Marka Volkswagen Samochody Użytkowe podczas salonu samochodowego we Frankfurcie prezentuje kolejną ideę z zakresu Urban Commercial Mobility: to elektrycznie napędzane miejskie auto dostawcze o nazwie e-load up!.
Cztery koła, czworo drzwi i dużo miejsca wewnątrz mimo niewielkich wymiarów zewnętrznych. System zarządzania ładunkiem we wnętrzu umożliwia zastosowanie każdej konfiguracji.
Jaką wielkość musi mieć transporter? Odpowiedź: taką, jaka jest potrzebna. Za dużo jest nieefektywnie, za mało także. W przypadku zwrotnego miejskiego samochodu dostawczego, nadającego się idealnie zarówno dla pracowników serwisowych jak i dla kurierów, dostawców pizzy czy służb socjalnych, wystarczy 3,54 m.
Rezultat nosi nazwę e-load up!. To niedrogi, praktyczny, mały samochód z fotelem kierowcy, rozkładanym siedzeniem obok kierowcy i przestrzenią ładunkową ponad 1 m3.
Mały (lub w przypadku prezentowanego modelu studyjnego) bardzo mały transporter, który będzie dostarczać odpowiednio małe ilości ładunku, może zastąpić swojego większego towarzysza, jeżeli w przypadku większych ładunków będzie mógł zdać się na swoich większych braci. Można powiedzieć: inteligencja grupy.
Korzyści są wyraźnie widoczne: duże, ciasne miasta to miejsce dla małych, zwrotnych pojazdów. Tradycyjny samochód dostawczy i kurierski ze względu na efektywność jest wysyłany w drogę z centrum logistycznego dopiero wtedy, gdy jego pojemność jest w pełni wykorzystana.
Oznacza to, że pierwsze dziesięć paczek musi czekać na kolejne sto zanim zostaną dostarczone do miejsca przeznaczania.
Napęd elektryczny nowego modelu pozwala mu poruszać się także po strefach, gdzie wymagane jest zero emisji. Podstawę e-load up! tworzy osobowy wariant Volkswagena e-up!, którego wersję seryjną można w Niemczech zamawiać już teraz.
Dlatego także wersja użytkowa, jak przedstawiony e-load up!, przy odpowiednim zainteresowaniu mogłaby być oferowana już w najbliższym czasie. Jak zapewnia producent, jest to lekki samochód użytkowy Volkswagena w najlepszym tego słowa znaczeniu.
Już przed sześcioma miesiącami Volkswagen Samochody Użytkowe zaprezentował podczas Genewskiego Salonu Samochodowego elektrycznie napędzany model studyjny (Volkswagen e-Co-Motion). Hanowerscy specjaliści od lekkich samochodów użytkowych są przekonani, że komercyjni klienci z już istniejącą infrastrukturą serwisową stanowią dobrą bazę dla efektywnego wykorzystania napędzanych tylko elektrycznie samochodów transportowych.
Model e-Co-Motion z długością 4,55 m należy jednak do innej ligi. Pojazd z elektrycznym napędem tej klasy perfekcyjnie wypełniłby w miejskiej komunikacji dostawczej lukę między e-load up! a samochodem ciężarowym.
Pojemność przestrzeni ładunkowej e-load up! zwiększyła się w porównaniu z seryjnym modelem z 951 do ponad 1400 litrów. Miejski samochód dostawczy, wyższy o 15 mm od modelu seryjnego, waży 1164 kg i może przewieźć 306 kg ładunku. To zupełnie wystarczy do transportu paczek lub pizzy.
VW e-load up! napędzany jest prawie bezgłośnie pracującym silnikiem elektrycznym o maksymalnej mocy 82 KM. Moc stała wynosi 55 KM. Maksymalny moment obrotowy 210 Nm jest dostępny od razu po ruszeniu.
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje według danych producenta około 12,4 sekundy, a prędkość maksymalna to 130 km/h.
Wbudowana w podłogę bateria litowo-jonowa ma pojemność 18,7 kWh. Dzięki niewielkiej masie samochodu, może on z ładunkiem pokonać nawet 160 kilometrów (według NEFZ).
Złącze do ładowania baterii schowane jest pod „klapką wlewu paliwa”. Opcjonalnie może być zastosowany system ładowania CCS (Combined Charging System), znormalizowany przez Volkswagena i innych producentów samochodów.
System ten pozwala na ładowanie prądem stałym i zmiennym, więc auto może być ładowane na większości stacji niezależnie od źródła prądu i oferowanej prędkości ładowania. Już po 30 minutach bateria e-load up! osiąga nawet 80% swojej pojemności.
Koncepcja napędu najmniejszego transportera z logo VW idzie o krok dalej. Jeżeli klient życzyłby sobie innego napędu, to także żaden problem: Volkswagena load up! można zamówić także z seryjnymi silnikami wersji osobowej, od oszczędnych jednostek benzynowych po silnik na gaz ziemny.
Ten ostatni (eco up!) dzięki niskiemu zużyciu paliwa, a także ilości i rodzaju emitowanych substancji szkodliwych został niedawno wybrany przez Verkehrsclub Deutschland najbardziej przyjaznym dla środowiska samochodem roku.
Źródła, Volkswagen
IBRM Samar