej serii Earth Dreams Technology, współpracujący z manualną skrzynią biegów, oraz jednostka benzynowa 1.8 i-VTEC działająca w połączeniu z przekładnią manualną lub automatyczną.

Z kolei całkowicie nowy system amortyzatorów adaptacyjnych ADS (Adaptive Damper System) przyczyni się do zwiększenia stabilności i komfortu przy różnych obciążeniach kombi i w zróżnicowanych warunkach drogowych.

W europejskich salonach sprzedaży Honda Civic Tourer spodziewana jest na początku przyszłego roku.

Hiszpańska ofensywa
O względy europejskich klientów zainteresowanych kompaktowym kombi rywalizować będzie też SEAT Leon ST. Dodajmy, że po raz pierwszy spośród trzech dotychczasowych generacji Leona dostępna będzie w ofercie rynkowej taka właśnie odmiana nadwoziowa.

SEAT Leon ST od strony stylistycznej został zaprojektowany z dużym akcentem położonym na eleganckie, a jednocześnie sportowe linie. Według danych fabrycznych samochód producenta z hiszpańskiego Martorell dysponuje bagażnikiem, który normalnie ma pojemność 587 litrów. Po złożeniu oparć tylnej kanapy wielkość ta rośnie do maksymalnie 1470 litrów.

Rozstaw osi jest identyczny jak w standardowej wersji Leona, jednak długość nadwozia została zwiększona o 270 mm. Ważnym aspektem prac nad Leonem ST była chęć zapewnienia wysokiej efektywności paliwowej. Producent z Martorell podkreśla, że w wersji bazowej samochód nie waży więcej niż 1233 kg. To z jednej strony tylko 45 kg więcej niż Leon w wersji pięciodrzwiowej, a jednocześnie najlepszy wynik dla kombi w omawianym segmencie rynku.

W gamie silnikowej modelu SEAT Leon ST pojawią się benzynowe konstrukcje 1.2 TSI o mocy 85 lub 105 KM, 1.4 TSI generujący 122 lub 140 KM oraz 1.8 TSI, z którego wykrzesano aż 180 KM. Pośród diesli dostępne będą natomiast: 90-konny 1.6 TDI oraz 150- lub 185-konny 2.0 TDI.

SEAT Leon ST również będzie ozdobą najbliższych targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Jak na razie nie jest jeszcze do końca ustalone, kiedy dokładnie samochód mógłby zadebiutować na polskim rynku. Prawdopodobną datą wydaje się początek przyszłego roku.

Przestronne wnętrze i koncepcja Simply Clever
Siostrzana marka Seata, czyli Skoda, również szykuje ciekawą nowość. Będzie nią samochód Rapid Spaceback, którego produkcja wystartowała na początku tygodnia w czeskiej Mlada Boleslav.

Rapid Spaceback oferuje rozstaw osi 2602 mm, natomiast w porównaniu z dostępną już od jakiegoś czasu odmianą nadwoziową liftback nadwozie zostało skrócone o jakieś 18 centymetrów.

Czeski producent chce zdobyć klientów m.in. dzięki możliwościom indywidualizacji samochodu pod kątem różnych preferencji. Na liście opcji występuje duży szklany dach panoramiczny, który ciągnie się przez całą długość kabiny. Dzięki temu pasażerowie siedzący w środku mają niczym nieograniczony widok ku górze.

Rapid Spaceback ma bagażnik oferujący standardowo 415 litrów pojemności, którą po złożeniu oparć tylnych foteli można zwiększyć do 1380 litrów.

W gamie jednostek napędowych mamy do wyboru cztery silniki benzynowe oraz dwa diesle, które oferują wachlarz mocy od 75 do 122 KM.

Nowością debiutującą wraz z omawianym modelem Skody jest motor 1.6 TDI o mocy 90 KM. W wersji GreenLine Skoda Rapid Spaceback z tym silnikiem spala według danych fabrycznych tylko około 3,8 l/100 km, co odpowiada średniej emisji CO2 na poziomie 99 g/km.

Debiut rynkowy Skody Rapid Spaceback spodziewany jest na polskim rynku jesienią (prawdopodobna data: październik 2013).

Nowa Mazda3 niedługo w polskich salonach
Szerokiej publiczności we Frankfurcie zaprezentuje się jeszcze m.in. zupełnie nowa Mazda3 po zmianach generacyjnych. Samochód można już zamawiać u polskich dealerów w cenie od 62 900 złotych (patrz TUTAJ).

Nowe kompaktowe auto, które stanowi niemal 1/3 globalnej sprzedaży marki, jest istotną częścią planów Mazda Motor Corporation. Poprzez ten model, który zdobył już ponad 130 nagród od momentu swego debiutu w 2003 roku, Mazda podniosła poprzeczkę w kluczowym segmencie samochodów osobowych.

Poza stylizacją Kodo nowa Mazda3 szczyci się całkowicie odnowionym wnętrzem, które zapewnia najwyższy komfort i praktyczność – zapewnia japoński producent. Auto oferuje nawet możliwość połączenia internetowego: wyposażony między innymi w radio Aha, jest jednym z pierwszych samochodów segmentu C, którego pasażerowie są podłączeni do globalnej sieci.
IBRM Samar, Autor Rafał Żaglewski