Kupiłeś samochód używany i co dalej? Z dużą dozą prawdopodobieństwa można założyć, że to jeszcze nie koniec Twoich wydatków zanim w pełni zaczniesz cieszyć się swoim nowym nabytkiem.
Ekspert Motoraportera, sprawdzając auta przed zakupem, w prawie 8 na 10 przypadków zasugerował nabywcy wymianę płynów, filtrów oraz paska rozrządu. „Jeśli nie mamy twardych danych o akcjach serwisowych przed sprzedażą, wówczas należy pomyśleć o wymianie powyższych elementów, które z czasem podlegają wyeksploatowaniu – mówi Marcin Ostrowski, prezes Motoraporter sp. z o.o.
Z dużym prawdopodobieństwem (statystycznie prawie w co drugim pojeździe) należy liczyć się z wymianą elementów układu wydechowego. Część wad powstała ze względu na poruszanie się przy dużym zasoleniu w trakcie zimy. Co trzecie auto wymaga nabicia klimatyzacji specjalnym czynnikiem.
Potencjalny właściciel nowego pojazdu powinien uwzględnić ewentualny zakup nowych opon. Często – kupując auto więcej niż pięcioletnie – opony są wyeksploatowane, za stare, wyząbkowane. Statystycznie na polskich drogach auta pokonują średnio 25-30 tys. km rocznie, ogumienie ma prawo się zużyć.
Średnio w jednym na cztery pojazdy należy liczyć się z różnego rodzaju wyciekami, koniecznością sprawdzenia zbieżności kół z uwagi na nierówno zużyte opony, a także z drobnymi naprawami powłoki lakierniczej spowodowanymi zarysowaniami (parkowanie, kamień, zahaczenie o słupek itp.).
Cieszy fakt, że wymiana elementów układu hamulcowego jest potrzebna rzadziej – statystycznie w co dziesiątym kupowanym pojeździe. Świadczy to o właściwym podejściu Polaków do tematu bezpiecznego użytkowania samochodu i regularnej wymiany tych podzespołów.
NAJCZĘSTSZE INWESTYCJE PO ZAKUPIE SAMOCHODU, SUGEROWANE PRZEZ EKSPERTÓW MOTORAPORTERA:
– wymiana filtrów, płynów, paska rozrządu (79%)
– wymiana elementów układu wydechowego (42%)
– odgrzybienie i nabicie klimatyzacji (36%)
– zakup opon (35%)
– usunięcie usterek elektroniki (28%)
– drobne naprawy powłoki lakierniczej (26%)
– sprawdzenie zbieżności kół z uwagi na nierówno zużyte opony (24%)
– usunięcie wycieków (22%)
– wymiana łączników stabilizatorów (18%)
– wymiana akumulatora (14%)
– naprawa elementów karoserii z uwagi na ubytki (9%)
– wymiana tarcz hamulcowych (8%)