Biały to obecnie ulubiony kolor właścicieli samochodów w Europie. Wśród barwnych lakierów prym wiedzie niebieski. Każda z klas modelowych także ma swoje bestsellery pod względem barwy nadwozia.
Jak wynika z raportu opracowanego przez BASF, jeden z wiodących koncernów chemicznych, obecnie na szczycie popularności wśród lakierów samochodowych jest biały. Podium barw uzupełniają jeszcze czarny i szary. Biały jest wybierany aż w 30 proc. przypadków, podczas gdy na czarny decyduje się 19 proc. kierowców. Szary i plasujący się za nim srebrny to wybór odpowiednio w 16 i 13 proc. transakcji.
Od 2007 r. odsetek pojazdów lakierowanych na biało systematycznie rośnie. Razem z czarnym, szarym i srebrnym, wykończenie monochromatyczne jest obecnie używane w 75 proc. nowych pojazdów.
W przypadku bardziej barwnych gustów właściciela pojazdu, zdecydowany prym wiedzie niebieski oraz jego odcienie (np. szaro-niebieski). Mocno trzyma się kolor czerwony, a rosnącą popularnością cieszą się brązowy i beżowy. Najrzadziej z kolei, bo jedynie w 1 proc. przypadków, klienci decydują się na samochody w kolorze złotym, żółtym, pomarańczowym i zielonym.
Według specjalistów BASF-a da się także zauważyć istotne preferencje w barwach właściwe dla różnych segmentów rynku motoryzacyjnego.
„W samochodach o charakterze sportowym kolor gra niebagatelną rolę i ma za zadanie przyciągać uwagę oraz robić wrażenie. To zresztą długa tradycja dla tego segmentu pojazdów. Jeśli zaś mówimy o statecznych sedanach, to tu barwy są zdecydowanie bardziej stonowane i czarny oraz szary wiodą prym’, mówi Florina Trost, z działu projektowania BASF Europe.
W klasie dużych samochodów i limuzyn paleta dostępnych kolorów jest najmniejsza, ale tutaj także preferencje właścicieli są bardzo zawężone. Dominuje czarny i odcienie szarego oraz niebieskiego. Pierwszy z nich jest wybierany w tym segmencie aż w 34 proc. transakcji, natomiast w klasie samochodów miejskich i kompaktowych, zaledwie w 14 proc.
Kategoria mini to wśród barw wyraźna dominacja odcieni niebieskiego i czerwonego, w klasie kompaktów dochodzi jeszcze brązowy. W obu przypadkach wiodącym lakierem monochromatycznym jest biały.
W kategorii limuzyn prym wiedzie czerń, wygrywająca z bielą, a wśród kolorów aż 67 proc. stanowi niebieski. Kabriolety i auta sportowe wybieramy albo białe, albo czarne (po 26 proc.), a pośród kolorowych nadwozi bryluje niebieski z wyraźnie dochodzącym do głosu czerwonym. SUV-y również są polem do popisu dla bieli i czerni (27 i 24 proc.), ale poza niebieskim, wybieranym w 41 proc. barwnych lakierów, wybija się także brąz, który zdobi ostatnio aż 30 proc. nadwozi samochodów tej klasy.
W 2015 r. ponad połowa wszystkich samochodów sprzedanych w Europie została pokryta została lakierem metalicznym, a w 16 proc. lakierem perłowym. Nadwozia blisko 1/3 pojazdów, głównie z klasy mini i kompakt, pokryto lakierem na bazie gładkiej. Rośnie jednak popularność lakierów „specjalnych”, oferujących barwne efekty na nadwoziu samochodu. Te nowoczesne, ale także bardziej zaawansowane technologicznie lakiery trafiają przede wszystkim na samochody z „górnej półki”.
wp.pl, BC